Koleje Śląskie: Więcej. Szybciej. Częściej…

W najbliższą niedzielę, 9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Dla nas najistotniejsze jest to, co zaproponują nam na ten czas Koleje Śląskie. Przewoźnik przygotował kilka nowości i wśród nich znajdą się nie tylko dodatkowe pociągi na już obsługiwanych liniach, ale również całkiem nowe połączenie.


Liczby

Zwiększy się również praca eksploatacyjna – czyli liczba przejechanych kilometrów. W rozkładzie jazdy 2018/2019 będzie to blisko 7,5 miliona pociągokilometrów. W obrębie połączeń realizowanych na terenie województwa oznacza to wzrost o ponad 7%, a w przypadku połączeń poza województwem – o ponad 50%

Tak duży skok będzie możliwy m.in. dzięki zwiększeniu częstotliwości połączeń do Zakopanego.
Staramy się, by poziom naszej pracy eksploatacyjnej był z roku na rok większy. W rozkładzie jazdy 2017/2018 był to wzrost o ponad 3%, teraz KŚ chwalą się, że ten wynik zostanie podwojony. Co istotne, jest to wzrost osiągany bez zmian w strukturze dotacji. Oznacza to, że przewoźnik coraz efektywniej wykorzystuje tabor i pozostałe zasoby. Stało się to możliwe m.in. dzięki pozyskaniu bazy w Katowicach oraz zakupowi nowych pojazdów.

Kolej wraca do Knurowa i Strumienia

Jedną z największych nowości w rozkładzie jazdy 2018/19 będzie z pewnością uruchomienie nowej linii. Będą to połączenia weekendowe z Gliwic przez Rybnik do Wisły. Za sprawą tej inicjatywy na kolejową mapę naszego regionu po wielu latach nieobecności powrócą Knurów i Strumień.

Przewoźnik podkreśla  duże zainteresowanie nowymi połączeniami wśród mieszkańców i lokalnych władz Knurowa i Strumienia. Nowy rozkład jazdy będzie mógł się zacząć od premierowego przejazdu z podróżnymi tą trasą. W ślad za dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności przewoźnik deklaruje, że wspólnie z Organizatorem będzie analizował możliwość zatrzymywania się w przyszłości także w innych miejscowościach, np. Warszowicach.

Pod względem numeracji nowa trasa zyska nomenklaturę S76. Tym samym liczba obsługiwanych przez Kolei Śląskich linii wzrośnie do trzynastu. Nazwa handlowa nowych połączeń to Kubalonka. Czas przejazdu całej trasy z Gliwic do Wisły będzie wynosić niecałe trzy godziny, co wbrew pozorom może być dobrą alternatywą dla podróży samochodem – zwłaszcza w szczycie sezonu.

Częściej do Zakopanego

Na amatorów górskich wypraw czekają nie tylko Beskidy, ale również Tatry. Od maja 2017 roku najpierw jako Giewont, teraz jako Ornak kursuje turystyczny pociąg z Katowic do zakopanego. KŚ nie kryją, że pomysł przypadł mieszkańcom Śląska do gustu. Stąd też w nowym rozkładzie jazdy liczba połączeń do stolicy polskich Tatr ulegnie istotnemu zwiększeniu. Pociągiem Ornak będzie można przyjechać do Zakopanego codziennie w okresie śląskich ferii i wakacji. Utrzymaną zostaną oczywiście kursy w terminach atrakcyjnych pod względem turystycznym – jak np. święta czy majówka.

Więcej połączeń wewnątrz regionu

Na najbardziej popularnej linii S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice) również czeka nas zwiększenie liczby połączeń. W godzinach porannego i wieczornego szczytu pomiędzy Gliwicami a Katowicami będziemy mogli podróżować co 15 minut. Dodatkowe dwie pary pociągów w dni robocze będą kursować również z i do Zagłębia.

Kilka nowych połączeń pojawi się na linii S8 (Oświęcim – Katowice – Lubliniec). Nowa para pociągów umożliwi dojazd z Oświęcimia do Katowic osobom rozpoczynającym pracę o godzinie 6:00 oraz dojazd do Oświęcimia osobom rozpoczynającym pracę o godzinie 7:00. Będzie również nowy pociąg z Katowic do Tarnowskich Gór ok. godziny 17:30. Na linii Katowice – Cieszyn w dni robocze uruchomiona zostanie dodatkowa para połączeń. Podobna niespodzianka czeka na podróżnych z Rybnika – tu również uruchomiona zostanie kolejna para połączeń w dni robocze.

Na części linii zwiększy się także oferta połączeń w weekendy. W dni wolne od pracy przybędą dwie pary połączeń na odcinku Katowice – Lubliniec. Dodatkowe kursy zostaną uruchomione także na linii Częstochowa – Lubliniec oraz Katowice – Oświęcim .

Dostosowanie do remontów

Jak co roku, tak i tym razem roczny rozkład jazdy będzie musiał być dostosowany do tzw. korekt, które wynikają z prac remontowo-modernizacyjnych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W rozkładzie jazdy 2018/2019 zaplanowanych jest pięć tego typu zmian. Pierwsza z nich wchodzi w życie jednocześnie z nowym rozkładem – czyli 9 grudnia. Kolejna jest przewidziana na 10 marca.

KŚ podkreślają, że na polepszenie komfortu podróżnych będzie miał również fakt, że niedawno w naszym regionie zakończyły się dwa istotne remonty. Mowa tutaj o pracach na odcinku Zebrzydowice–Cieszyn oraz na linii pomiędzy Żywcem a Zwardoniem. Dzięki temu zmniejszy się czas przejazdu na obu szlakach. Od 9 grudnia podróż z Cieszyna do Zebrzydowic skróci się o 7 minut. Szybciej – o 10 minut – pojedziemy również z Chałupek do Raciborza.

Oczywiście, prace remontowe i modernizacyjne będą kontynuowane i w trakcie trwania wchodzące w życie w niedzielę rozkładu. Pierwsze utrudnienia już niebawem. Ale o nich będziemy informować w odrębnych materiałach, poświęconych wyłącznie tej tematyce.

20 komentarzy

  1. Na odcinku L 139 Bielsko-Biała – Węgierka Górka, gdzie PLK udostępniła wyremontowane fragmenty szlaku, nie widać znaczącego skrócenia czasu przejazdu. „Rachowiec” w kierunku na Zwardoń w obecnym rozkładzie pokonywał ten odcinek w 45 min, a w nowym ma pokonywać w 44 minuty. Jedna minuta zysku gdy wyremontowano prawie połowę długości odcinka to prawie nic.
    Inny przykład pociąg IC „Soła” w sobotę 8-go w obecnym rozkładzie ma ten odcinek pokonać w 38 min, a za tydzień 15-go już w nowym rozkładzie w 42 min. czyli 4 min. dłużej. W kierunku powrotnym już tylko w 36 minut, czyli o 2 minuty krócej.
    Taki efekt przy skali inwestycji kojarzy się trochę z określeniem „słoń urodził mysz”.

      1. Żywiec – Węgierska Górka nie jest jeszcze skończona, to że ułożono nowa nawierzchnie nie oznacza że można już zwiększyć prędkość. Tam jest dalej 60 km/h do Cięciny dolnei i dalej 50 km/h z ograniczeniami na przejazdach . Zmiana będzie najwcześniej w czerwcu po zakończeniu inwestycji . Co do BB- Wilkowice Bystra to tam na razie zostawili spore rezerwy czasowe .

    1. I do tego już jest ograniczenie do 70 km/h… 🙁

      Dodatek 2 Wykaz Ostrzeżeń Stałych – poprawka 1 ważna od 9-12-2018
      Bielsko-Biała Leszczyny – Wilkowice Bystra
      kilometr 61,153 – 61,333
      Ograniczona widoczność na przejściu kolejowo – drogowym kat. E w km 61,153 1 70 – *)

  2. Na wyszukiwarce polaczen kolejowych kolei czeskich http://www.cd.cz pociag ,,Kubalonka,, jest wciaz oznaczony jako jadacy w relacji Gliwice – Goleszow, z powrotem Goleszow – Gliwice. Pociag ten jest w tej wysukiwarce jako S76 i pod nazwa ,,Kubalonka,, .

    Moze portal Silesiainfotransport jest w stanie poinformowac czeskich kolegow, ze pociag ten jedzie do-z Wisly Glebiec.

  3. No i z tego, co widzialem na rozkladach internetowych tabelowych na stronie Kolei Slaskich, to wieczorna Kubalonka jest o kilka minut rozkomunikowana w Chybiu z pociagiem Cieszyn – Katowice. Czyzby nie bylo chetnych na przesiadki z Cieszyna, Zebrzydowic, Pruchnej, Drogomysla do Strumienia, Zor, Rybnika, Knurowa i Gliwic?

  4. I jeszcze tak sobie myslalem o tej wieczornej ,,Kubalonce,, co w zwiazku z remontem w niejtore dni ma jechac przez Rybnik Towarowy, z postojem w Rybniku (Glownym) tylko pomiedzy Rybnikiem Towarowym a Leszczynami – otoz jaki jest problem, aby tenze pociag (pezyspieszony) mial postoj na przystanku Rybnik Piaski (ostatni przed Rybnikiem (Glownym)), aby ci pasazerowie, co chca jechac z Wisly do Rybnika i byc moze chca sie przesiasc na komunikacje miejska, aby mogli to zrobic w Rybniku Piaskach, i nie musieli dalszy kwadrans jezdzic pociagiem po calym Rybniku.

  5. Godziny odjazdow z przyjazdow na dzien 09.12.2018, niedziela:

    Cieszyn 18:50 – Chybie 19:36 ,,Olza,,
    rozkomunikowanie
    Chybie 19:30 – Gliwice 21:09 ,,Kubalonka,,
    (na pocieszenie jest skomunikowanie z Wisly do Katowic)

    Na marginesie tylko powiem, ze pociag z Frydku przyjezdza do Cieszyna na 18:25 (czyli jest 25 minut na przesiadke), ciekawe, jakby pociag z Frydku jechal dalej prosto, to moze by zdazyl w Goleszowie na przesiadke na Kubalonke na godzine 18:50, ale to jest na ta chwile tylko gdybanie, bo szlak Cieszyn – Goleszow nawet nie wiem, czy jest dla pociagow przejezdny.

    Dlaczego ,,Kubalonka,, i ,,Olza,, nie moga razem postac na dworcu w Chybiu, czyzby brakowalo w Chybiu krawedzi peronowych na dwa pociagi ?

    1. Krawędzi jest dość. To zwykły niedasizm ze strony PLK. Przecież kolej nie jest dla pasażerów. Jeszcze więcej ludzi by jeździło i byłoby więcej problemów. W jakimś Chybiu miałby się ktoś przesiadać? Po co…

  6. Kiedyś były plany uruchomienia na zeszłe już wakacje połączenia do słowackiej cadcy, czy ktoś wie czemu to nie wypaliło?

    1. Nie wiem, dlaczego to nie wypalilo, byc moze remont torow na odcinku od Wegierskiej Gorki na poludnie nie zacheca ku stworzeniu takiego polaczenia. W kazdym razie, patrzalem sie na rozklad jazdy, zarowno Kolei Slaskich, jak i kolei slowackich, i pociagi ze Zwardonia do Skalitego, Czadcy i Zyliny odjezdzaja: dwa tak wczesnie rano, ze nawet najwczesniejszy pociag z Katowic i Zywca nie stanowi na nie skomunikowania, a potem dopiero jedzie pociag ze Zwardonia do Zyliny po pietnastej i jeszcze jeden lub dwa pozniej wieczorem.
      Pomiedzy pociagiem porannym a pociagiem o pietnastej jest tylko jeden pociag, ale tylko w relacji Skalite – Kralovany, odjazd ze Skalitego, o ile dobrze pamietam, o 13:10.

      Dlaczego slowacka kolej nie chce skomunikowanego pociagu, chociaz w soboty i niedziele i wakacje i ferie, ze Zwardonia po przyjezdzie pociagu z Katowic tym okolo 9 rano, to nie wiem.

      Nie zgadzam sie z twierdzeniem, ze w ciagu Zywiec – Zwardon – Czadca nie ma zapotrzebowania na przewozy osobowe, bo jakby nie bylo takiegozapotrzebowania, to by nie bylo budowy drogi S1, dawniej S69, po slowackiej stronie D3.

      1. Oczywiscie że zapotrzebowanie jest. Nieduże ale jest. Zwłaszcza w weekendy ale ten niedasizm przeszedł już na ZSR. Oni nawet do Serafinova nie mają ochoty jeździć

  7. Więcej, częściej, wsystko fajnie, wszystko pięknie, ale pomyślał ktoś o Knurowie i Strumieniu, ale dlaczego w kolejnym rozkładzie jazdy nikt nie pomyślał o Łaziskach Średnich? Czy tak ciężko jest wytrasować kilka par pociągów linii S7 i S71 przez Łaziska Średnie i Orzesze Miasto. Tym bardziej, że mieszkańcy od lat domagają się pociągów na linii 169 i udowodniono to po ostatnim objeździe gdy linia na Mikołów była zamknięta. Poprzedni Marszałek miał gdzieś mieszkańców miejscowości biegnących przy linii 169, ale nowy samorząd powinien wziąć pod uwagę, że tam też ludzie chcą korzystać z kolei. Kolejna sprawa, to znowu brak skomunikowań w stacji Katowice. Przykład przyjeżdża pociąg z Zawiercia o 5:38, a pociąg do Zwardonia odjeżdża o 5:35. Pasażer, który jedzie w kierunku Tychów musi wybrać Tychy Lodowisko o 5:51 albo czekać na ,,Sołę” do godziny 6:30 albo do Wisły po 6 rano. Ludzie kochani kto układa te rozkłady jazdy??? Chyba osoby nie mające zielonego pojęcia na temat kolei i nie jeżdżące na codzień pociągiem. Zwiększa się ilość pociągów, kupuje nowy tabor, a nie ma podstawowych rzeczy jak skomunikowania. Kolejna sprawa po co pociągi linii S1 do Dąbrowej Górniczej Ząbkowic i wszystko jedzie przez Sosnowiec Główny i Będzin. Parę pociągów linii S1 powinno skierować się przez Mysłowice, Sosnowiec Maczki, Dąbrowe Górniczą Południową albo przez Sosnowiec Dańdówkę, żeby dać ludziom mieszkającym tam dojazd do Katowic i Dąbrowy Górniczej. Tam nic prawie nie jeździ. Kolejny rok zapomina się o niektórych liniach kolejowych w województwie śląskim.

    1. Wtedy to już nie byłaby linia S1, ale musiałaby to być np. linia S11. Tym niemniej masz rację, zarówno na tej linii jak i na linii 169 powinny jeździć pociągi. Na 169 nie takie krótkie wahadło (które jeździło kiedyś) Orzesze-Jaśkowice – Tychy, tylko pociąg na trasie Rybnik – Katowice.

  8. Dlaczego Kubalonka nie ma skomunikowania wieczorem w Rybniku z pociągiem z Raciborza ? Studenci z Raciborza do Gliwic muszą już jechać pełnym PKS o 16:50 a pociąg w kierunku Rybnika jedzie o 19:30 czy nie można skomunikować go w Rybniku z Kubalonką?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *