Trzebinia – nowe perony i mosty

PKP PLK na trasie ze Śląska do Małopolski modernizują 34 wiadukty. Jedną z takich inwestycji jest budowa bezkolizyjnego skrzyżowania i 80-metrowego wiaduktu drogowego nad linią kolejową Katowice – Kraków. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych CEF „Łącząc Europę”.


Wiadukt drogowy jest budowany 8 m nad linią Katowice – Kraków, kilkaset metrów od stacji Trzebinia. Znajdzie się na nim jezdnia z dwoma pasami ruchu i dwa szerokie chodniki. Obiekt zapewni większe bezpieczeństwo pasażerom kolei i ułatwi komunikacje w Trzebini. Zastąpi dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy. Budowa  ruszyła na początku lutego. Wykonawca na postawienie konstrukcji przewiduje 10 miesięcy. Powstały już fundamenty i podpory obiektu. Montowana już jest właściwa konstrukcja wiaduktu. By mieszkańcom Trzebini ułatwić komunikację na czas inwestycji, PLK utworzyły bezpieczny, tymczasowy przejazd. Udostępnienie wiaduktu drogowego w Trzebini na ulicy Słowackiego planowane jest w I kwartale 2020 roku.

Na stacji Trzebinia również toczą się prace. Powstają nowe perony, przejście podziemne i udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wymieniane są tory, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz sieć trakcyjna. Inwestycja w Trzebini skończy się w drugiej połowie przyszłego roku. Jednak z pierwszych nowych peronów pasażerowie skorzystają już za kilka miesięcy.

PLK prowadzą modernizację na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Modernizowane są w sumie 34 wiadukty. 10 z nich to nowe obiekty, budowane w miejscu dotychczasowych przejazdów kolejowo-drogowych. Chodzi m.in. o wiadukty drogowe w Trzebini oraz w Krzeszowicach, a także wiadukt kolejowy w Krakowie. Pozostałe 24 obiekty to gruntownie modernizowane konstrukcje. Wartość inwestycji to w sumie ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *