Szyndzielnia za szybka dla Chybia

  • W przyszłym rozkładzie jazdy pociąg PKP Intercity – IC „Szyndzielnia”, relacji Bielsko-Biała – Ustka, na odcinku Czechowice-Dziedzice – Żory nie będzie, jak dotąd, kursował przez Pszczynę i Suszec (linia kolejowa nr 148) tylko przez Chybie, Strumień (linie nr 93, 157 i 159). Przewoźnik nie przewiduje na tym odcinku żadnego postoju dla tego połączenia, nawet na czas jego, jak się okazuje, domniemanej „tymczasowości”.

Stowarzyszenie „Kolej na Śląsk” postanowiło zapytać przewoźnika dlaczego, skoro przez cały przyszły rozkład, pociąg IC Szyndzielnia będzie kursował ta trasą to nie można zatrzymać go w formie postoju handlowego w Chybiu. Do działań przyłączył się tamtejszy Urząd Gminy, który również wystosował pismo w tej materii. KnŚ okazuje się być w lepszej sytuacji bo odpowiedź dostało. Urząd jeszcze nie. KnŚ rozpatrywało opcje postoju w Strumieniu bądź Chybiu. Zwyciężyła opcja numer dwa. Bo to węzeł kolejowy itd. Szczegółowo w piśmie dostępnym na stronie KnŚ (adres pod tekstem) jest to wyklarowane, dlaczego akurat tam. PKP Intercity odpisało w taki sposób:

Kursowanie pociągu PKP IC Szyndzielnia w Rocznym Rozkładzie Jazdy 2020/21 obowiązującym od 13 grudnia 2020 roku z pominięciem Pszczyny jest jedynie rozwiązaniem tymczasowym. Spowodowane jest to ograniczeniem przepustowości remontowanego przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odcinka Czechowice Dziedzice – Most Wisła. Tymczasowe utworzenie postoju a następnie powrót pociągu na trasę podstawową przez Pszczynę mógłby wzbudzić niezadowolenie wśród mieszkańców Chybia i powiatu cieszyńskiego – twierdzi przewoźnik.

W przypadku kursu w kierunku Ustki przedstawiony został też argument, że kilkanaście kilometrów dalej pociąg będzie stał na stacji w Rybniku osiem minut, co zniwelowałoby czas ewentualnego postoju w Chybiu. Tu również, jak poprzednio, „winny” jest zarządca infrastruktury: – (..) postój handlowy pociągu IC Szyndzielnia w Rybniku żądany przez przewoźnika PKP IC we wniosku do PKP PLK wynosił jedynie jedną minutę, natomiast powstałe osiem minut osiem minut w RRJ jest rezultatem konstrukcji wykresów ruchu przez PKP PLK. Istnieje szansa, że w trakcie konstrukcji poszczególnych zmian do rozkładów jazdy postrój handlowy tego pociągu może ulec skróceniu do jednej minuty – twierdzi PKP Intercity.

Postawione zostały też kolejne przesłanki o słuszności przynajmniej podjęcia próby na ten czas zatrzymania Szyndzielni w Chybiu, z których korzyść miałby choćby lokalna społeczność. Niestety, na drodze znów stoi PKP PLK a najciekawsza jest sugestia by KnŚ zajął się sprawą remontu linii 93 (nota bene – aktualnie remontowanej), bo to wpłynie na „możliwość trasowania pociągów z postojem handlowym w Zebrzydowicach„. Trochę to niezrozumiałe, co mają Zebrzydowice do kursowania pociągu IC Szyndzielnia….

Cala korespondencja i opinia stowarzyszenia dostępna w tej sprawie jest tutaj: http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/29/postoje-ic-szyndzielnia-na-slasku-cieszynskim-nie/

10 komentarzy

  1. Dlaczego nie można zatrzymać go w formie postoju handlowego w Chybiu??? Proszę o kilka argumentów ze strony PKP Intercity??? Lenistwo czy niedasizm?? Bo to co pisze jakiś tam rzecznik to jest kompletna paranoja, cytuję .. ,,tymczasowe utworzenie postoju a następnie powrót pociągu na trasę podstawową przez Pszczynę mógłby wzbudzić niezadowolenie wśród mieszkańców Chybia i powiatu cieszyńskiego”, no przecież ma dalej przez Strumień i Żory, co ma Pszczyna i powiat cieszyński do tego??? I kolejna absurdalna wypowiedź ,,Możliwość trasowania pociągów z postojem handlowym w Zebrzydowicach”, dla mnie to nie trochę ale w ogóle to niezrozumiałe, co mają Zebrzydowice do Chybia??? Nie wiem kogo zatrudnia PKP Intercity i co oni tam biorą, ale niech lepiej spółka zacznie zatrudniać normalnych, wykwalifikowanych pracowników bo to jest tylko i wyłącznie kompromitacja spółki w mediach, a później się dziwić dlaczego ludzie nie jeżdżą pociągami

  2. PKP Intercity jest w stanie wymyślić jakąkolwiek głupotę, by udowodnić swoje racje. Nie wiem czy w ogóle zdarzyły się sytuacje, by pod wpływem np stowarzyszeń się ugięli. Sensowność argumentów. Nie ma tu znaczenia

    1. I wszystkie powinny mieć postój w stacji Chybie. Tak powinno już zostać na przyszłość. Pszczyna będzie mieć bardzo dobre połączenie z Czechowicami-Dziedzicami więc zainteresowani dojadą przez wjazdy do Czechowic-Dziedzic Cieszyna i Wisły i jak się dowiedziałem tak ma już zostać bo Czechowice-Dziedzice to węzeł a przesiadki mają być w węzłowych stacjach. Co do pisma z Intercity. Heh. Sami wybraliscie władzę w rządzie więc Ci się dziwcie kto pracuje w Intercity jak pisze o postoju w miescie Zebrzydowice. Gratuluje praw miejskich.

  3. Za postój handlowy PLK każe sobie płacić, tak jak za kijowe rozkłady które co roku układają. Brak postoju w Chybiu to oszczędność. 8 minut w Rybniku wynika pewnie z rezerwy „modernizacyjnej”. Jak pojedzie sprawny maszynista to będzie i z 15 minut stał znając życie. Dopóki nie zmieni się podejście do układania RJ to będzie po staremu. ……

  4. Cóż, urzędnicy w Warszawie mogą się nie orientować, gdzie Chybie, a Zebrzydowice. Była mowa o Śląsku Cieszyńskim, to im się skojarzyły, że Zebrzydowice są w tej części śląska, więc o nich wspomnieli. Być może ich myśl poszła bardzo daleko, i pisząc o remoncie linii w celu wytrasowania pociągów przez Zebrzydowice, miano na myśli brak w przyszłym rozkładzie pociągów międzynarodowych do Warszawy przejeżdżających przez Zebrzydowice, kóre przy okazji przejeżdżają przez Chybie; i może przez to im się tak skojarzyło. A że Zebrzydowice nazwali miastem? Często we formularzach z adresem zamiast rubryki „miejscowość” jest napisane „miasto”. Poza tym, nie wiem, czy nadal, ale na pewno na peronach na jednym ze znaków informacyjnych był umieszczony napis „wyjście do miasta”.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *