Stacja Cieszyn dostępniejsza dla podróżnych

  • Na stacji w Cieszynie podróżnym zapewniono lepszy dostęp do pociągów. Wykonana jest większość prac torowych. Informowaliśmy o tym w ubiegłym tygodniu tutaj : http://silesiainfotransport.pl/?p=46338. Dzisiaj komunikat PKP PLK nie tylko w tej sprawie ale mówiący również o innych rzeczach, które związane są z remontem wiślanki

Na stacji w Cieszynie przebudowano i podwyższono dwa perony. Są nowe wiaty i ławki oraz oświetlenie. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwiej mogą dostać się na peron dzięki pochylni. Pasażerowie korzystają z dwukrawędziowego peronu. Obok sąsiedniego wykonywany jest ostatni etap prac – montaż rozjazdów. Efektem prac w Cieszynie będzie lepszy dostęp do kolei oraz krótsze podróże w Beskid Śląski. Po raz pierwszy po wielu latach pociągiem dojedziemy nie tylko od strony Zebrzydowic lecz również od strony Goleszowa. Będzie to dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów.

Jak informuje PKP PLK, budowane są także perony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice.  Dawny przystanek Cieszyn Mnisztwo będzie miał korzystniejszą lokalizację i zmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet. Między Cieszynem a Goleszowem prowadzona jest wymiana toru i sieci trakcyjnej. Na przejazdach kolejowo-drogowych montowane są urządzenia zabezpieczające i układana nawierzchnia. Nowe perony budowane są również pomiędzy Skoczowem a Wisłą m.in. w Goleszowie, Ustroniu, Wiśle Uzdrowisko. Tam też powstaje kolejny, nowy przystanek – Ustroń Brzegi, który zlokalizowany będzie między Ustroniem Zdrojem a Ustroniem Polaną.

Dzięki wykorzystaniu pociągu do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej i automatyzacji robót (PUN), wykonawca skróci czas wymiany toru z 1,5 miesiąca do 10 dni na odcinku pomiędzy Ustroniem a Wisłą Głębce. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowi zestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a w ich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUN obsługuje kilkunastoosobowy zespół pracowników. 

Budowane jest lokalne centrum sterowania w Skoczowie. To miejsce, z którego dyżurni ruchu będą obsługiwać stacje Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polanę i Wisłę Uzdrowisko. Zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zagwarantuje także modernizacja przejazdów. Wymieniana jest sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Lepsze przejazdy zapewni przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace modernizacyjne obejmują również największe obiekty: 150-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Głębce oraz 70-metrowy wiadukt kolejowy w Wiśle Dziechcince. Zakończenie całej modernizacji planowane jest na na koniec 2021 roku.

Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” to prawie 460 mln zł, z czego 85% jest dofinansowane w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Fot. Tymoteusz Muszala

2 komentarze

  1. Z tym zachwalaniem wykonania peronów proszę nie przesadzać bo są tylko z jednej strony a mogły by być w niektórych stacjach z obu stron , np. w Cieszynie czy w Skoczowie gdzie dojście do pierwszego peronu od str miasta wymaga obejścia budynku stacyjnego . Nikt nie konsultuje tego z potrzebami mieszkańców a w artykule zachwala się postępy prac. Jak coś robią to niech robią praktyczne a nie tylko spełniające normy.

  2. „Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwiej mogą dostać się na peron” Tylko jest jeden problem, ścieżki naprowadzjące przy dojściu na peron nr 2 są źle zamontowane i naprowadzają niewidomych na barierkę, zamiast przejście przez tory.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *