Prace w Czechowicach-Dziedzicach rozpoczęte

  • PKP PLK informuje, że rozpoczęły się prace modernizacyjne na dworcu w Czechowicach-Dziedzicach. Ruszyła przebudowa peronów. A dokładniej – jednego z nich. Łącznie, dwa perony na tej stacji zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Efektem inwestycji będzie lepsza obsługa pasażerów korzystających z pociągów w kierunku Katowic, w Beskidy i do granicy z Czechami.

Na stacji Czechowice-Dziedzice rozpoczęła się przebudowa pierwszego z peronów. Wykonywane są prace torowe oraz związane z siecią trakcyjną. Mimo to pasażerowie bezpiecznie korzystają z czynnego peronu a ruch kolejowy odbywa się bez zmian. Po rozbiórce pierwszego peronu i usunięciu starych elementów, rozpocznie się budowa nowego obiektu. Najpierw przebudowany będzie jeden peron i położone przy nim tory. Na koniec roku podróżni będą korzystać z nowego obiektu, a prace przeniesione zostaną na kolejny peron i tory.

Ogółem, dwa perony na stacji Czechowice-Dziedzice zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie oraz gabloty i tablice informacyjne. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Bezpieczne dojście do peronów umożliwi przejście podziemne. Windy i pochylnie ułatwią korzystanie z peronów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą znaki informacyjne z alfabetem Braille’a. Ponadto, w stacji wymienione będą tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS), które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia.

Efekty prac widać już także w Zabrzegu. Wykonane są nowe konstrukcje peronów. Budowane jest przejście podziemne. Na jednym z peronów rozpoczyna się montaż małej architektury, czyli wiaty, ławek, tablic informacyjnych. Podróżni skorzystają z przystanku w połowie roku. Rozpoczęcie prac przy przebudowie przystanku Goczałkowice Zdrój zaplanowano na koniec marca. Zbudowany został już m.in. 150-metrowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami. Gotowy jest wiadukt nad DK 1 na linii Czechowice – Zabrzeg. Na obiektach ułożone będą tory i zamontowana sieć trakcyjna oraz wykonane niezbędne do przejazdu pociągów prace. Wykonawca układa tory i rozjazdy na linii Czechowice – Zabrzeg (linia 93). Przygotowana będzie nowa sieć trakcyjna w miejsce zdemontowanej sieci.

Efektem inwestycji będą szybsze podróże koleją na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych. Projekt, warty 1,4 mld zł, pod nazwą „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła – Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Całość prac powinna zakończyć się do października 2023 roku.

Fot. PKP PLK

3 komentarze

  1. „Efekty prac widać już także w Zabrzegu.” Zdanie powinno brzmieć: Dopiero teraz widać efekty przebudowy w Zabrzegu. Pociągi z Czechowic-Dz. miały tak już śmigać od prawie 2 miesięcy.

  2. To dobrze, że wyremontowane będą stacje w Czechowicach, Zabrzegu i Goczałkowicach. Dobrze byłoby, jakby wraz z ta inwestycja wybudować nowy przystanek, może być o nazwie Czechowie – Dziedzice Zachód, przy ulicy Ochodzkiej, na rozwidleniu na Bielsko i Goczałkowice, tak, aby umożliwiać przesiadki pomiędzy pociągami relacji np. Katowice – Wisła bądź Cieszyn na pociągi relacji Chybie – Bielsko.

    Jakby już powstał taki przystanek, to na terenie miasta Czechowice – Dziedzice mogłyby się zatrzymywać pociągi Katowice – Wisła, Katowice – Zebrzydowice, bez konieczności wjeźdżania na główną stację w Czechowicach-Dziedzicach.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *