Tramwaje przyjechały o czasie

  • Tramwaje Śląskie poinformowały, że kilka dni temu do zajezdni spółki w Katowicach dostarczony został 35 nowy tramwaj wyprodukowany przez firmę PESA Bydgoszcz SA. To ostatni wagon z zamówienia podstawowego. W ramach opcji bydgoski producent dostarczy na Śląsk jeszcze pięć kolejnych pojazdów.

Tym sposobem firma PESA Bydgoszcz SA zakończyła dostawy tramwajów, zamówionych przez Tramwaje Śląskie w ramach umowy z 29 czerwca 2018 roku. Zamówienie podstawowe objęło 35 niskopodłogowych wagonów: 27 tramwajów typu 2017N o długości 25 metrów oraz 8 pojazdów typu 2012N-10 o długości 32 metrów. Ostatni z krótszych pojazdów dotarł do Katowic 15 kwietnia, natomiast dostawa ostatniego z dłuższych tramwajów zaplanowana i zrealizowana została 22 kwietnia.

Możemy być zadowoleni, że producent zrealizował całe zamówienie podstawowe. Wszyscy pamiętamy, że te niemal 3 lata od podpisania umowy, były dla PESY czasem trudnym. Uwierzyliśmy jednak w przyjęty przez firmę plan naprawczy i nie zawiedliśmy się. Mamy satysfakcję, że PESA wróciła do równowagi i dostarczyła nam wszystkie zamówione wagony. Teraz czekamy na realizację zamówienia opcjonalnego – mówi Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Umowa między przewoźnikiem a producentem zakładała możliwość zamówienia opcjonalnie dodatkowo do pięciu wagonów 25-metrowych. Tramwaje Śląskie postanowiły skorzystać z prawa opcji, zamawiając dodatkowe 5 wagonów typu 2017N. Stosowny aneks do umowy podpisany został na początku grudnia 2020 roku. – Produkcja tramwajów zamówionych w ramach opcji już trwa. Wagony powinny zostać dostarczone do Tramwajów Śląskich do 30 września 2022 roku, ale nie wykluczamy, że zrealizujemy zamówienie znacznie wcześniej – mówi Marcin Grzyb, Dyrektor Sprzedaży LRV PESA Bydgoszcz SA.

Dostawy nowych wagonów PESY dla spółki Tramwaje Śląskie rozpoczęły się w połowie lipca ubiegłego roku, kiedy do zajezdni w Katowicach dotarł pierwszy tramwaj typu 2017N. Na miejscu wagon przeszedł część badań homologacyjnych i uzyskał świadectwo homologacji, a następnie przeszedł procedurę odbiorową, zakończoną pozytywnie w październiku 2020 roku. Podobną drogę przeszły wagony serii 2012N-10, a pierwszy z nich dotarł do Katowic 31 października. Wszystkie nowe wagony wyposażone są m.in. w: klimatyzację przedziału pasażerskiego, gniazda USB dostępne dla pasażerów, moduły Wi-Fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i nowoczesny, energooszczędny napęd.

Jeśli chodzi o oceny dostarczonych już pojazdów, w tym nowego, zaprojektowanego specjalnie dla Tramwajów Śląskich krótszego 25-metrowego Twista, to cieszą nas opinie nie tylko pasażerów zadowolonych z komfortu podróżowania, ale także motorniczych, którzy chwalą jego właściwości jezdne, czyli płynną jazdę, przyspieszanie i hamowanie – zauważa dyrektor Marcin Grzyb.

Zakup 35 wagonów wieloczłonowych z bydgoskiej PESY to realizacja zadania będącego częścią, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto, zaś wartość zamówienia dodatkowego wynosi nieco ponad 30 mln zł netto.

Fot. Tramwaje Śląskie

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *