Zarządca ogłosił koniec

PKP PLK oficjalnie ogłosiły o zakończeniu prac remontowych na fragmencie linii kolejowej nr 139 pomiędzy przystankiem Bielsko-Biała Lipnik a stacją Wilkowice Bystra. Sami wielokrotnie opisywaliśmy nie tylko przebieg inwestycji ale również jej efekty. Poniżej prezentujemy podsumowanie wykonanych robót oczami zarządcy infrastruktury kolejowej w naszym kraju i kilka fotografii wykonanych przez nas w tym czasie.


Prace na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra zostały zakończone. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podróżowanie w Beskidy stało się bardziej wygodne i komfortowe. W Bielsku Białej Lipniku, Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach Bystrej przebudowano i podwyższono perony – łatwiejsze jest wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są nowe wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Czytelne oznakowanie stacji i przystanków ułatwia podróżowanie.

Dzięki nowemu oświetleniu peronów oraz dróg dojścia, podróżni mogą czuć się bezpieczniej. Na bezpieczeństwo wpływa też przebudowa 11 przejazdów kolejowo – drogowych, które zostały lepiej oświetlone i wyposażone w monitoring. Przejazdy w Bielsku Białej Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach Bystrej dodatkowo wyposażono w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej – kierowców o nadjeżdżającym pociągu ostrzega sygnalizacja świetlna. W Bielsku Białej Leszczynach na przejściu przez tory, które wcześniej było zabezpieczone labiryntem, zamontowano rogatki i sygnalizację świetlną. Sprawniejszy przejazd przez tory zapewnia wymieniona nawierzchnia drogowa oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra pociągi pojadą szybciej od nowego rozkładu jazdy, wchodzącego w życie w najbliższą niedzielę, 9 grudnia. Prędkość pociągów zwiększy się z 50-70 km/h do nawet 120 km/h. Składy towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. To efekt wymiany 16 kilometrów torów. Prace objęły także sieć trakcyjną i 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty i mosty oraz przejścia pod torami (stacja Wilkowice Bystra, Bielsko Biała Leszczyny i Bielsko Biała Lipnik). Jest też 16 nowych rozjazdów, które zostały wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania – zapewnia to sprawny przejazd pociągów w trudnych warunkach zimowych.

Inwestycja warta jest 60 mln złotych. Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice Bystra to pierwszy odcinek rewitalizowanej linii 139: Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa). Wartość całego projektu szacowana jest na 200 mln zł. Inwestycja realizowana jest ze środków budżetowych. Jej zakończenie zaplanowano w 2023 roku.

4 komentarze

  1. Rozbieżności pomiędzy tym co miało być zrobione, a to co zostało wykonane – trafnie opisał RADEKWAD na forum poświęconym tej linii….

    … Łuk na przejeździe przed peronami w stacji Wilkowice Bystra od strony Bielska. Wg SIWZ miało tam być 130 km/h a będzie 100 km/h bo łuki na obu torach wykonana na (płasko) w przejeździe .

    W podg Lipnik miało być w obu kierunkach 100 km/h a tymczasem z przejście z toru nr. na ton nr 2 jest na 60 km/h Co ciekawe w torze nr 1 jest zabudowany rozjazd łukowy r=1200 pozwalający na jazdę w obu kierunkach 100 km/h ale w torze nr 2 jest zabudowany rozjazd symetryczny r=300 na tor ochronny

    W Wilkowicach Bystrej są też kwiatki od strony żywca zabudowano rozjazd r-1200 symetryczny czyli teoretycznie mogło być 130 km/h w obu kierunkach tak jak jest w SIWZ ale sygnalizacja jest zrobiona tak jak by był zabudowany zwykły rozjazd r-1200 czyli na wprost jest V max a na bok 100

    No nie mówiąc o tym że w SIWZ na głowicy od strony bielska wszystkie rozjazdy miały być r=500 m tak żeby z każdego toru na każdy dało się zjechać 60 km/h niestety znowu zrobiono ciekawą sprawę bo z toru nr 1 na tor nr 3 jest rozjazd r=500 ale w samym torze nr 3 zabudowano rozjazd r-300 na kozioł…

    Kolejna sprawa to sygnalizacja a właściwie lokalizacja semaforów wyjazdowych jest zrobiona tak że nie ma szans spełnienia warunków SWIZ czyli przejęcia pociągu o długości 750m . bo semafory w kierunku BB pozostały dokładnie w tych samych miejscach co były mimo wydłużenia torów szlakowych . Teoretycznie jest to pewnie spowodowane słynnym przejazdem i uzależnieniem urządzeń SSP w stacji WB ale …

    Jest jeszcze ciekawa sprawa dlaczego w SIWZ był zapis o 130 km/h a jest puki co 120 km/h ale to myślę sprawa do wyjaśnienia bo obiekty jednak przystosowano do wymogów v > 120 km/h

    Trochę tego jest jakby nie patrzeć można powiedzieć że zmiany maja niewielki wpływ na parametry linii bo ograniczenia o których pisałem dadzą czasy większe niecałą minutę ale jednak . Kwestia możliwości przyjmowanie długich składów przez stacje Wilkowice Bystra też jest na razie nieistotna ,ale kiedyś może przeszkadzać.

    No i jest jeszcze jeden krucze, co prawda nie dotyczący wykonawcy ale jednak, a mianowicie przejścia dla pieszych między Leszczynami a Mikuszowicami, które miały zniknąć a nie zniknęły zapewne przez skomlanie urzędu miasta B-B, że są bardzo potrzebne itd . Pytanie jednak czy zaraz nie wyrosną jak grzyby po deszczy ograniczenia w tych miejscach z powodu braku sygnalizacji …………..

    1. I już jest ograniczenie do 70 km/h… 🙁

      Dodatek 2 Wykaz Ostrzeżeń Stałych – poprawka 1 ważna od 9-12-2018
      Bielsko-Biała Leszczyny – Wilkowice Bystra
      kilometr 61,153 – 61,333
      Ograniczona widoczność na przejściu kolejowo – drogowym kat. E w km 61,153 1 70 – *)

  2. Jak to mówią lepszy rydz niż nic.
    W stosunku do tego co było tera odcinek jest jak autostrada. Niech będzie nawet i te 100 km/h, ale stabilne bez powrotu do punktowych ograniczeń. To powinien zapewnić program utrzymaniowy, którego dewizą powinno być utrzymywanie max. prędkości.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *