Moderus w sobotę rusza do pracy

Moderus MF 10 AC, czyli najnowszy nabytek spółki Tramwaje Śląskie S.A. jest już w pełni gotowy do rozpoczęcia służby. W najbliższą sobotę, 20 czerwca, wagony zadebiutują w ruchu liniowym, obsługując wznawianą tego dnia linię nr 0. To pierwszy typ taboru Spółki wyposażony w klimatyzację przedziału pasażerskiego.


Do tej pory firma Modertrans Poznań Sp. z o.o. dostarczyła spółce Tramwaje Śląskie S.A. 6 z 8 zamówionych wagonów jednokierunkowych Moderus MF 10 AC. Wagony te przeszły pozytywnie procedurę odbiorową i przekazane zostały do zajezdni Rejonu nr 3 w Bytomiu, gdzie trwają szkolenia kolejnych motorniczych. Właśnie z bytomskiej zajezdni wagony ruszą do obsługi liniowej.

– W porozumieniu z Zarządem Transportu Metropolitalnego zdecydowaliśmy, że w pierwszej kolejności nowe wagony będą obsługiwać linię nr 0, która po przerwie właśnie w najbliższą sobotę zostanie wznowiona. Kursy wyjazdowe i zjazdowe tramwaje będą realizować jako linia nr 19 – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. i dodaje – trwają rozmowy między przewoźnikiem a organizatorem komunikacji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii mające określić, na jakie linie docelowo skierowany zostanie nowy tabor. Na razie pewne jest, że od soboty 20 czerwca nowe Moderusy będą obsługiwać linię nr 0, kursując w relacji: Katowice pl. Wolności – Chorzów Stadion Śląski pętla zachodnia. Szczegółowy rozkład jazdy linii nr 0 dostępny jest już na stronie ZTM.

Nowe wagony są efektem realizacji umowy, którą w marcu 2018 roku podpisali przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie S.A. i firmy Modertrans Poznań Sp. z o.o. Obejmuje ona dostawę 10 nowych wagonów jednoczłonowych, z czego 2 są tramwajami dwukierunkowymi. Te wagony zostały już przez poznańską firmę wyprodukowane – trwa procedura odbiorowa. Umowa zawiera również prawo opcji, z którego spółka Tramwaje Śląskie S.A. chce skorzystać, domawiając dodatkowo 5 wagonów jednokierunkowych o tych samych parametrach. ​

Konstrukcja i design zewnętrzny nowych tramwajów bazują na rozwiązaniach z pojazdów Moderus Gamma. Są to pojazdy niemal w połowie niskopodłogowe, wsparte na nowoczesnych wózkach trakcyjnych, wyposażone w takie udogodnienia jak: klimatyzacja w przedziale pasażerskim, ładowarki USB, rampa ułatwiająca wjazd wózków do tramwaju, inteligentne urządzenia wizualnej i fonicznej informacji pasażerskiej, drzwi odskowo- przesuwne i wiele innych. Kabina motorniczego wyposażona jest m.in. w wygodny fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy i konsolą z podstawowymi przyciskami, wielofunkcyjne panele dotykowe, niezależną klimatyzację oraz bramkę bezpieczeństwa chroniącą motorniczego w przypadku kolizji.

Zakup 10 wagonów jednoczłonowych z poznańskiego Modetransu to realizacja pierwszego z dwóch zadań taborowych, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 29 mln zł netto.

Fot. Tramwaje Śląskie

2 komentarze

  1. a moze szanowna redakcja sie zapyta tramwaje slaskie co sie dzieje z zamowionymi tramwajami z pesy przeciez mialy juz byc albo beda tylko nie wiadomo kiedy bo slask to mocno interesuje….

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *