Centrum Przesiadkowe w DG

Od ponad pół roku trwa inwestycja, której efekt znacząco zmieni sposób przemieszczania się po Dąbrowie Górniczej. Budowa centrum przesiadkowego i nowego układu drogowego w śródmieściu ma przynieść korzyści użytkownikom dróg, pieszym i pasażerom komunikacji publicznej.

Budowa centrum przesiadkowego przy kolejowej stacji w centrum i przebudowa układu drogowego to jedna z kluczowych miejskich inwestycji. Wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. W jej ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; tunel drogowy łączący te ulice; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; tunel pieszo-rowerowy w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej, który zostanie zlikwidowany. W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont przejdzie ul. Kolejowa, gdzie powstanie uzbrojenie i kanalizacja, położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. Za 229 mln zł, zadanie wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie prowadzone jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Jednym z głównych celów stojących przed metropolią jest uruchomienie Kolei Metropolitalnej. Nasze plany wpisują się w plany PKP PLK, które modernizują linię prowadzącą do Zawiercia. Inwestycja w Dąbrowie Górniczej uzyskała nasze wsparcie, bo pozwoli na obsługę pociągów metropolitalnych. Docelowo w Dąbrowie będą mogły powstać dwa tory przeznaczone dla nich – podkreśla Grzegorz Kwitek z zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Początkowo, z przeznaczeniem dla Kolei Metropolitalnej, ułożony będzie jeden dodatkowy tor, zachowana zostanie też rezerwa terenowa na potrzeby wykonania drugiego. Z myślą o nim władze GZM przygotowuje dokumentację projektową, w przyszłości będą też ubiegać się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia.

W tej chwili przejazd dostępny jest tylko dla pieszych i rowerzystów. Wymuszają to prace związane m.in. z wymianą torów oraz budową tunelu pieszo-rowerowego pod torowiskiem, który docelowo zastąpi przejazd naziemny. Samochody jeździć będą tunelem powstającym w rejonie stacji.

Skrzyżowania nowych i przebudowywanych dróg staną się rondami. To u zbiegu ul. Kościuszki, Kolejowej i budowanej obwodnicy, prowadzące zarazem do tunelu pod torami, znajdzie się 3 m poniżej obecnego poziomu ulic. Sam tunel w najgłębszym miejscu sięgnie 7 m. Obniżony będzie również poziom fragmentu ul. Limanowskiego, w miejscu w którym powstające tam rondo połączy się z budowaną drogą prowadzącą w rejon ul. Robotniczej i Korzeniec.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *