Będzie papier? Będzie i 160….

  • Od grudnia ubiegłego roku nastąpiła znaczna poprawa jakości podróży pomiędzy Krakowem a Katowicami. To efekt kończących się wieloletnich prac modernizacyjnych na odcinku z Mysłowic do Krakowa. Ale mogłoby być jeszcze szybciej.

Pierwsza wersja rozkładu jazdy 2020/21 przewidywała, że w przypadku uzyskania niezbędnych certyfikatów, podróż najszybszymi pociągami pomiędzy stolicami województw śląskiego i małopolskiego będzie trwała 45 – 47 minut. Niestety, nie udało się. Aktualnie ten czas jest o około 10 minut dłuższy. Nie z powodów jakości szlaku lecz z racji braku odpowiednich papierów, poświadczających że zamontowane tam urządzenia sterowania ruchem i wszystko inne odpowiadające za bezpieczne poruszanie się po szlaku spełniają wszystkie wymagane normy i posiadają konieczne dopuszczenia.

– Certyfikacja jest potrzebna do podniesienia prędkości do 160 km/h na linii Jaworzno Szczakowa – Kraków. Technicznie trasa jest już do tego przygotowana. Planowane zakończenie prac przy certyfikowaniu urządzeń na linii dla tej prędkości jest planowane na przełom roku – powiedziała nam Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

To już drugie podejście PKP PLK do załatwienia tej sprawy. W przeciwieństwie do pierwszej edycji, do konkursu, którego celem jest „wyrobienie” certyfikatu, zgłosiła się jedna firma, której oferta mieści się w wynoszącym niespełna 2,5 mln złotych budżecie. To Transport Consulting z Wrocławia która za przeprowadzenie weryfikacji WE i uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu „Sterowanie – urządzenia przytorowe” dla całego zakresu urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK), urządzeń telekomunikacji kolejowej oraz urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru dsat na odcinku magistrali E30 na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny, zażyczyła sobie 1 461 240 złotych brutto. Miejmy nadzieję, że teraz sprawy potoczą się w należytym kierunku i od nowego rozkładu jazdy pomiędzy Jaworznem do Krakowem będziemy jeździć z prędkością 160 km/h…

One comment

  1. Ciśnie się na usta może trochę naiwne pytanie, czy nie można było zamówić tego certyfikatu i wykonawcy systemu sterowania ruchem, żeby on to załatwiał ?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *