Opolskie na kolejne 10 lat z Polregio

  • Przez 10 kolejnych lat pasażerów kolei regionalnych będzie w województwie opolski nadal woziła spółka Polregio. Dzisiaj przewoźnik podpisał z Urzędem Marszałkowskim Województwa Opolskiego umowę na świadczenie kolejowych usług przewozowych. Jej wartość to 696 milionów złotych. Do grudnia 2030 roku jednostki Polregio mają łącznie przejechać łącznie ponad 32 mln kilometrów wożąc pasażerów. Kontrakt będzie realizowany w ramach tzw. bezpośredniego powierzenia.

Podpisanie umowy poprzedziły kilkumiesięczne negocjacje. W ich trakcie  strony ustaliły, że przez najbliższe 10 lat spółka zagwarantuje mieszkańcom naszego regionu, jak również województw sąsiednich, ciągłość połączeń międzywojewódzkich, bez zbędnych przesiadek. Zapewni również utrzymanie obecnej oferty połączeń kolejowych. Jak informuje marszałek województwa Andrzej Buławartość tego dziesięcioletniego kontraktu wynosi około 696 milionów złotych.

To ogromne wyzwanie finansowe dla Samorządu Województwa, bo umowa zakłada, że rocznie pociągi regionalne będą obsługiwały połączenia o łącznej długości około 3,25 miliona kilometrów, czyli tak jak w tym roku. Oczywiście w dalszym ciągu czynimy starania o kolejne pieniądze na zakupy nowoczesnego taboru do obsługi naszych mieszkańców. Będziemy także zabiegać w nowej perspektywie o środki na poprawę stanu linii kolejowych, co w połączeniu z nowym taborem zapewni odpowiedni poziom usług, jak też przekona większą liczbę osób do rezygnacji z własnego środka transportu na rzecz transportu zbiorowego – mówi Andrzej Buła, Marszałek Województwa Opolskiego.

Umowa na lata 2020-2030 jest już trzecią wieloletnią umową z Polregio. – Zdecydowaliśmy się na powierzenie tej spółce zadania realizacji kolejowych przewozów pasażerskich aż na 10 lat nie tylko ze względu na dotychczasową dobrą współpracę, ale przede wszystkim dlatego, że naszym celem jest zapewnianie mieszkańcom stabilnej oferty przewozowej. To w transporcie zbiorowym upatrujemy możliwości rozwoju województwa oraz chcemy zachęcić mieszkańców do korzystania z pociągów jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu  – podkreśla Szymon Ogłaza, Członek Zarządu Województwa Opolskiego .

Budowanie atrakcyjnej oferty dla pasażerów kolei regionalnej ma swoje podłoże w stabilnej i przewidywalnej współpracy przewoźnika z władzami lokalnymi. Cieszę się, że ma to miejsce także w województwie opolskim, czego efektem jest podpisana dzisiaj 10-letnia umowa na przewozy kolejowe. Wspólnie z samorządem zapewniamy na najbliższe lata bezpieczny, szybki i komfortowy transport dla pasażerów. Równolegle z podpisywaniem kolejnych umów z samorządami przygotowujemy plan inwestycyjny zakładający wymianę lub modernizację znacznej części taboru i inwestycje w zaplecza techniczne – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu – Dyrektor Generalny POLREGIO.

Samorząd województwa opolskiego inwestuje w kolej od wielu lat, co pozwoliło m.in. na przywrócenie połączeń na liniach spalinowych pomiędzy Kluczborkiem a Opolem, Nysą a Brzegiem czy Nysą i Kłodzkiem. W ramach zawartej dzisiaj umowy przewozy będą realizowane na niżej wymienionych liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych:

Opole Główne  –  Kędzierzyn Koźle (stacja końcowa)

Opole Główne – granica woj. (Wrocław Główny – stacja docelowa)

Opole Główne – Nysa (stacja docelowa)

Opole Główne – Kluczbork (stacja docelowa)

Opole Główne – granica woj. (Gliwice – stacja docelowa)

Opole Główne – Zawadzkie (stacja docelowa)

Opole Główne – granica woj. (Wrocław Główny – stacja docelowa)

Kędzierzyn Koźle – Nysa (stacja docelowa)

Nysa – granica woj. (Wrocław Główny – stacja docelowa)

Kluczbork – granica woj. (Wrocław Główny – stacja docelowa)

Kluczbork – granica woj. (Lubliniec – stacja docelowa)

Kluczbork – granica woj. (Kępno/Ostrów Wlkp. – stacja docelowa)

Kędzierzyn Koźle – granica woj. (Gliwice – stacja docelowa)

Kędzierzyn Koźle – granica woj. (Racibórz – stacja docelowa)

Wieluń Dąbrowa – granica woj. – Janinów; Jaworzno k/Wielunia – granica woj. (Tarnowskie Góry – stacja docelowa)

(Opole Główne) Nysa – Głuchołazy Miasto (Mikulovice) (stacja docelowa)

Nysa – granica woj. (Kłodzko Główne) (stacja docelowa)

Opole Główne – granica woj.(Częstochowa) (stacja docelowa)

Porozumienie z Województwem Opolskim, jest czwartą wieloletnią umową zawartą przez POLREGIO w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Podkarpackim, Województwem Lubelskim, Województwem Świętokrzyskim, a w 2019 roku z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC najpóźniej do 14 grudnia 2020 roku.

6 komentarzy

  1. Mam kilka zastrzeżeń na niektórych trasach:
    Opole Główne – Zawadzkie, dlaczego nie do Tarnowskich Gór? Czy Tworóg i reszta stacji kolejny rok z rzędu jest skazanany na wykluczenie komunikacyjne? Co z remontem linii kolejowej ze środków Kolej Plus?

    Kędzierzyn Koźle – Nysa (stacja docelowa) mam nadzieję, że bez ZKA.

    Kluczbork – granica woj. (Lubliniec – stacja docelowa), to już Koleje Śląskie nie będą obsługiwać tego połączenia?

    Kluczbork – granica woj. (Kępno/Ostrów Wlkp. – stacja docelowa. Do Kępna z Kluczborka to najlepiej było się dostać w latach 80tych i 90 tych

    Wieluń Dąbrowa – granica woj. – Janinów; Jaworzno k/Wielunia – granica woj. (Tarnowskie Góry – stacja docelowa. Totalna tragedia! Ta linia jest od 20 lat notorycznie pomijana. Rozkład jazdy w ogóle niedopasowany do potrzeb podróżnych, połączeń jak na lekarstwo, stacje kolejowe ledwo zipią, jedyni podróżni to kolejarze jadący na zmianę do Tarnowskich Gór. Jak to połączenie obsługiwał Zakład Przewozów Regionalnych w Katowicach jeszcze to jako tako funkcjonowało. Dzisiaj linia na Wieluń Dąbrowę przez Kanonów to totalna tragedia, porażka i kpiny z pasażerów.

    Ostatnie pytanie, czym ma zamiar jeździć Polregio skoro jednostki EN57 stoją w krzakach, nic się nie modernizuje, a stare trupy są podruowane, nowsze jednostki stoją w krzakach. Nowego taboru dalej nie ma i nie będzie, a oni chcą jeździć 10 lat w województwie opolskim i świętokrzyskim oraz zapewne wygrają jeszcze w województwie podkarpackim, podlaskim i lubelskim.

    1. „Rozkład jazdy w ogóle niedopasowany do potrzeb podróżnych, połączeń jak na lekarstwo, stacje kolejowe ledwo zipią” – nie do końca się zgodzę. Rozkład w dni powszednie całkiem dobry jak na taką lokalną linię, gorzej w weekendy. Stacje kolejowe nie wyglądają aż tak tragicznie, są nowe ławki, stojaki na rowery, tablice informacyjne i jest gdzie schronić się przed deszczem czy wiatrem.

  2. Wieruszów, jest takie miejsce na mapie, które od kilkunastu lat jest pomijane przez włodarzy, może by tak połączenia Wieluń Dąbrowa –Tarnowskie Góry przedłużyć do Kępna???

    1. Niestety ciągle pociąg kończy bieg w Wieluniu Dąbrowie, a tylko przedłużenie do Kępna, gdzie można by się przesiąść w stronę Poznania pozwoliłoby na zwiększenie ilość pasażerów. Do tego niestety mieszkańcy woj śląskiego z okolic tej linii nie mogą korzystać z dużo lepszej oferty biletowej Kolei Śląskich, np z biletu dobowego.

  3. Polregio wypozyczy tabor od innych przewoznikow kolejowych, a jak nie to autobusy -jakos to bedzie , moze za 10 lat nie bedzie w opolskim kolei!?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *