W Dąbrowie kolej zgodnie z rozkładem

  • Informowaliśmy niedawno o tym jak zmienia się centrum Dąbrowy Górniczej wraz z postępami prac przy budowie centrum przesiadkowego. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych informują, że część „kolejowa” inwestycji również przebiega w należytym tempie. Na półmetku są prace przy wiadukcie kolejowym, przejściu pieszo-rowerowym oraz przejściu na perony. Pociągi pojadą nowym torem. Inwestycja PKP PLK ma zwiększyć poziom bezpieczeństwa, dostęp do kolei i usprawnić komunikację drogową w mieście. Zadanie realizowane jest z udziałem funduszy unijnych z POIiŚ.

Już w maju na stacji Dąbrowa Górnicza podróżni mają skorzystać z pierwszych efektów prac modernizacyjnych . Dostępna ma być jedna z dwóch krawędzi nowego peronu i dojście nowym przejściem podziemnym. Pociągi pojadą nowym torem. Wymieniono rozjazdy i sieć trakcyjną. Nowy wiadukt przeszedł próby obciążeniowe i pojadą nim pociągi. Pod nowym obiektem będzie ulica, chodnik i ścieżka rowerowa. Przy ul. Konopnickiej – w miejscu przejazdu w poziomie szyn – powstaje podziemne przejście pieszo-rowerowe. Od 11 maja na okres letni wróci ruch drogowy. Roboty zostaną wznowione po wakacjach.

Nowe perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie, nagłośnienie i dynamiczną informację podróżnych. Peron wyspowy będzie dostępniejszy, ponadto powstanie dodatkowy peron i tor od strony ul. Kolejowej. Przejścia zostaną wyposażone w windy i dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W stacji Dąbrowa Górnicza będą przebudowane tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. W ramach przebudowy stacji zostanie również zabezpieczony teren pod dodatkowe tory i peron dla kolei aglomeracyjnej od strony ul. Limanowskiego.

Jednocześnie rozpoczyna się kolejny etap prac. Przejście przez tory od ul. Kolejowej zostanie przesunięte na wysokość budynku dworca. Po zakończeniu prac przejście pod torami połączy perony stacji Dąbrowa Górnicza z projektowanym centrum przesiadkowym oraz parkingami przy ul. Kościuszki i ul. Limanowskiego.

Wspólne prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza prowadzone są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Wartość inwestycji to ok. 190 mln zł, w tym udział PLK to 38 mln zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace planowane są do końca 2022 roku.

Fot. PKP PLK

Próby obciążeniowe na nowym wiadukcie

One comment

  1. A dworzec w Ząbkowicach się sypie. Jest to bardzo ważna stacja węzłowa, dużo ważniejsza niż Gołonóg.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *