Bytomska nastawnia trafiła do rejestru zabytków

  • – Informujemy, że w dniu 20 lipca 2021 r. do rejestru zabytków nieruchomych województwa śląskiego pod numerem A/850/2021 został wpisana nadwieszona stalowa część budynku modernistycznej bramowej nastawni kolejowej „Bt” z półkolistym zakończeniem pomieszczenia nastawnicowni, wraz z stalowymi filarami, znajdująca się na stacji kolejowej w Bytomiu wraz z suwakowymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, znajdującymi się w budynku tej nastawni, stanowiącymi jej wyposażenie – poinformował Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach.

Jak podkreśla w swoim oświadczeniu WUOZ – decyzja nie jest ostateczna. Ale z pewnością będzie miała olbrzymi wpływ na przebieg zaplanowanego na przyszły rok odnowienia hali peronowej, trzech peronów i infrastruktury kolejowej na i wokół dworca kolejowego w Bytomiu. To jeden z elementów mającej kosztować około 1,5 miliardów rewitalizacji linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Szczegółowy harmonogram zaplanowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA prac, nasze stanowisko oraz punkt widzenia stowarzyszenia Kolej na Śląsk przedstawiliśmy już kilka miesięcy temu tutaj: http://silesiainfotransport.pl/?p=44546

Inwestycja jest realizowana w formie „projektuj i buduj”. Z tego co nam wiadomo, kończy się właśnie etap projektowania tego, co od przyszłego roku ma być realizowane już nie na papierze. Ale w rzeczywistości.. Remontowe plany PKP PLK przewidują (przewidywały?) zburzenie zabytkowej nastawni bramowej znajdującej się dosłownie kilkadziesiąt metrów od peronów dworca i utworzenie tam lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym czyli miejsca, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym na określonym odcinku linii kolejowej.

I właśnie ta wizja stała się punktem zapalnym. Większość bytomskich społecznych stowarzyszeń oraz mediów dała zdecydowany wyraz oburzeniu planom PKP PLK dotyczących zburzenia nastawni. Oprócz czynnika społecznego do akcji wkroczyły zarówno miejskie jak i wojewódzkie służby ochrony zabytków. Błyskawicznie uruchomione zostały odpowiednie procedury, mające objąć nastawnię ochroną prawną. Cytowane wyżej oświadczenie WUOZ w Katowicach taką ochronę prawną już daje. Choć sprawy jej ocalenia, nie załatwia jeszcze ostatecznie.

Nas ciekawi odpowiedź PKP PLK na zaistniałą sytuację. Bo skoro nastawni nie będzie można zlikwidować to co? Dzisiaj udało się nam uzyskać informację, ze zarządca infrastruktury kolejowej wie już o decyzji WUOZ. Czeka jednak na przekazanie stosownych dokumentów, mających dotrzeć do PKP PLK. Wówczas należy spodziewać się oficjalnego stanowiska zarządcy infrastruktury kolejowej.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A czekają na przekazanie decyzji. PLK zawsze postępują zgodnie z wydanymi decyzjami administracyjnymi – potwierdziła dzisiaj naszej redakcji Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Fot: Facebook/Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach/R. Wiloch

One comment

  1. Czy wpisanie do rejestru zabytków jest jednoznaczne ze znalezieniem środków na odnowienie zabytku ??

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *