Czym podczas szczytu?

Dzisiaj w Katowicach rozpoczął się szczyt klimatyczny. Pisaliśmy już jakie rozwiązania komunikacyjne zostały przygotowane na ten czas. Niemniej warto jeszcze raz przyjrzeć się temu co oferują organizatorzy, mającym licznie przybyć gościom na ten czas do stolicy województwa śląskiego, bo jedna rzecz zastanowiła nas szczególnie.


Dla uczestników szczytu przygotowano na przykład kilka specjalnych linii autobusowych, mających według intencji ich stworzenia  rozwozić przybyszy do miejsc ich zakwaterowania rozsianych po całym województwie. Co kwadrans kursuje autobus do Krakowa, a w nocy także autobusy do Bielska-Białej czy Częstochowy, jadące jednak po 2,5 godziny w jedną stronę. O ile zorganizowany jest nawet kurs przez Siewierz, co jest jak najbardziej zrozumiałe, to wysyłanie nocą autobusów pod Szyndzielnię czy pod Jasną Górę jest pomysłem dziwnym, skoro akurat tam można było odwieźć uczestników szczytu koleją. Nie dość, że ekologicznie, to jeszcze znacznie szybciej, bo czy pod Szyndzielnię czy pod Jasną Górę kolej dociera z Katowic coraz sprawniej w porównaniu z komunikacją autobusową. Jeśli chodzi o kolej, to jedynie jest wspomniane o tym,  że w stolicy województwa śląskiego jest dworzec kolejowy, z którego można dotrzeć miejsce konferencji tym czy innym środkiem komunikacji miejskiej. Sprawa jest o tyle ciekawsza, że Koleje Śląskie respektują na pokładach swoich pociągów specjalne identyfikatory wydane na czas szczytu przez organizatorów i ich posiadacze mogą jeździć żelaznymi traktami naszego regionu za darmo.

Reasumując, organizatorzy nakłaniają do korzystania z transportu zbiorowego informując o działaniu dwóch dodatkowych linii tramwajowych, pięciu dziennych i trzech nocnych specjalnych liniach autobusowych. Jest również wspomniane o działających od niedawna szybkich liniach (AP2 i AP3) łączących miasta Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej z lotniskiem w Pyrzowicach. Są wypisane także zasady i ceny stosowane przez korporacje taksówkowe działające na terenie naszego województwa.

Niniejszy opis warunków znaleźliśmy na stronie poświęconej rozwiązaniom transportowym podczas szczytu opublikowanej przez miasto Katowice. Na szczęście, znacznie więcej informacji (m.in. rozkład jazdy Kolei Śląskich i PKP Intercity) jest dostępny w angielskojęzycznej wersji witryny poświęconej temu wydarzeniu, utworzonej na stronie rządowej http://cop24.gov.pl/conference/transportation/, co sprawia, że świat w jakikolwiek sposób ma możliwość dowiedzieć się, że nie tylko do Katowic ale i całego regionu można w miarę szybko i sprawnie dotrzeć już pociągiem. Co więcej, jest w miarę dokładnie rozpisane, ile trwa podróż koleją z Bielska-Białej, Zawiercia czy Częstochowy do Katowic z podanymi orientacyjnymi czasami przejazdu oraz częstotliwością połączeń.

2 komentarze

  1. To mniej więcej opisuje, gdzie tak naprawdę nasze władze mają kolej i wszystko, co jest z nią związane. Do tego jeszcze można dodać niedziałające pochylnie na dworcu PKP i nieruchome schody ruchome prowadzące na przystanek autobusowy pod dworcem PKP (mylnie nazywany dworcem autobusowym). Wstyd na cały świat, ale też pokazuje, jakie tak naprawdę mamy podejście do ekologii i jakie jest podejście włodarzy do transportu kolejowego.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *