Dużo szybciej na S78

Pociągi Kolei Śląskich w relacji S78 na odcinku Racibórz – Chałupki już od najbliższej niedzieli znacznie przyśpieszą. Modernizacja przeprowadzona na linii kolejowej nr 151 zwiększy komfort podróżowania i skróci czas przejazdu. Już niebawem pokonamy ten odcinek w 20 minut.


Już w najbliższą niedzielę, 9 grudnia, w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów 2018/2019. Po przeprowadzonej w ostatnim czasie modernizacji na odcinku Chałupki – Krzyżanowice i Krzyżanowice – Racibórz, prędkość została podniesiona do 120 km/h dla pociągów pasażerskich, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu. Obecnie odcinek Racibórz – Chałupki pociąg pokonuje w czasie ok. 30 minut. W nowym rozkładzie jazdy ten czas skróci do 20 minut, czyli pojedziemy o 10 minut szybciej. W porównaniu do innych środków lokomocji jest to bardzo atrakcyjny czas, ponieważ samochód ten sam odcinek pokonuje w ok. 25 minut, zaś autobus komunikacji powiatowej około godziny.

W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się również przyśpieszenia z Raciborza w kierunku Katowic. Wszystko to za sprawą trwających prac inwestycyjnych na odcinku Nędza/Turze – Rybnik. Jest to część dużej inwestycji prowadzonej od Chybia przez Żory, Rybnik, Suminę do Nędzy/Turze. Dodatkowo w najbliższym czasie możemy spodziewać się przebudowy samej stacji Racibórz.

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

6 komentarzy

  1. Czy podniesienie prędkości przełoży się na uruchomienie bezpośrednich pociągów w relacji minimum Chałupki – Kędzierzyn? Bo trochę mi się może zdawać, że zysk czasu uzyskany dzięki remontowi szlaku może być niepotrzebnie tracony na czas na przesiadkę w Raciborzu.

  2. Nie rozumiem tej polityki PKP. Linia, po której jeździ 7 par pociągów i korzysta z niej relatywnie niewielu pasażerów przechodzi kapitalny remont, wymieniane są wszystkie perony itd., a np. linia S7 od Rybnika do Katowic, którą najlepiej znam i którą jeździ kilkanaście par pociągów dziennie i korzysta z niej naprawdę stado ludzi wygląda fatalnie, perony i nie widziały remontu od kilkudziesięciu lat. Inny przykład z tej linii: przystanek Katowice-Brynów – pięknie odnowiony, nowe kostki brukowe, nowe ławki itd., tylko, że z nikt tam nie wsiada i nie wysiada, a Katowice-Piotrowice, z których korzysta wielu pasażerów nie widziały remontu od wielu lat i wyglądają tragicznie.

  3. Teoretycznie jest tutaj „coś”: linią kolejową 151 jeżdżą towary: większa przepustowość niż przez Wodzisław.
    (od Leszczyn do Ligoty są ograniczenia długości składu)

    1. To mogę zrozumieć, ale jakie to ma uzasadnienie dla remontu infrastruktury przeznaczonej do obsługi podróżnych? Wydawać by się mogło, że w pierwszej kolejności remontowane powinny być tr stacje i przystanki, które generują największy ruch pasażerski, a nie najmniejszy (casus przystanku Katowice-Brynów jest szczególnym przykładem – on powinien zostać zlikwidowany i przesunięty kilkaset metrów bliżej Ligoty, a nie remontowany).

  4. Linią Chałupki – Racibórz powinny w przyszłości jeździć pociągi relacji Kędzierzyn – Chałupki – Zebrzydowice – Czechowice Dziedzice, dalej do Bielska lub do Oświęcimia. Odległość Kędzierzyn – Czechowice przez Chałupki to 108 km, Kędzierzyn – Bielsko to 119 km, jest to podobna odległość, jak np. Katowice – Zwardoń (113 km), lub Gliwice – Częstochowa (115 km), gdzie pociągi jeźdżą bezpośrednio i w przypadku większości kursów zatrzymują się na każdym przystanku po drodze..

    Chodzi o to, aby: raz, unikać tak krótkich relacji, jak Racibórz – Chałupki, to jest tyko 20 km i koniec biegu pociągu (tak, około czternastej jest jeden pociąg bezpośredni Bogumin – Racibórz,ale to jest ,,aż,, to 25 km). Kiedyś jeździły pociągi relacji tylko Bytom – tylko Gliwice, a także Wisła Głębce – tylko Goleszów, i jakoś pociągi tak krótkich relacji nie utrzymały się.

    Dwa, stacja w Chałupkach nie powinna być końcem jazdy, a możliwością jechania dalej, nie tylko do Rep. Czeskiej, ale także w kierunku powiatu Cieszyn. Przypominam, że zarówno powiat Racibórz, jak i powiat Cieszyn, znajdują się w Województwie Śląskim, oba te powiaty są obsługiwane przez pociągi Kolei Śląskich. Brak jest jednak bezpośrednich połaczeń między tymi powiatami, choć np. z Zebrzydowic (powiat Cieszyn) do Chałupek (powiat Racibórz) torami jest tylko 25 km.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *