Koleje Śląskie kończą wakacje

Od niedzieli (30 sierpnia) zacznie obowiązywać powakacyjny rozkład jazdy pociągów  Kolei Śląskich. Od tego dnia śląski przewoźnik będzie obsługiwał blisko 400 połączeń dziennie. Jesienią 2020 roku do dużych projektów modernizacji infrastruktury kolejowej realizowanych przez PKP PLK dołączą dwie kolejne inwestycje – przebudowa stacji w Dąbrowie Górniczej, w Dąbrowie Górniczej Gołonogu oraz w Czechowicach-Dziedzicach.

S1 (Gliwice – Częstochowa)

30 sierpnia rozpocznie się inwestycja związana z modernizacją stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Gołonóg oraz układu komunikacyjnego wokół nich, co będzie powodować największe trudności dla utrzymania ruchu na linii do wiosny przyszłego roku. Niektóre pociągi zostaną skierowane drogą okrężną przez Sosnowiec Południowy lub Mysłowice, pojadą jako pociągi przyspieszone lub skrócone do stacji Sosnowiec Główny lub Dąbrowa Górnicza. Uruchomimy dodatkowe postoje w Sosnowcu Południowym oraz w Sosnowcu Dańdówce. Obsługa pominiętych stacji będzie realizowana przez autobusy komunikacji zastępczej. Na odcinku Katowice – Zawiercie w pociągach PKP InterCity 26101 oraz 41100 honorowane będą bilety Kolei Śląskich.

W dalszym ciągukontynuowana będzie również modernizacja linii S1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. Podobnie jak w poprzednich miesiącach ruch będzie prowadzony po jednym torze na odcinku Poraj – Zawiercie.

S4 (Katowice – Tychy Lodowisko) i S41 (Tychy Lodowisko – Katowice – Zawiercie)

Zmiany wymuszone są zmienioną organizacją ruchu na linii S1. Powstała konieczność podzielenia relacji pociągów kursujących bezpośrednio z Tychów do Zagłębia lub połączenia kursów do tej pory wyłącznie skomunikowanych w Katowicach.

S5 (Katowice – Pszczyna – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń) i S51 (Katowice – Żywiec – Zakopane)

Wraz z korektą rozkładu jazdy rozpocznie się kolejna faza modernizacji stacji Czechowice-Dziedzice powodująca istotne utrudnienia w ruchu pociągów. Ruch pociągów na odcinku Czechowice-Dziedzice – Czechowice-Dziedzice Południowe będzie odbywać się po jednym torze, a w noce od 30 sierpnia do 4 września przewóz na tym odcinku będzie realizowany autobusową komunikacją zastępczą. Pociąg Ornak pojedzie do Zakopanego 30 sierpnia oraz 5 i 6 września.

S6 (Katowice – Chybie – Ustroń – Wisła Głębce) i S61 (Katowice – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn)

W całym okresie od 30 sierpnia do 7 listopada będzie kontynuowana modernizacja linii kolejowej do Wisły Głębce. Oznacza to całkowite wstrzymanie ruchu od Chybia do Wisły Głębce. Podobnie jak wiosną i latem, za odwołane pociągi zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa w dwóch relacjach. Linia czerwona będzie kursować w relacji Bielsko-Biała Główna – Wisła Głębce – Bielsko-Biała Główna. Linia zielona obsłuży mniejsze miejscowości pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami a Ustroniem, gdzie będzie skomunikowana z autobusami ekspresowymi jadącymi z lub do Bielska- Białej. W przypadkach kiedy sytuacja ruchowa nie pozwoli na skomunikowanie autobusów w Ustroniu, relacja linii zielonej zostanie wydłużona do Wisły Uzdrowiska. Autobusy będą skomunikowane z pociągami linii S5 w Czechowicach-Dziedzicach i Bielsku-Białej, a w niektórych przypadkach z pociągami linii S61 w Chybiu.

Równolegle będą prowadzone prace pomiędzy Czechowicami a Chybiem. Wszystkie pociągi zostaną skierowane przez grupy towarowe w Zabrzegu Czarnolesiu, co oznacza brak możliwości obsługi przystanków Zabrzeg Czarnolesie oraz Zabrzeg.

S7 (Katowice – Mikołów – Rybnik – Rydułtowy – Racibórz) i S74 (Katowice – Tychy – Rybnik – Racibórz)

Przez miesiąc (od 1 do 30 września) planowane są prace torowe. Na odcinku Rybnik – Leszczyny pociągi będą jeździły po jednym torze.

S76 (Gliwice – Knurów – Rybnik – Żory – Chybie – Wisła Głębce)

Na czas modernizacji linii kolejowej do Wisły Głębiec pociąg Kubalonka zostanie przekierowany do Żywca a jego nazwa zostanie zmieniona na Salmopol.

Prace realizowane na odcinku Leszczyny – Rybnik spowodowały zmiany rozkładu jazdy porannego pociągu na odcinku Gliwice – Rybnik. Wystąpił też brak możliwości obustronnego skomunikowania pociągów z kierunku Bohumina i Raciborza. Remont w rejonie stacji Czechowice- Dziedzice doprowadził do braku przepustowości infrastruktury kolejowej na odcinku Bielsko-Biała Główna – Żywiec wymuszając skrócenie Salmopola do Wilkowic Bystrej.

Koleje Śląskie informują ponadto, że cały czas dbają o bezpieczeństwo pasażerów w związku z koronawirusem. Do utrzymywania składów w czystości, używane jest bardzo nowoczesne urządzenie wykorzystujące suchą parę o temperaturze ponad 170 stopni Celsjusza. Wcześniej zdecydowano się np. wykorzystać specjalną powłokę z dwutlenkiem tytanu. Od samego początku przewoźnik wprowadza zmiany, których celem jest zwiększanie bezpieczeństwa pasażerów. Zastosowano też między innymi automatyczne otwieranie drzwi, wprowadzono specjalne procedury dla pracowników i zwiększono częstotliwość dezynfekcji pojazdów.

5 komentarzy

  1. Kolejny raz Koleje Śląskie nie popisały się z objazdami, szczególnie z linią S1. Przez Mysłowice nie ma żadnego pociągu Kolei Śląskich, przez Sosnowiec Południowy będzie przejeżdżać 7 pociągów na dzień. Za to cała chmara pociągów pomimo zamknięcia w Dąbrowie Górniczej będzie kursować przez Sosnowiec Główny i Dąbrowę Górniczą. Te ZKA to tylko mały procent wśród tych pociągów. Na tyle pociągów nie masz szans, żeby obyło się bez opóźnień. Szczególnie jeśli któryś ekspres albo intercity się opóźni. To po co są linie objazdowe, skoro z jednej objazdówki korzysta się tylko 7 raz, a przez Mysłowice, Sosnowiec Maczki nie ma ani jednego pociągu? Fakt remont mostu w Mysłowicach i ruch towarowy wyklucza jazdę większej ilości pociągów, ale chociaż 3-4 pary z tej całej chmary co jedzie przez Dąbrowę Górniczą powinna być przeniesiona na linie 138 i 133. To po co PLK modernizuje infrastrukturę, stwarza alternatywę dla przewozów jak pomimo zamknięć wszystko idzie na magistralną? W szczycie rozumiem niech to wszystko jedynką jeździ, ale po za szczytem jeszcze pomiędzy pośpiechami??? Nie rozumiem tego!

    1. @kolejarz ty to wiecznie tu narzekasz i zapewne jesteś emerytem kolejowym i za twoich czasów jechało się objazdem bez myślenia o pasażerach stacji pośrednich. Wiem, ty byś wszystko zrobił inaczej, tylko jak pracowałeś czego tego nie zrobiłeś? To że skierujesz większą liczbę pociągów okrężnie nie musi oznaczać, że poprawi się punktualność. Za to spowoduje to odcięcie większej ilości pasażerów od normalnego biegu pociągów. Zka tego nie zastąpi a jedzie dość długo. Przez Sosnowiec Południowy pojedzie 7 pociągów a przez Mysłowice 3 tylko bez postoju (widocznie jest to niezbędne dla właściwego przejechania). Przepustowość wjazdu do Katowic jest ograniczona nie tylko od południa ale i od Sosnowca (brak krawędzi i kolizje na głowicy). Ty to wszystko wiesz ale ponarzekać można 😉 Ważne że jest honorowanie i niezbędne zka, a częstotliwość kursowania jest wystarczająca. A już z trasowaniem poza szczytem okrężnie wykazałeś się szczytem nieznajomości tematu. Wtedy nie ma tylu pociągów to po co jechać okrężnie? Dla idei czy bo tak?

  2. I tak najlepszy jest Polregio. Przekierowali Regio Ostaniec przez Sosnowiec Południowy, a jedzie bez zatrzymania, pomimo, że w Sosnowcu Głównym był postój. Teraz z Sosnowca Głównego albo z Dąbrowy Górniczej trzeba dostać się do Katowic lub Dąbrowy Górniczej Ząbkowice, żeby wsiąść w Ostańca i dostać się do Buska Zdroju lub Kielc. Brawo!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *