Będzie nowy i dwukierunkowy

  • Kilka dni temu Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na dostawę jednego, fabrycznie nowego, tramwaju jednoczłonowego, dwukierunkowego, niskopodłogowego o długości minimum 13,5 m. Udział niskiej podłogi określono na minimum 30 procent. Pieniądze na jego zakup przewoźnik „zaoszczędził” sobie sam…

Dlaczego wszyscy spodziewają się, ze będzie to pojazd poznańskiego Modertransu? Ano dlatego, że Moderusy, dzieło tego tego producenta, pojawiły się w TŚ w ubiegłym roku wraz z realizacją zamówienia opiewającego pierwotnie na 10 a potem na 15, niskopodłogowych tramwajów. Pojawiły się one na śląskich torach w ubiegłym roku i we wspomnianej piętnastce dwa pojazdy przybyły na Śląsk jako wagony dwukierunkowe. I ich specyfikacja jest zbliżona do tego, co teraz chcą nabyć TŚ.

Wyznaczono im konkretne zadanie. Obsługę bytomskiej linii nr 38. Jej specyfika polega na tym, że na ulicy Piekarskiej, gdzie pomiędzy przystankami Kościół Św. Trójcy a Powstańców Śląskich, nie ma żadnej pętli sprawia, że dwukierunkowy wagon nie jest tam fanaberią a po prostu koniecznością. I zasadniczo, do ubiegłego roku, aż do pojawienia się tramwajów z Poznania, linia 38 była obsługiwana, będącymi już zabytkami, pojazdami typu N. W roku 2020 dokonano więc przeskoku technologicznego o dwa pokolenia, sprowadzając na potrzeby linii 38 dwa, dwukierunkowe pojazdy.

Jak widać, właściciel jest zadowolony z dotychczasowej eksploatacji dwukierunkowych pojazdów ponieważ zdecydował się na zakup z własnych środków takiego bądź bardzo podobnego pojazdu. Dokładniej, TŚ chce zamówić jeden, fabrycznie nowy, tramwaj jednoczłonowy, dwukierunkowy. Pojazd ma być niskopodłogowy o długości min. 13,5 m. Szerokość tramwaju określono na 2,3-2,4 m. Pojemność pojazdu na min. 90 pasażerów, w tym min. 18 na miejscach siedzących (przy normie 0,20 m2 na pasażera stojącego). Minimalna liczba drzwi dla pasażerów to trzy na każdej bocznej ścianie, z czego co najmniej jedne dwustrumieniowe. Udział niskiej podłogi – przynajmniej 30 procent. Musi być zlokalizowana w środkowej części wagonu. Wysokość niskiej podłogi określono na maks. 370 mm nad poziomem główki szyny w strefie wejść i maks. 390 mm w pozostałych strefach. Wysokość części wysokopodłogowej określono na 540 mm. Przewidziano system wentylacji, ogrzewania i schładzania. Wyposażenie obejmuje również monitoring.

O wyborze dostawcy zdecydują cena (90%) oraz długość niskiej podłogi przedziału pasażerskiego (10%). Producent będzie miał 12 miesięcy na wyprodukowanie i dostarczenie do TŚ nowego pojazdu, który będzie stacjonował w zajezdni w Bytomiu.

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *