W Dąbrowie Górniczej o CPK

Wydawało się, że będzie jak zwykle w takich przypadkach. 15, może 25 osób. Konsultacje społeczne. Kto o tym słyszał, kto wie, komu się chce… Zapowiedziane na wczoraj na godzinę 18 w Dąbrowie Górniczej. Konsultacje w sprawie przebiegu kolejowego Ciągu nr 7 planowanego w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.


Pod szkołą podstawową nr 8 zamieszanie, okazuje się, że spotkanie przeniesiono do sąsiedniej szkoły, bo tam pojemniejsza sala. I rzeczywiście, zgromadziło się ponad 1000 osób. W sali gimnastycznej, na korytarzu, na dziedzińcu. Prezydent Miasta, Marcin Bazylak zapowiedział więc, że odbędą się dwa identyczne spotkania, jedno po drugim, żeby wszyscy mogli wejść i usłyszeć.

Mówiono o tym, że planowana nowa linia kolejowa miałaby praktycznie przeciąć miasto na dwie części przez jego zasadniczą substancję mieszkaniową – osiedla, ulice, domy, zakłady pracy. Mówiono o zagrożeniach dla przyrody związanych z przejściem linii przez Pustynię Błędowską i inne okoliczne obszary chronione. Zebrani dawali wyraz stanowczemu sprzeciwowi wobec ewentualnych wyburzeń i przesiedleń. Prezydent Bazylak uspokajał i tłumaczył, że bez względu na poglądy polityczne on i Rada Miasta będą wraz ze społecznością lokalną przekonywać inicjatorów, czyli CPK oraz Ministerstwo , że warto rozpatrzyć wykorzystanie istniejących linii kolejowych, których na terenie miasta jest sporo, zamiast rozcinać, burzyć i przesiedlać.

W drugiej części spotkania o głos poproszono także Wojciecha Dingesa ze Stowarzyszenia „Kolej na Śląsk”, który poinformował, że Stowarzyszenie opracowało stanowisko dotyczące proponowanego przebiegu Ciągu 7 CPK przez cały obszar Województwa Śląskiego wraz z propozycjami wykorzystania w większej części już istniejącej infrastruktury kolejowej, przy jej ew. rozbudowie. Podkreślił, że rola głosu w konsultacjach społecznych jest zawsze bardzo istotna, gdyż daje inicjatorom istotną informację zwrotną, nawet jeśli nie jest pozytywna, a podobne spotkania odbywają się nie tylko m.in. w Mikołowie, Żorach czy Strumieniu, ale również w wielu innych rejonach kraju. Wyjaśnił też, że nie należy dosłownie traktować przebiegu naszkicowanych przez CPK tras.

Po każdej z dwu prezentacji Prezydenta Bazylaka był czas na zadawanie pytań i głosy z sali. Słychać było, że emocje u niektórych osób, zwłaszcza starszych, są bardzo silne, jednak władze miasta starały się z powodzeniem kierować dyskusję ku racjonalnemu i spokojnemu podejściu. Oprócz Prezydenta i radnych miejskich na spotkaniu z mieszkańcami byli obecni przedstawiciele Sejmiku, Sejmu i Senatu.

Warto dodać, że materiały wyjściowe opublikowane są przez Centralny Port Komunikacyjny na stronie Ciąg nr 7, zaś konsultacje społeczne można również zgłaszać poprzez ankietę na stronie CPK albo poprzez mail na adres konsultacje.cpk.@cpk.pl. Istotna informacja – konsultacje trwają tylko do 10 marca.

4 komentarze

  1. Dąbrowa Górnicza to kolejowe Archiwum X. To co zrobiono z linią do Huty Katowice woła o pomstę do Nieba. Dworce jak się mają każdy widzi. Dr facto najważniejszy dworzec w mieście, tj. dworzec w Ząbkowicach się sypie bez perspektywy na remont.

    Nie mówię już po polikiwidowanych przystankach jak Dąbrowa Górnicza Piekło…

  2. O ile w całej koncepcji CPK jest wiele ciekawych pomysłów na nowe linie, to moim zdaniem przedsięwzięcie z tzw. Węzłem Małopolsko-Śląskim jest mało zasadne. Już teraz zarówno Kraków i Katowice (a tym samym D.G.) mają dobry dostęp do CMK. I wg mnie to powinien być koronny argument w tym sporze. Kwestia ewentualnego wywłaszczania gruntów, wyburzania budynków i ogólnie Pustynii Błędowskiej też jest istotna, ale mam wrażenie że naczelni decydenci niestety nie zamierzają się tym przejmować.

  3. Tylko kretyn moglby dojsc do wniosku ze lepiej puscic nowa linie kolejowa przez centrum miasta z duza gestoscia zabudowania w kierunku Strzemieszyc, zamiast odbudowac ciut dluzsza trase ktora funkcjonowala przez dekady od XIX w (linia Iwanowsko – dabrowska), nie kolidujaca w najmniejszym stopniu z istniejaca infrastruktura, brak slow serio

  4. @Rob
    Inny kretyn wymyślił że zamiast trasy dotychczasowej prostej do Ostrawy będą od Chybia budować na około nową linie po szkodach górniczych (!), przez centrum miasta, wysiedlając ludzi z Bzia i/lub Mszanej.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *