Szybciej z Opola do Kędzierzyna

Dzisiaj w opolskim urzędzie wojewódzkim została podpisana umowa na modernizację odcinka linii kolejowej Opole – Kędzierzyn-Koźle. Przebudowa obejmie około 44 km linii, z tego blisko 38 km linii miedzy Kędzierzynem-Koźle a Opolem Groszowicami i 6 km na odcinku Opolem Groszowicami – Opole Zachodnie. Dzięki temu prawie o połowę skróci się czas podróży między stolicą województwem a Kędzierzynem-Koźle. Zwiększy się komfort obsługi na 10 stacjach i przystankach. Wartość zaplanowanych prac ma wynieść 412 mln zł.


Modernizacja kolejowej trasy ze stolicy województwa do Kędzierzyna-Koźla to oczekiwana przez mieszkańców i przedsiębiorców inwestycja. Dzięki niej istotnie zwiększy się dostępność komunikacyjna w regionie. Krótsze podróże i wygodniejszy dostęp do pociągów poprawią warunki dojazdu do szkół i pracy. Kolej stworzy lepsze możliwości do przewozu towarów – mówi Adrian Czubak, wojewoda opolski.

Zarządca w komunikacie wydanym z okazji podpisania umowy informuje m.in. o tym, że: – Po zakończeniu robót pociągi międzyregionalne będą mogły jechać o ok. 25 min. krócej; podróż potrwa nie 50 min. lecz ok. 25 min. Poprawi się komfort pasażerów na stacjach i przystankach: Kędzierzyn-Koźle, Raszowa, Zdzieszowice, Jasiona, Gogolin, Górażdże, Przywory Opolskie, Opole Grotowice, Opole Groszowice. Perony będą wyższe i wyposażone w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Zwiększy się zakres informacji i poprawi oznakowanie. Obiekty, dzięki pochylniom, windom, odpowiedniej nawierzchni, będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

PKP PLK planuje również stworzenie nowych przejść dla podróżnych na perony w Gogolinie (podziemne) i w Opolu Grotowicach (kładka dla pieszych).

Ponadto, wymienionych zostanie przeszło 80 rozjazdów. Zaplanowana jest kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej. Dla zapewnienia odpowiedniej mocy zostaną zmodernizowane dwie podstacje trakcyjne. Umowa obejmuje także remont 12 nastawni, m.in. w Kędzierzynie-Koźlu, Zdzieszowicach, Gogolinie i Opolu Groszowicach. Przebudowanych zostanie 25 przejazdów kolejowych. 49 obiektów inżynieryjnych zostanie odnowionych, w tym 4 wiadukty i 8 mostów. Obiekty te będą przystosowane do większej prędkości i większych obciążeń pociągów.

Umowa będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Dofinansowanie ze środków unijnych CEF przeszło 260 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum PORR Polska Construction S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.

Projekt na przeprawę przez Odrę

Dziś została zawarta także umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla prac na odcinku Opole Groszowice – Opole Zachodnie. W ramach tego zadania zostanie m.in. zaprojektowana przebudowa największego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. Prace projektowe potrwają do końca lipca przyszłego roku. Wartość umowy 3,8 mln zł. a dofinansowanie ze środków unijnych CEF wyniosło przeszło 2,4 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum SYSTRA S.A. i BPK Mosty s.c.

ZDJĘCIA: PKP PLK

 

Facebook Comments

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *