„Ostre cięcie” w cieszynskiej Krytyce

W piątek w siedzibie Krytyki Politycznej w Cieszynie odbyło się spotkanie z Karolem Trammerem, autorem książki „Ostre cięcie”, o której od kilku tygodni jest dosyć głośno. Spotkanie było też również okazją do omówienia sytuacji w jakiej aktualnie znajduje się transport zbiorowy w powiecie cieszyńskim.


Recenzje książki Karola Trammera przedstawiamy Wam niebawem w innym miejscu. Bo to ważna lektura w kolejowym światku. Dzisiaj krótko. Przeczytać ją trzeba. To taki trochę smutny rys historyczny tego, co wydarzyło się od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku do czasów dzisiejszych na polskiej kolei, ze szczególnym naciskiem na pasażerską jej odmianę i próba wyjaśnienia dlaczego i jak daleko zdegradowano ten środek transportu. Jest tam również próba przedstawienia tego, z czym trzeba się zmierzyć aktualnie, by przywrócić choć część siatki połączeń, która istniała w latach gdy kolej w naszym kraju była potężna.

Autor „Ostrego cięcia” w piątek dosyć dokładnie zrelacjonował powody, które skłoniły go do napisania tej książki. Dla chcących stworzyć podobną lekturę ważna informacja – napisanie książki pochłonęło niespełna pół roku ciężkiej i metodycznej pracy. Trammer, przepytywany przez prowadzącą piątkowe spotkanie Urszulę Markowską z Gazety Codziennej, wyjaśniał przyczyny degradacji polskiej kolei na początku XXI wielu oraz to, co aktualnie blokuje jej jeszcze większy rozwój. Nam najbardziej spodobała się definicja ostatniego pociągu w dobie.

– Zdecydowana większość podróżnych korzysta z przedostatniego pociągu, który ma do dyspozycji danego dnia. Jednak ten ostatni pełni funkcję koła ratunkowego w przypadku gdy coś pójdzie nie tak i pasażer nie da rady zdążyć na ten kurs, który sobie zaplanował. Bo ma do dyspozycji jeszcze jedno połączenie. Dlatego narzekanie, że te ostatnie jeżdżą puste jest bezpodstawne. Są tak samo potrzebne jak każde inne – podkreślił Trammer.

Potem, korzystając z obecności na spotkaniu kilkunastu osób reprezentujących tamtejszą władze samorządową poruszono temat . Rozmawiano o nadziejach związanych z rewitalizacją linii kolejowej do Wisły oraz o ciągle trudnym zagadnieniu jakim jest dla powiatu cieszyńskiego komunikacja autobusowa. Pozostaje mieć nadzieję, że przynajmniej w tej ostatniej kwestii coś w końcu się zmieni, bo jest to problem z którym powiat cieszyński boryka się od dawna.

13 komentarzy

  1. Bielsko-Skoczów to numer jeden listy wstydu. Takie stwierdzenie padło na spotkaniu. Ponadto autor dostrzegł „katowico-centryzm” jako rzecz szkodliwą. Cieszyn powinien mieć połączenia z Bielskiem i Jastrzębiem, czyli z sąsiednimi dużymi ośrodkami – stwierdził.

    1. Dokładnie Bielsko Skoczów to wstyd! Powinni to jak najszybciej ogarnąc, to jest teraz priorytet. A do Jastrzębia to nie warto, bo to miasto jest jednym z szybciej się wyludniających.

      1. Tu się mylisz!
        Właśnie trasa Gliwice-Knurów-Leszczyny-Rybnik-Radlin-Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice-Cieszyn-Goleszów-(Wisła/Bielsko) ma sens.

  2. Moim zdaniem stacja Czechowice-Dziedzice powinno zostac stac sie najwazniejszym wezlem kolejowym KSL po Katowicach.

  3. Moim zdaniem stacja Czechowice-Dziedzice powinno zostac stac sie najwazniejszym wezlem kolejowym KSL po Katowicach.

    1. Masz rację, zrobić dobre skomunikowania i po modernizacji torów na Wisłę, Cieszyn i Oświęcim to powinien być najważniejszy węzeł z relacjami Czechowice-Dziedzice-Chybie-Strumień-Rybnik, Czechowice-Dziedzice-Oświęcim-Kraków, Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice-Ostrava, Czechowice-Dziedzice-Skoczów-Cieszyn, Czechowice-Dziedzice-Skoczów-Wisła a w samych Czechowicach-Dz. przesiadka na Warszawę, Wrocław

  4. „hanys z piekor”- Gliwice również z liniami do Katowic, Bytomia, Rybnika, Pyskowic, Katowic Ligoty(Tychy) i Kędzierzyna.

    1. Spotkanie było poświęcone tematyce kolejowej. Zaproszono nas, więc dlaczego mieliśmy nie przyjść. I średnio mnie to obchodzi jak opcja to organizuje. Silesia Info Transport była, jest i będzie apolityczna. Proszę więc swoje frustracje i żale wylewać gdzie indziej. I tyle…

    2. Byłem na spotkaniu. Nie było mowy o polityce innej niż transportowa. Organizatorom trzeba podziękować za organizację i pomysł. Jakoś w wpadli na ten pomysł tylko w Cieszynie i Częstochowie. Katowice i inne tzw. duże miasta (gdzie Ostrych cięć było mniej) autora nie jakoś zaprosiły.

  5. »Zdecydowana większość podróżnych korzysta z przedostatniego pociągu, który ma do dyspozycji danego dnia. Jednak ten ostatni pełni funkcję koła ratunkowego w przypadku gdy coś pójdzie nie tak i pasażer nie da rady zdążyć na ten kurs, który sobie zaplanował. Bo ma do dyspozycji jeszcze jedno połączenie. «

    To zdanie to też jest prawda, tylko że jak niegdyś studiowałem RJ wieczornych pociągów i autobusów z Cieszyna, to wychodziło mi, że ostatni pociąg z Cieszyna do Katowic jechał parę minut po osiemnastej, a ostatni autobus Bus-Brothers w kursie bezpośrednim do Katowic także jechał coś osiemnasta z minutami. Tak to wyglądało, jakby KŚ i BB albo nie wiedziały o sobie nawzajem, albo jakby nie umiały lub nie chciały porozumieć się w sprawie wieczornych relacji C-n – Kce.

    Choć może nie wszyscy wiedzą, ale wieczorem z Cieszyna do Katowic można się jeszcze dostać następująco: Český Těšín 20:40 – Bohumín 21:15, następnie Bohumín 21:31 – Katowice 22:53 PKP IC przez Tychy lub Bohumín 21:48 – Katowice 23:29 KŚ przez Mikołów.

    Sa jeszcze kursy wieczore BusBrothers Cieszyn – Żory, ale w Żorach próżno o jakiekolwiek wieczorne skomunikowanie z Żor o takiej godzinie w stronę GOP-u. A jakby tak dogadac się z BusBrothers, aby te dwa wieczorne kursy kończyły bieg nie w Żorach, ale w Stanowicach, skąd jeżdżą autobusy ZTM linii 194, a odległość Żory – Stanowice to niecałe 10 km.

  6. I dalsze jeszcze moje uwagi co do komunikacji autobusowej i kolejowej w Cieszynie i wokół Cieszyna.
    Otóż tak pustych autobusów komunikacji miejskiej, jak w Cieszynie, to ja nie widziałem w żadnym innym mieście w woj. śląskim . I coś z tym tematem trzeba zrobić! Czy autobusy ZGK Cieszyn oraz Wispol maja wspolne bilety czy może te dwie firmy w tak małym mieście pozwalają sobie na wprowadzanie osobnych taryf? A może wreszcie te wszystkie firmy, co biorą jakiekolwiek dotacje, będą zobowizane do przystąpienia do syetemu wspólnych biletów? A może należałoby zreogranizować i przenumerować linie komunikacji miejskiej w Cieszynie np. w taki sposób:
    – numery 1-9: numery linii autobusowych zarezerwowane dla tych linii, co jeżdżą wewnątrz Cieszyna
    – numery 10-19: numery linii obsługujących zasadniczo Cieszyn, ale jadących na skomunikowanie z pociągami PKP IC i KŚ do Goleszowa, Pruchnej, Zebrzydowic
    – numery 20-49: numery zarezerowane dla linii obsługujących Cieszyn i jakąś sąsiednią miejscowość, np. Kaczyce, Hażlach
    -numery trzycyfrowe, nieco na wzor czeski: numery dla linii jadących typowo po powiecie, np. do Wisły czy Brennej czy Istebnej

    Cieszyn ma osobna sięc komunikacji miejskiej, a oprócz tego jeszcze kursuje Wispol i DAS-II i inne firmy busów. Leżący tuż za miedzą Czeski Cieszyn ma osobne linie komunikacji miejskiej. Leżacy 8 km dalej Trzyniec tez ma osobną sieć komunikacji miejskiej. A czy może amorząd Cieszyna, Czeskiego Cieszyna i Trzyńca nie dałyby rady przedyskutować i przede wszyetkim przeliczyć, czy może nie byłoby taniej, aby te trzy miasta nie mogły mieć wspólnej mieci autobusów???

    A może, na wzór ZTM, przekalkulować, czy nie opłacałoby się taryfowo połaczyć komunikacje miejskie Cieszyna, Bielska i Czechowic, aby bilet jednorazowy z jednego miasta dało się także użyć w drugim i tzrecim z tych miast? I jeszcze jakby dało się stworzyć bilet miesięczny na Cieszyn, na Bielsko, na Czechowice i jeszcze wersje Cieszyn+Bielsko, Cieszyn+Bielsko+Czechowice, Bielsko+Czechowice, może jeszcze Cieszyn+MZK Jastrzębie.

    A może Eko-bilety kolei Śląskich mogłyby być ważne także w komunikacji miejskiej Cieszyna?

    Uważam, że w temacie integracji taryf różnych przewoźników, to Cieszyn jest, NIESTETY, daleko w tyle.

    Internauci z Cieszyna często piszą na tym forum, jak to ich misto jest pomijane przy planowaniu ogolnowojewódzkiej komunikacji. A ja tak powiadam miłośnikom i organizatorom komunikacji z miasta nad Olzą: sami pokażcie dobry przykład i w ramach jak miasta, jak i powiatu Cieszyn, stwórzcie idealny system skomunikwań i wspólnych biletów. A dopiero potem mówcie, że winę za stan komunikacji w waszym regionie ponosi tylko i wyłącznie szczebek centralny i wojewódzki.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *