Inwestycje w Wałbrzychu i okolicach

W najbliższym czasie w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” pomiędzy Świebodzicami a Wałbrzychem przebudowane zostaną dwie stacje oraz zbudowana zostanie nowy przystanek. Wartość inwestycji to ponad 77 mln zł netto.


Konsorcjum: INFRAKOL sp. z .o.o. i Track Tec Construction sp. z o.o. za ponad 77 mln zł przebuduje dwie stacje: Świebodzice i Wałbrzych Szczawienko oraz zbudują nowy zintegrowany przystanek Wałbrzych Śródmieście. Poprawi się komfort obsługi pasażerów na stacjach. Dostęp do kolei będzie łatwiejszy i wygodniejszy.

Inwestycja będzie realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Wartość zawartej umowy – finansowanej ze środków budżetowych – wynosi 77,563 mln zł (netto). Realizacja zostanie ukończona w 2020 r. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Na stacji w Świebodzicach będą zbudowane nowe, dłuższe (300 m) i wyższe perony, lepiej dostosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych. Będą wyposażone w ławki i system oznakowania oraz rozkłady jazdy. Zostanie zachowany historyczny charakter wiaty, a nawierzchnia peronów będzie wykonana z kostki granitowej. Pociągi pojadą przez stację ok. 20 km szybciej, z prędkością 60 km/h (obecnie max. prędkość wynosi 40 km/h). Szybszy przejazd pociągów przez stację umożliwią nowe tory i sieć trakcyjna oraz rozjazdy. Wymiana urządzeń sterowania ruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa.

Na stacji Wałbrzych Szczawienko podróżni będą korzystać z przebudowanego, wyższego peronu. Zamontowane zostaną wiaty i ławki, nowe oświetlenie i nagłośnienie. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, a specjalne ścieżki naprowadzające ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Stacja będzie wyposażona w nowe urządzenia sterowania ruchem, które wspólnie z wymienioną siecią trakcyjną i zmodernizowanymi torami umożliwią jazdę pociągów z prędkością do 100 km/h.

Modernizacją objętych zostanie również 8 obiektów inżynieryjnych – w tym most i wiadukt nad ul. Stacyjną. Konstrukcje budowli zostaną odnowione i wzmocnione. Efektem prac będzie dostosowanie wiaduktów do ruchu pociągów z większą prędkością oraz możliwość prowadzenia cięższych składów towarowych. Poprawi się też bezpieczeństwo na przejazdach drogowych. Na pięciu skrzyżowaniach torów i drogiami zostaną zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające.

Wałbrzych Śródmieście będzie nowym punktem, usprawniającym połączenia aglomeracyjne w Wałbrzychu. Jego realizacja łączy się z miejską inwestycją, związaną z budową zintegrowanego centrum przesiadkowego.

Przystanek byłby w odległości niespełna dwóch kilometrów od stacji Wałbrzych Miasto, w kierunku stacji Wałbrzych Fabryczny. Zaplanowana jest budowa dwóch 300 m peronów. Byłyby połączone przejściem podziemnym i wyposażone w wiaty, oświetlenie i system dynamicznej informacji podróżnych. Dostęp do peronów osobom o ograniczonej mobilności i podróżnym z cięższym bagażem ułatwiłyby windy.

Modernizacja stacji i przystanków w regionie Wałbrzycha objęła dotychczas m.in. stację Wałbrzych Miasto oraz Boguszów Gorce, Marciszów. Dzięki modernizacji linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra kolej staje się coraz atrakcyjniejszym środkiem transportu. Czas przejazdu ze stolicy Dolnego Śląska do Jeleniej Góry skrócił się do 1h 45 min.

Facebook Comments

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *