Będzie remont na węglówce, ale…

Jakość infrastruktury kolejowej w naszym regionie podniosła się w ostatnich latach znacznie. I nie ma co tego ukrywać. Tak naprawdę, z tych najważniejszych, do naprawy został tylko jeden szlak, który standardami zaczął odbiegać od pozostałych. To linia 131, znana jako węglówka, a szczególnie jej początkowy fragment, od Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór.

Owszem, są tam odcinki gdzie jest już w miarę przyzwoicie ale są też fragmenty, szczególnie w Chorzowie i Bytomiu gdzie pociągi poruszają się z prędkością 20 – 30 kilometrów na godzinę. Przyznajemy, że trochę odzwyczailiśmy się od tego typu „oferty” kolejowej. Tym bardziej, że jest to linia położona praktycznie w samym środku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kursują nią pociągi linii S8 (Oświęcim – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec – Kluczbork) Kolei Śląskich. PKP Intercity większość połączeń łączących Katowice z Lublińcem skierowały na, będącą w znacznym lepszym stanie, trasę przez Gliwice i Pyskowice.

Niemniej, od kilku lat przygotowywany jest projekt odnowy i przebudowy tego szlaku na terenie naszego województwa. W przyszłym roku planowane jest zamkniecie na dłuższy czas chorzowskiego odcinka tej linii. Na pewno ma mieć cos takiego miejsce podczas wakacji a komunikacja zastępcza ma kursować na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto, choć są tu wpisane i kursy do Chorzowa Starego. Trudno dzisiaj podać jednak dokładny harmonogram, gdyż….

– Podpisanie umowy na projekt i budowę odcinka linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie będzie możliwe po wyłonieniu wykonawcy prac. Zakończenie zadania przewidziane jest na 2023 rok. Obecnie trwają też procedury przetargowe na zaprojektowanie odcinka Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe). Według aktualnego harmonogramu planowane zakończenie prac projektowych LOTu B przewidziane jest na połowę 2023 roku, wobec czego realizacja robót budowlanych byłaby możliwa w przyszłej perspektywie finansowej. PKP PLK realizują projekt pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” i podpisały we wrześniu 2019 roku dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h – powiedziała nam Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

4 komentarze

  1. Tak i likwidacja peronów, aby potem na nowo je budować widać głupotę PLK i powtórkę Ochojca Kostuchny, Warszowic itd.

  2. Na odcinku Herby Nowe – Chorzew Siemkowice perony zostaną zlikwidowane w związku z brakiem deklaracji uruchomienia pociągów przez Urząd Marszałkowski. Województwo łódzkie dla odmiany zadeklarowało, więc od Siemkowic „w górę” perony zostaną przebudowane na nowe zgodne z normami unijnymi.

    1. Czyli nasz śląski urząd jest krótkowzroczny, naprawdę pociągi powinny wrócić na ten fragment węglówki, w dodatku leży przy nim powiatowy Kłobuck!

  3. Koszty remontu generalnego trasy Chorzów Batory – Nakło Śląskie są bardzo wysokie. A w roku 2030 będą na pewno o 30 % jeszcze wyższe. Może Chinczycy zrobią ten remont za darmo? Na pewno!!!

Pozostaw odpowiedź maziizam Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *