Zabrzeg ma już pierwszy peron

  • Od 14 marca znów pojedziemy pociągiem z Czechowic-Dziedzic do Chybia i Zebrzydowic. Podróżni mogą już korzystać z nowego peronu w Zabrzegu. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że zmodernizowano już siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Wykonawca zaangażował ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn. Rozpoczynają się następne prace na inwestycji za 1,4 mld zł realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Korzystając z efektów prac na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg znów pojedziemy pociągiem z Czechowic–Dziedzic do Zabrzegu i dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa, Ponadto, podróżni w Zabrzegu skorzystają z nowego peronu. To jeden z dwóch budowanych tam 200-metrowych obiektów. Jego wysokość ułatwi wsiadanie do pociągów. Jest wyposażony w nowe ławki, wiatę, oświetlenie i tablice informacyjne. Do końca roku zaplanowano przygotowanie drugiego peronu i podziemnego przejścia dla pieszych. Będą kontynuowane roboty przy drugim torze na trasie Czechowice – Zabrzeg.

Kolejny etap prac to przebudowa linii na odcinku Czechowice – Goczałkowice Zdrój. W jej zakres wchodzi wymiana torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na nowej konstrukcji mostu nad Wisłą o długości 150 m ułożone będą tory i zamontowana sieć trakcyjna. Utrzymany będzie ruch kolejowy po jednym torze.

Od stycznia na stacji Czechowice–Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Podróżni będą korzystać z nowego obiektu jeszcze w tym roku. Wówczas prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. Niebawem rozpocznie się modernizacja przystanku Goczałkowice Zdrój. Ze względu na zakres prac przystanek wyłączony będzie czasowo z obsługi.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Inwestycja ma poprawić przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach–Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa wpłynie również przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacji Czechowice–Dziedzice budowane jest lokalne centrum sterowania, które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia. Stąd dyżurni ruchu będą mieli kontrolę nad bezpiecznym kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice– Dziedzice – Zabrzeg.

Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin– Katowice–Tychy – Czechowice–Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła–Czechowice–Dziedzice–Zabrzeg” o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty planowane są do października 2023 roku.

Fot. PKP PLK

3 komentarze

  1. Używanie słowa „już” odnośnie peronu w Zabrzegu jest nieodpowiednie. Przecież pociągi miały tam już jeździć od grudnia 2020. Tam jest min. 3 miesięczna obsuwa.

  2. Nie wiem czy nie przyjęto zbyt optymistycznego wariantu. To właściwie nie była modernizacja tylko budowa linii od podstaw. Już wczesną jesienią, patrząc gołym okiem na tempo prac widać było, że będzie obsuwa.

  3. Jeszcze powinien powstać przystanek Czechowice Dziedzice Ochodzka, około 2,5 km od stacji w Zabrzegu, perony powinny być zarówno przy torach do Goczałkowic, jak i przy torach do Czechowic i Bielska.

    Celem takiego przystanku byłoby ułatwienie przesiadek pomiędzy pociągami: Katowice – Bielsko a pociągami Cieszyn – Katowice, Wisła – Katowice, Czechowice – Chybie – Żory.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *