Testy elektrycznego SOR-a

Po Cieszynie czas na Czechowice-Dziedzice. Czeski SOR EBN11 to kolejny autobus elektryczny testowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach Sp. z o.o. Nowoczesny, ekologiczny pojazd będzie można zobaczyć na ulicach miasta od 14 do 25 stycznia. Elektrobus będzie obsługiwał linie nr: 2,3,5,6 i VII.


Autobus charakteryzuje się długością nadwozia 11,1 m. Umożliwia podróż aż 92 pasażerom, w tym nawet 29 na miejscach siedzących. Część z nich to rozkładanie siedziska. Dopuszczalna masa całkowita czeskiego elektrobusu to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t.

W testowanym egzemplarzu zastosowano silnik asynchroniczny trakcyjny TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW. Jest on zasilany przez litowo-jonowe baterie Varty. Ich pojemność to 172 kWh. Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu średni czas ładowania to 6-8 h. Zasięg autobusu to ok. 150 km.

PKM będzie testował autobus elektryczny czeskiego producenta od 14.01 do 25.01. Elektrobus będzie obsługiwał linie autobusowe nr 2,3,5,6 i VII.

Czechowicki przewoźnik rozważa zakup autobusów elektrycznych. Obecnie przygotowywane są dokumenty określające możliwości wdrożenia elektromobilności w Gminie Czechowice-Dziedzice. Będą one mogły stanowić podstawę do uzyskania dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych ze środków zewnętrznych.

Przypomnijmy, że latem ubiegłego roku czechowickie PKM testowało już autobus elektryczny marki Solaris. Testy miały pokazać ekonomikę użytkowania autobusu elektrycznego w warunkach czechowickiej komunikacji miejskiej. Podsumowania wyników pokazały, że codzienna eksploatacja autobusu elektrycznego – poruszającego się cicho i nie emitującego spalin – była znacznie tańsza niż autobusów z tradycyjnym napędem. Plany czechowickiego przewoźnika wpisują się w starania gminy mające na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej.

Fot. UM Czechowice-Dziedzice

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

2 komentarze

  1. Zastanawiam sie, czy jesli czechowicki samorzad dysponuje takimi srodkami, zeby zakupic autobus elektryczny, czy nie mozna by pomyslec o wprowadzeniu wspolnych biletow na komunikacje miejskie, niech bedzie na poczatek, Czechowic, Bielska i na PKS Bielsko-Biala (nota bene z siedziba wlasnie w Czechowicach).

    Jak pisze na forach i przypominam o koniecznosci integrowania taryf roznych przewoznikow autobusowych i kolejowych, to w odpowiedzi czesto widze wpisy, ze taka integracja sie wiaze z wydatkami.

    A tu dobra wiadomosc: srodki sa ! ! !

    Jest dwudziesty pierwszy wiek, dobiega konca druga dekada degoz wieku, a komunikacje miejskie Czechowic i Bielska utrzymuja odrebne numeracje linii i odrebne bilety.

    Stac na autobus elektryczny, a nie stac na wspolne bilety.

    Symbolem dezintegracji taryfowej komunikacji miejskich Bielska i Czechowic jest wspomniana linia o numerze VII (czytaj: siedem), nie mylic z bielsko-bialska linia 7 (czytaj: siedem). Zastanawiam sie, kiedy samorzady Bielska i Czechowic bedzie stac na po prostu polaczenie obu siodemej, tak, aby autobus siedem z Czechowic jechal bezposrednio do Kamienicy i pod Szyndzielnie. A kursy siodemki do Wapienicy, mozna by rozdzielic na linie 16 i 10 lub nowa linie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *