Od jutra – M jak Metrolinia

  • Już jutro, 8 maja, ruszą pierwsze metrolinie, czyli nowe linie autobusowe. Na początek będzie ich sześć, a docelowo ponad 30. Ma to poprawić ofertę połączeń autobusowych w naszym regonie. Zarząd Transportu Metropolitalnego zachęca do zapoznania się z pełną informacją o nowych połączeniach.

Te nowe połączenia to przede wszystkim więcej kursów przyspieszonych między miastami. Dzięki temu rozwiązaniu pasażerowie ze Śląska i Zagłębia będą mogli łatwiej przemieszczać się po Metropolii.  Co bardzo istotne – na tych liniach obowiązuje podstawowy cennik biletów. Wprowadzone linie uatrakcyjnią ofertę autobusową m.in. poprzez zwiększenie częstotliwości połączeń i kursowanie niemal przez całą dobę..

Pierwsze metrolinie będą kursować na poniższych trasach (po kliknięciu na oznaczenie linii dostępny jest jej rozkład jazdy):

  • M1: Katowice Mickiewicza (Katowice Dworzec) – Gliwice Arena Widowiskowo-Sportowa (przejazd po DTŚ) 
  • M2: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Gołonóg Zajezdnia (Tworzeń Huta Katowice) 
  • M3: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Tarnowskie Góry Dworzec 
  • M4: Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Zagórze Zajezdnia z kursami wydłużonymi do przystanku Ostrowy Górnicze Pomnik 
  • M18: Tychy Osiedle „Z1″ – Gliwice Plac Piastów 
  • M24: Katowice Mickiewicza – Zabrze Goethego

W związku z wprowadzeniem metrolinii nastąpiła konieczność dokonania istotnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Obejmują one dotychczasowe linie m.in. nr 6, 7, 7N, 19, 33, 41, 75, 82, 197, 268, 623N, 801, 808, 811, 815, 820, 830, 830N, 840, 831, 870, 908N, E-2. Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy i oznacza sporą reorganizację siatki połączeń. Szczegóły znajdziecie tutaj: https://rj.metropoliaztm.pl/news/i/2076/

Przygotowanie tak istotnych zmian wymagało zaangażowania wielu stron. Ostatnie dwa lata to była ścisła współpraca ZTM, GZM i m.in. gmin. Ostatecznie wypracowaliśmy kompromis, w wyniku którego oferta komunikacji autobusowej będzie bardziej atrakcyjna dla podróżnych – wskazuje zastępca dyrektora ds. przewozów Aleksander Sobota. 

Zarząd Transportu Metropolitalnego podkreśla, że uruchomienie nowych linii wiąże się ze zwiększeniem liczby połączeń i ze zmianami rozkładów jazdy na dotychczasowych liniach. – Projekt zakłada wdrożenie ponad 30 metrolinii, które w sumie będą pokonywać prawie 20 milionów kilometrów rocznie. W ciągu roku w dni robocze zostanie zrealizowane ponad 500 000 połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta po ok. 80 tys. kursów. Skala projektu jest zatem ogromna – zwraca uwagę dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. 

Co łączy Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze, Gliwice, Sosnowiec, Dąbrowę Górniczą, Bytom, Tarnowskie Góry, Gierałtowice, Mikołów i Tychy. Te miasta i gminy, łącznie jest ich 13, jako pierwsze, połącznie zostały połączone metroliniami. Ale z czasem dołączą do nich kolejne….

2 komentarze

  1. M18 to dawne E2. E2 kursowało 7x dziennie a M18 ma kursować co 0,5godziny. No i już widzę powód kolejnej podwyżki cen biletów. Poza tym co to za Expres skoro czas przejazdu z Tychy Hotelowiec do Gliwice Piastów jest tylko o 6minut krótszy niż przejazd linią 33 na tej samej trasie (przy czasie przejazdu obu linii ok 60 minut)?

  2. M1 ma zastąpić 870, tylko że jadąc po DTS zatrzymując się na specjalnie dla tej linii stworzonych przystankach przy DTŚ które umieszczone są w komunikacyjnym szczerym polu z którego nie ma jak się przesiąść a i dojście do ew. osiedli lub innych przystanków zwykłych linii autobusowych i tramwajowych jest długie i męczące. Jednym słowem bardzo nieudany pomysł. Ktoś sobie fantazyjnie ołóweczkiem po mapie pojechał i tyle tego dobrego. Wystarczy spojrzeć gdzie ta linia się teraz zatrzymuje zamiast na przystanku Zabrze Goethego (DW Autobusowy)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *