PKP Intercity i nowy rozkład

– Więcej pociągów z Katowic, wzrost liczby połączeń z Częstochowy do Warszawy, nowe połączenie z Berlinem – to najważniejsze zmiany dla województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać 9 grudnia 2018 – poinformował przewoźnik w komunikacie, opublikowanym na okoliczność wejścia w życie od jutra nowego rozkładu jazdy pociągów.


PKP Intercity przygotowało dla mieszkańców województwa śląskiego kilka nowości w rozkładzie jazdy na sezon 2018/2019. EIC Ondraszek to nowe połączenie, które zapewni poranny dojazd z Bielska-Białej do Warszawy. Skład pojedzie m.in. przez Katowice i Sosnowiec. Nowy pociąg TLK Górnik relacji Katowice – Warszawa zapewni wczesnoporanny dojazd do stolicy mieszkańcom Bytomia, Tarnowskich Gór i Częstochowy. Osoby mieszkające w Bytomiu i Tarnowskich Górach będą także mieć do dyspozycji pociąg IC Hutnik relacji Katowice – Gdynia, który z powodu prac modernizacyjnych będzie jeździł trasą okrężną właśnie przez te miasta. Dla mieszkańców Chorzowa część pociągów otrzyma dodatkowy postój w Chorzowie Batorym.

Uruchomiony zostanie nocny pociąg TLK Rozewie, który zapewni połączenie Bielska-Białej z Trójmiastem. Po drodze zatrzyma się m.in. w Katowicach, Wrocławiu i Poznaniu. Mieszkańców Śląska ma ucieszyć, zdaniem PKP Intercity, także nowy pociąg sezonowy TLK Podhalanin, który w ferie zimowe i wakacje zapewni dodatkowe połączenie w kierunku morza i gór, kursując na trasie Zakopane – Bielsko-Biała – Katowice – Poznań – Szczecin.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity przygotowało pociąg IC Nightjet relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwi dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Po polskiej stronie zatrzyma się na stacjach Wrocław Główny, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które będą przełączane do pociągu IC Nightjet w Katowicach, a następnie wyruszą w dalszą drogę przez Zabrze, Gliwice
i Racibórz. Dzięki temu mieszkańcy Śląska zyskają bezpośrednie połączenie ze stolicą Niemiec.

Swoją trasę zmieni pociąg TLK Hańcza do Suwałk i Grodna. Do tej pory kursował z Krakowa,
a od jutra pojedzie z Gliwic i zatrzyma się m.in. w Katowicach, Sosnowcu i Warszawie. Skład IC Moravia relacji Katowice – Wiedeń również zmienia trasę i pojedzie przez Rybnik, a nie jak dotychczas przez Pszczynę.

Od jutra Częstochowa zyska 3 dodatkowe pociągi IC do Wrocławia i Warszawy. Przez Częstochowę Stradom pojedzie TLK Ustronie relacji Kołobrzeg – Przemyśl, który także będzie kursować trasą okrężną.

 

5 komentarzy

  1. Rozkład jazdy dla pasażerów z Katowic wcale nie jest taki wspaniały.
    1. Wagony z PrzemyśIa (Katowic) przyjeżdżają do Raciborza 15 min po odjeździe pociągu IC NightJet do Wiednia i Budapesztu. Następnie wagony te czekają 50 min w Raciborzu na odjazd do Berlina.
    2. Pociagi Vltava (Praga-Moskwa) oraz EC Nicea-Moskwa omijają Katowice.
    3. Zlikwidowany IC Wysocki (Warszawa-Bielsko-Biała) likwiduje skomunikowanie w Czechowicach-Dziedzicach na nocny EN Chopin do Wiednia, Budapesztu, Bratysławy i Pragi.
    Negatywnych przykładów jest więcej, wystarczy się trochę przyłożyć redaktorzy szanowni.

    1. Nicea ominie Katowice? To doskonała wiadomość, przez cały miniony rok ten pociąg zasadniczo tylko blokował katowicki węzeł w godzinach szczytu – tak porannego, jak i popołudniowego. Dla przeciętnego mieszkańca śląskiego istnienie tego pociągu było i pozostanie bez znaczenia.

  2. 4. Pociąg sypialny „Lwów Ekspres” również omija Katowice, jadąc z Wrocławia przez Czestochowę Stradom do Przemyśla.

  3. IC Nightjet:
    Przemyśl 18:13 – Racibórz 1:39
    rozkomunikowanie
    Racibórz 1:23 – Wien Hbf. 7:00

    Wiem, że wyszukiwarka także podaje połączenie
    Przemyśl 18:13 – Kraków 21:24
    Kraków 22:36 – Wien Hbf. 7:00

    ale jakby wagony z Przemyśla przyjeżdżały do Raciborza przyjeżdżały tak z 15 wcześniej, a pociąg z Raciborza do Wiednia odjeżdżał tak z 15 minut później, to pasażerowie ze stacji: Krzeszowice, Trzebinia, Jaworzno Szczakowa, Mysłowice, Katowice, Zabrze, Gliwice mieliby dodatkowe połaczenie do Czech i Austrii.

    Albo jakby pociag (Przemyśl-) Katowice – Racibórz jechał dalej do Bohumina, to powinien tam zdążyć na tenże pociąg z Raciborza do Berlina, gdyż postój pociągu z Berlina do Wiednia w Boguminie to 1:40-2:20

    Tzn. jak wagony z Przemyśla i Katowic przyjeżdżają do Raciborza o 1:39, to pociąg do Wiednia już odjechał, czyli o 1:23 – ale jakby wagony z Przemyśla i Katowic jechały dalej do Bogumina, to czas jazdy Racibórz – Bogumin to około 20 minut, więc na godzinę 2 w nocy dałoby się dojechać, a do odjazdu do Wiednia wciąz pozostaje jeszcze 20 minut, na przesiadkę powinno wystarczyć.
    Inna możliwość, jakby pociąg z wagonami z Przemyśla jechał dalej, do Ostrawy hl.n. lub Svinov, ale po łącznicy omijającej Bogumin (tzn. przez Wierzbicę), to zapas czasu na skomunikowanie na Wiedeń powinien być jeszcze większy.

  4. EIC to nie jest nowe połączenie, tylko zastąpienie EIP, którego w nowym rozkładzie nie ma. Intercity jak zwykle w swoich optymistycznych komunikatach sieje propagandę sukcesu, pomijając niewygodne fakty.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *