Lepiej później niż wcześniej?

Po pierwszym po remoncie przejeździe szlakiem z Zebrzydowic do Cieszyna pozostaje sobie zadać jedno z pytań, na które odpowiedź jest zawsze trudna do ustalenia. Jak zjeść ciastko i mieć ciastko?


Gdy toczyła się walka z czasem, czy po półrocznym remoncie uda się dotrzymać się założony termin, ktoś mądry w naszej obecności stwierdził, że logiczniejszym byłoby przedłużyć termin zamknięcia o kilka dni, na przykład do początków grudnia. Choćby nie po to, by udrożnić szlak, bo to się udało, ale po to by zrobić jak co tylko możliwe w celu likwidacji jak największej ilość przeszkód, które nie pozwalają wykorzystać w pełni potencjału stworzonego wskutek kompleksowej wymiany infrastruktury.

I dzisiaj wygląda na to, że trzeba było tych mądrych słów posłuchać. Szlak jest otwarty. A i owszem. Tylko wczorajszy przejazd z Zebrzydowic do Cieszyna jednostką EN57-1419 zajął nam 36 minut. Czyli o 4 więcej niż było to według rozkładu w czasach „przedremontowych”. Zniknął co prawda charakterystyczny stukot kół, ale przeczołgiwanie się z mizerną prędkością od przystanku do przystanku, od rozjazdu do rozjazdu trwało przysłowiową wieczność.

Trochę to przypomina sytuację wziętą z dróg, gdy wylano asfalt (owszem podbudowa też została na znacznej długości dystansu praktycznie od nowa) ale pozostały nie gotowe jeszcze pobocza. Nie działa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach. To sprawia, że na całej nowej drodze, choć nowej, poruszamy się wolniej i w gorszych warunkach niż przed inwestycją. Na razie na linię 90 nie wjeżdżają pociągi towarowe, nie dlatego, że rozwaliłyby odbudowane właśnie tory. Ale choćby dlatego, że na całej długości szlaku nie ma możliwości zrobić mijanki pociągów.

– Finał wszystkich robót planowany jest do 31 grudnia. Wykonawca dokończy prace m.in. na 10 przejazdach kolejowo – drogowych. Efektem będzie zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kołowym i drogowym.
W 2019 roku PKP PLK planują jeszcze na linii remont 2 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowę peronów w Cieszynie Marklowicach, Pogwizdowie, Kaczycach i Kończycach – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK.

Faktem jest, że gdy Trzej Bracia przyjechali wczoraj z Katowic do Zebrzydowic to siłą rozpędu zerwaliśmy się do wysiadania i przesiadki na autobus. Jednak po kilku sekundach oprzytomnieliśmy. Przecież już nie trzeba. i to jest największy plus powrotu kolei na linię nr 90. Bo przesiadać to my się nie znosimy.

– Miedzy Cieszynem a Zebrzydowicami wymieniono tor na bezstykowy, zastosowano też betonowe podkłady. Remont objął 5 obiektów inżynieryjnych. Dzięki zwiększeniu prędkości na szlaku z 20/40 km/h do 60 km/h, od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie pojadą 24 minuty, czyli o 8 minut krócej niż przed pracami. Dzięki nowym torom zmniejszy się oddziaływanie linii na otoczenie – wymienia J. Karniewski.

Reasumując, wiele już widzieliśmy i musieliśmy znosić na naszych torach w ostatnich latach przez remonty. Także i taką niedogodność przetrwamy. Nawet ze świadomością, że jeszcze trochę wody upłynie w Olzie zanim pojedziemy z Cieszyna do Zebrzydowic w normalnych warunkach i z docelową prędkością 60 km/h.

5 komentarzy

  1. Widzę, że ostatnimi czasy PLK lubują się w remontach – po to zamykane są szlaki i naprawia tory, by po jakimś czasie ponownie je zamykać i naprawiać leżące pod torami mosty. Oczywiście bez zrywania tych nowych torów się nie obejdzie. To samo mamy na Cieszynie, jak i na na 139, gdzie w przyszłym roku ponownie zamknie się odcinek na południe od Żywca.
    Tyle się kiedyś mówiło, by przy remontach dróg pouzgadniać wykopki z energetyką, wodociągami itp i najpierw powymieniać kable, rury i co tam jest pod spodem, a potem dopiero wylewać asfalt, by przez dłuższy czas cieszyć się gładką nawierzchnią. PLK nie musi niczego z nikim w tej kwestii uzgadniać – sama mnoży problemy i wkurza pasażerów wielokrotną komunikacją zastępczą.

  2. Z tą prędkością nie spieszyłbym się tak. Z rozmów z kierownikami budowy ( remontu) wynika że tor musi się trochę „uleżeć” potem należy go podbić i dopiero wtedy podnosi się prędkość. Więc może to dopiero być po nowym roku.

  3. Dzisiaj rano 7.45 wyjazd z Cieszyna normalnie na semafor, przejazd na Frysztackiej z SSP nieczynny, Cieszyn Marklowice i Kaczyce – SZ. Wjazd do Zebrzydowic na semafor. Powrót z Zebrzydowic 15.22 Wyjazd na semafor, Kaczyce i Marklowice na SZ. Przejazd na Frysztackiej CZYNNA SSP. Wjazd do Cieszyna na semafor.

  4. Jak zjeść ciastko i mieć ciastko? To proste – kupić dwa ciastka, jedno się zje, a drugie ciastko nadal się ma.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *