Czesi chcą szybko do Polski

Studium wykonalności połączenia kolejowego Praga – Mladá Boleslav – Liberec oraz możliwości i ewentualne stworzenie szybkiej kolei między czeską stolicą i polską granicą były przedmiotem ostatniej dyskusji radnych wojewódzkich w Libercu. Radni chcieliby, by taki korytarz szybkiej kolei prowadził właśnie przez to miasto.


Zarządca infrastruktury w Czechach (SZDC) zaproponował badanie wykonalności szybkiej kolei na wyżej wymienionym odcinku. Dzisiaj ta relacja praktycznie nie funkcjonuje. Proponowanych jest kilka wariantów. Wszystkie zaczynają się na stacji kolejowej Praga – Vysočany i prowadzą przez istniejącą linię 070 Praga – Všetaty – Turnov lub przez Łysą nad Łabą lub po zupełnie nowym przebiegu w okolicy miejscowości Milovice. Planowany czas podróży między Pragą a Libercem wynosi od 1:25 do 2:15 godziny (w zależności od wariantu).

W odpowiedzi na komentarze na studium wykonalności wymaga, by ​​uzyskany wariant byłby w pełni zelektryfikowaną linią kolejową na całym odcinku pomiędzy Libercem a Pragą, razem z odcinkiem Turnov – Liberec. Chcemy też, aby nowe linie były budowane jako nowe lub przebudowywane z istniejących. Pociągi mają osiągać prędkość co najmniej 160 km na godzinę – mówi Marek Pieter, liberecki wojewoda

To jednak nie wszystko. Przygotowywane są również projekty kolei dużej prędkości dla tego regionu. Prace są związane z trzema wariantami z Pragi do Liberca, natomiast dalej, do granicy z Polską,  to dwa rozwiązania, Jedno dla maksymalnej prędkości 250, drugie dla 350 km/h. Proponowany czas podróży między Pragą a Liberecem ma wynieść docelowo 35 minut.

Region liberecki wymaga dużych inwestycji w kolej. Korytarz Praga – Wrocław może prowadzić przez terytorium tego województwa, i w zależności od wybranego wariantu, wraz z polską częścią, będzie służył od 300 do 400 tysięcy mieszkańców, w tym dla dużego centrum przemysłowego w Mlada Boleslav. Jest też druga opcja, zbudowania KDP – przez region Hradec Králové, ale tam bezpośrednią korzyść odniesie tylko 200 tysięcy mieszkańców. Za Libercem przemawia również ekonomia. Według dzisiejszych obliczeń, szybka kolej miałaby kosztować nawet do 81,5 miliardów euro. Z kolei jeżeli trasa korytarza do Polski miałaby prowadzić przez Hradec Kralove to koszty inwestycji podniosłyby się do 102,4 miliardów euro. Ponadto Hradec Kralove, w przeciwieństwie do Liberca, jest już połączony dwoma zelektryfikowanymi liniami kolejowymi, które stopniowo ulegają modernizacji do prędkości 160 km /h.

W przeciwieństwie do innych czeskich miast, Ministerstwo Transportu nie chce finansować tej inwestycji. Planowany czas przejazdu sto minut od centrum Liberca do centrum Pragi, a tyle chcemy na początek, jest chyba jak najbardziej możliwy w XXI wieku – powiedział Martin Půta, hetman województwa libereckiego

Facebook Comments

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *