Rozmawiali o linii kolejowej Katowice – Jastrzębie-Zdrój

W Sali Błękitnej Gmachu Sejmu Śląskiego omawiano dziś, tj. 20 października br., kwestię wariantów budowy linii kolejowej łączącej Katowice i Jastrzębie-Zdrój.

Dla przypomnienia, 20 lipca br. spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dla budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego. Realizacją prac na trasie Katowice – Jastrzębie zajmie się spółka PLK – PKP. Projekt prac został już przez nią zaakceptowany. W tej chwili zaś trwają spotkania i konsultacje odnośnie wytyczenia lokalizacji stacji oraz kwestii kosztów.

W pierwszym wariancie koszt budowy połączenia wyniósłby 541 mln zł, w drugim 319 mln zł. W pierwszym wariancie podróż na trasie Katowice – Jastrzębie trwałaby 69 minut, w drugim 74 minuty. Linia łączyłaby Jastrzębie z Katowicami i Żorami, powstałoby także połączenie Żory-Orzesze. Połączenie obsługiwałoby 18 pociągów: 12 z nich kursowałoby na trasie Katowice-Żory-Jastrzębie, sześć dodatkowo obsługiwałoby odcinek łączący Żory i Rybnik. Trwające rozmowy dotyczą m.in. rozmieszczenia stacji kolejowych. Na przykład w wariancie pierwszym pociąg zatrzymywałby się na stacjach: Jastrzębie (Rondo Centralne), Jastrzębie (Rybnicka), Zofiówka, Skrzeczkowice, Żory (osiedla Pawlikowskiego i Sikorskiego, Aleja Zjednoczonej Europy), Orzesze, Szczejkowice, Bełk, Pawłowice.

Data złożenia dokumentacji dotyczącej budowy linii kolejowej Katowice – Jastrzębie to 24 listopada br. Do tego czasu odbędą się kolejne spotkania związane z rozpoczęciem realizacji projektu, który całościowo ma zamknąć się w 2030 roku. Analizie zostanie także poddana kwestia osiadania terenu związanego ze szkodami górniczymi na odcinkach, gdzie zostanie wytyczona trasa połączenia kolejowego. Gminy partycypujące w kosztach muszą zabezpieczyć środki w swoich Wieloletnich Prognozach Finansowych.

fot. Tomasz Żak / UMWS

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *