Inwestycje w Wałbrzychu i okolicach

W najbliższym czasie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” pomiędzy Świebodzicami a Wałbrzychem przebudowane zostaną dwie stacje oraz zbudowana zostanie nowy przystanek. Wartość inwestycji to ponad 77 mln zł netto.


Konsorcjum: INFRAKOL sp. z .o.o. i Track Tec Construction sp. z o.o. za ponad 77 mln zł przebuduje dwie stacje: Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko oraz zbudują nowy zintegrowany przystanek Wałbrzych Śródmieście. Poprawi się komfort obsługi pasażerów na stacjach. Dostęp do kolei będzie łatwiejszy i wygodniejszy.

Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Wartość zawartej umowy – finansowanej ze środków budżetowych – wynosi 77,563 mln zł (netto). Realizacja zostanie ukończona w 2020 r. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na stacji w Świebodzicach będą zbudowane nowe, dłuższe (300 m) i wyższe perony, lepiej dostosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych. Będą wyposażone w ławki i system oznakowania oraz rozkłady jazdy. Zostanie zachowany historyczny charakter wiaty, a nawierzchnia peronów będzie wykonana z kostki granitowej. Pociągi pojadą przez stację ok. 20 km szybciej, z prędkością 60 km/h (obecnie max. prędkość wynosi 40 km/h). Szybszy przejazd pociągów przez stację umożliwią nowe tory i sieć trakcyjna oraz rozjazdy. Wymiana urządzeń sterowania ruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa.

Na stacji Wałbrzych Szczawienko podróżni będą korzystać z przebudowanego, wyższego peronu. Zamontowane zostaną wiaty i ławki, nowe oświetlenie i nagłośnienie. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, a specjalne ścieżki naprowadzające ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Stacja będzie wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem, które wspólnie z wymienioną siecią trakcyjną i zmodernizowanymi torami umożliwią jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h.

Modernizacją objętych zostanie również 8 obiektów inżynieryjnych – w tym most i wiadukt nad ul. Stacyjną. Konstrukcje budowli zostaną odnowione i wzmocnione. Efektem prac będzie dostosowanie wiaduktów do ruchu pociągów z większą prędkością oraz możliwość prowadzenia cięższych składów towarowych. Poprawi się też bezpieczeństwo na przejazdach drogowych. Na pięciu skrzyżowaniach torów i drogiami zostaną zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające.

Wałbrzych Śródmieście będzie nowym punktem, usprawniającym połączenia aglomeracyjne w Wałbrzychu. Jego realizacja łączy się z miejską inwestycją, związaną z budową zintegrowanego centrum przesiadkowego.

Przystanek byłby w odległości niespełna dwóch kilometrów od stacji Wałbrzych Miasto, w kierunku stacji Wałbrzych Fabryczny. Zaplanowana jest budowa dwóch 300 m peronów. Byłyby połączone przejściem podziemnym i wyposażone w wiaty, oświetlenie i system dynamicznej informacji podróżnych. Dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności i podróżnym z cięższym bagażem ułatwiłyby windy.

Modernizacja stacji i przystanków w regionie Wałbrzycha objęła dotychczas m.in. stację Wałbrzych Miasto oraz Boguszów Gorce, Marciszów. Dzięki modernizacji linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra kolej staje się coraz atrakcyjniejszym środkiem transportu. Czas przejazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Jeleniej Góry skrócił się do 1h 45 min.

Facebook Comments

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *