Starych Rozkładów Czar – XXI odwyk

W rok 2000 wchodzimy do rozkładów jazdy z przytupem. I nie chodzi tu wcale o jakiś rozwój połączeń w naszym regionie, ale o dalsze gwałtowne zwijanie kolei. Żeby nie było jednak tak bardzo pesymistyczne to ostrzegamy, że najgorsze miało dopiero nastąpić. Dziś pierwsza z czterech części opowieści o rozkładzie milenijnym z roku 2000, a potem jeszcze przed nami lata 2005 i 2010.


W rozkładzie jazdy 2000/2001 na linii średnicowej już nie dało się zauważyć pociągów co 10 minut, które kursowały jesżcze do niedawna między Częstochową, a Zawierciem. Pociągi w szczycie kursowały już, tylko czy aż, co 30 minut między Zawierciem a Gliwicami i co 20 lub 30 minut między Katowicami a Gliwicach. Poza porannym szczytem składy z Częstochowy do Gliwic jeździły juz raz w godzinie. Mimo, że w tabeli rozkładu jazdy widniała jeszcze trasa do Pyskowic Miasta to pociągi już tam nie jeździły, a tory zaczęły porastać drzewami, które potem z roku na rok robiły się coraz większe. Mieszkańców Pyskowic zaczęto zmuszać do zmiany środka transportu, chociaż wcześniej praktycznie całe miasto korzystało z pociągów, kiedy te dzięki stacji Pyskowice Miasto wjeżdżaly do jego centrum.

Na trasie Łódź – Gliwice kursowało juz tylko kilka par pociągów. Teraz królowały składy w relacji z Koluszek i Piotrkowa, ale jak to w tamtych czasach bywało, bardzo trudno było na nie dojechać składami z Łodzi, bo przecież po co? Taka polityka…

Z ciekawostek tamtych lat, to można podać skład pociągu Kmicic z Warszawy do Częstochowy zestawiony ze zmodernizowanych jednostek z częstochowskiej bazy elektrycznych składów, która istnieje do dziś. Oczywiście w jednostkach nie zabrakło przedziałów klasy 1, co dziś wydaje się czymś egzotycznym, ale podobne składy kursowały w tym czasie na innych średniodystansowych pociągach pospiesznych, takich jak Ornak, Karolinka czy Wanda.

Do 13 par na dobę spadła liczba połączeń z kierunku Kielc, Sędziszowa i Olkusza do Katowic. Mimo to rozkład był całkiem znośny i w godzinach szczytu pociągi jeździły co godzinę. Czas jazdy wydłużał się jednak na tej trasie z roku na rok i tak przejazd do Sędziszowa zajmował już około 3 godzin. Warto dodać, że kursowała tamtędy także para pociągów pospiesznych z Lublina do Kudowy Zdroju.

Na trasie z Bukowna do Jaworzna Szczakowej pozostało 6 par pociągów. Trzy kursowały rano i trzy popołudniu i, o dziwo, były skomunikowane z głównym ciągiem w tym rejonie z Katowic do Olkusza. Mimo wszystko było to jedak bardziej udawanie jeżdżenia niż jeżdżenie, a poza pracownikami kolei miało kto tu korzystał już w pociągów.

W roku 2000 nie dojeżdżały juz do Szczekocin żadne pociągu. Nie kursowały juz też żadne osobówki między Kozłowem i Koniecpolem, a co za tym idzie nie było żadnych połączeń łączących Częstochowę z Krakowem. Pomimo rekordowego czasu przejazdu między Kielcami, a Częstochową wynoszącym dwie godziny i 10 minut oba miasta łączyło pięć par pociągów.

Wtedy też przeszłością stały się połączenia z Jaworzna do Wadowic i dalej do Suchej Beskidzkiej. W marnej ilości zostały już tylko kursy na odcinku od Trzebini do Wadowic.

Trasa Żywiec – Sucha Beskidzka obsługiwana była przez osiem par pociągów osobowych, zapewniających bardzo dobrą ofertę dla lokalnej społeczności. Co ciekawe, składy zapewniały dojad do pracy i szkoły, a na uwagę zasługuje bezpośrednie połączenie z Żywca do Zakopanego, odjeżdżające o 12.44. Poza Ornakiem na trasie kursowały także pociągi do Zakopanego ze Szczecina i Gdynia Głównej. Dzięki temu region żywiecki był dobrze skomunikowany z resztą kraju, ale jeszcze trochę potrwało zanim ktoś wpadł na pomysł połączenia tej części Beskidów z Warszawą.

Kolej zaczęła zwijać się I to bardzo poważnie na odcinku Bielsko – Wadowice, gdzie pozostało siedem par połączeń, a bezpośrednie pociągi z Krakowa kursowały tylko w dni świąteczne. O powolnym upadku tej linii świadczy też fakt, że ostatnie połączenie z Wadowic do Bielska miało odjazd o 17.42, a z Bielska Białej o 19.57.

Tekst: Przemysław Brych

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *