Cztery razy za drogo

  • Centralny Port Komunikacyjny ogłosił, że w postępowaniu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dotyczącym budowy linii kolejowej nr 170 Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica polsko-czeska, wpłynęły cztery oferty. Niestety, wszystkie dość znacznie przewyższają przygotowany budżet.

Nowa linia kolejowa nr 170, z Katowic do granicy z Czechami, ma być pierwszą inwestycją realizowaną przez Centralny Port Komunikacyjny z dofinansowaniem ze środków unijnych w ramach modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, mających łączyć planowane nowe lotnisko pomiędzy Warszawą a Łodzią ze wszystkimi regionami kraju. CPK pozyskała dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ponad 7 mln zł na dokumentację przygotowawczą do budowy odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju,

CPK zakłada, ze w ramach tego zlecenia dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa powstanie analiza przebiegów nowej linii kolejowej. Na jej podstawie zostanie zarekomendowany tzw. wariant inwestorski w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań do realizacji inwestycji. W koszt usługi ma wejść także wykonanie map do celów projektowych i studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej wariantu inwestorskiego.

Do konkursu na STEŚ wpłynęły następujące oferty, przy budżecie przygotowanym przez CPK w wysokości 6 664 000 zł netto

  • Konsorcjum: Egis Poland, Egis Rail, Jaf-Geotechnika – 10 975 000 zł
  • Databout – 14 970 000 zł
  • Konsorcjum: Arcadis, Multiconsult Polska, Transprojekt Gdański, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo – 34 870 000 zł
  • Konsorcjum: Voessing, Infra Centrum Doradztwa – 26 789 000 zł (wszystkie ceny – netto)

Przetarg na STEŚ dla odcinka Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami to jedno z ośmiu prowadzonych przez CPK postępowań tego typu, które które łącznie obejmuje ponad 700 km planowanych nowych linii. Zgodnie z przyjętymi harmonogramami inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2029 roku.

Fot. CPK i Silesia Info Transport

3 komentarze

    1. Z Jastrziebia 10 km do Zebrzydowice i dalej przyspieszonym cugiem KS do Katowic. Jedyne logischne rozwionzanie.

  1. Zaczyna się. Najpierw plany, potem brak kasy i nici z tego będą. Przecież wiadomo, że CPK to mrzonka. Budżet Państwa po pandemii jest uszczuplony. Jak dobrze pójdzie to może lotnisko i jakaś nitka z linii kolejowej 1, a reszta powiedzą, że rozkładają to na 40 lat.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *