Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego


Rok 2019 był najbezpieczniejszym w transporcie kolejowym odkąd Prezes Urzędu Transportu Kolejowego gromadzi dane w tym zakresie. Mniejszy o 13% miernik wypadków na poziomie 2,08 oraz spadek liczby wypadków o 13,5% w stosunku do 2018 r. to znak rosnącego bezpieczeństwa transportu kolejowego. Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2019 r.”

Sprawozdanie przedstawia pełny obraz bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce w zeszłym roku. Dane w publikacji potwierdzają, że kolej jest coraz bardziej bezpiecznym środkiem transportu. Najlepszym dowodem jest z roku na rok zmniejszający się miernik wypadków.

W 2019 r. na sieci kolejowej odnotowano 525 wypadków. Oznacza to spadek o 82 w stosunku do 2018 r. Najbardziej zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (o 63) oraz zdarzeń na przejazdach kolejowych (o 16).

Mniejsza wypadkowość na kolei jest powodem do optymizmu. Zawdzięczamy to wspólnym działaniom wszystkich podmiotów operujących na tym rynku. Jestem przekonany, że także jednym z elementów mających na to wpływ są prowadzone działania edukacyjne – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

O 17% zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych, a o 42 liczba osób ciężko rannych. Niestety niepokoić może rosnąca liczba odnotowywanych samobójstw i prób samobójczych. Ponad 3/4 groźnych zdarzeń na kolei stanowią wypadki z udziałem strony trzeciej.

Newralgicznym zagadnieniem dla rynku kolejowego są nadal zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału „Stój”). Szczególną uwagę zwraca fakt, że stanowiący tylko 1% ogółu maszyniści ze stażem pracy poniżej roku spowodowali aż 13% tych zdarzeń. Jest to sygnał ostrzegawczy dla systemu ich szkoleń i nadzoru. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń, w tym 104 na liniach kolejowych i 7 na bocznicach.

Jako branża musimy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie nowych pracowników, które pozwoli ograniczyć liczbę zdarzeń typu SPAD. Sądzę, że stworzenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów może być częściowym remedium na tę sytuację – komentuje Ignacy Góra.

Niezwykle istotne dla bezpieczeństwa w transporcie kolejowym są wspólne inicjatywy podejmowane przez Prezesa UTK i Ministra Infrastruktury. W 2019 r. rozpoczęły się przygotowania do pilotażu innowacyjnych zabezpieczeń przejazdów kat. D, czyli chronionych wyłącznie przez krzyż św. Andrzeja i często znak stop. Ważną inicjatywą było także podjęcie się przez Prezesa UTK roli koordynatora w zakresie wdrażania na polskiej sieci kolejowej ERTMS i powołanie Grupy Użytkowników ERTMS. Urząd zorganizował Forum Kultury Bezpieczeństwa oraz kontynuował działania edukacyjne m.in. w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego czy „Kampanii Kolejowe ABC”.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *