Blisko, coraz bliżej…

Blisko, coraz bliżej jest do powrotu pociągów na linię kolejową pomiędzy Zebrzydowicami a Cieszynem. Nie ukrywamy, że w klasyfikacji – „Zaskoczenie roku 2018 in plus” właśnie ta inwestycja jest, naszym zdaniem, zwycięzcą tej kategorii. Bo to, że gdzie indziej się robi, bądź będzie robić, wiadomo było od dawna. A w wypadku linii nr 90 taka niespodzianka ze strony zarządcy…


Dziękując wszystkim tym, którzy nam przysyłają regularnie zdjęcia z postępu prac na odcinku Cieszyn – Zebrzydowice i my postanowiliśmy dokładniej przyjrzeć się temu jak to wygląda w rzeczywistości. Wszak 20 listopada, to dzień, gdy na tory mają wrócić pociągi, coraz bliżej. Uzyskaliśmy informację, że ten powrót nie powinien się opóźnić. Widząc ile się zmienia i zmieniło na tym szlaku w ostatnich miesiącach, to po piątkowej wizycie stoimy na jasnym stanowisku, że nawet gdyby przydarzyła się drobna „obsuwa” to nie wpłynie na całościową opinię wykonanej tu pracy. Przez tyle lat pociągi jeździły tu 40, a nawet, na znacznej części szlaku, 20 km/h, że teraz warto uzbroić się w cierpliwość by cicho i bezszelestnie jechać wnet 60 km/h.

Ponadto udało się nam dowiedzieć, że gdy pociągi wrócą na trasę nie będzie oznaczało to definitywnego rozbratu ekip remontowych z tym odcinkiem. W przyszłym roku będzie tutaj kontynuowana dalsza modernizacja szlaku. Być może wyremontowane zostaną perony na przystankach i stacjach, czyli to, co było zaplanowane pierwotnie, jednak tego punktu „programu” nie udało się zrealizować. Ostatnie nasze oględziny wskazują jednak, ze do tego czasu stan peronów nie będzie przeszkodą czy utrudnieniem dla pasażerów, chcących korzystać z szybszych pociągów. Ale co, dokładnie będzie zrobione w następnej kolejności, to dowiemy się dopiero w przyszłym roku

Tytułowe określenie i „przybliżenie” się Zebrzydowic do Cieszyna będzie miało również odzwierciedlenie w czasie przejazdu pociągów pasażerskich. Zamiast dzisiejszych 32 minut, po zakończeniu prac podróż linią nr 90 zajmie nam 23 – 24 minuty. Wstępnie, w nowym rozkładzie jazdy z Cieszyna do Czechowic-Dziedzic będziemy mogli zajechać w 62 minuty. Jak podniesienie standardów na tym odcinku wpłynie na skrócenie czasu przejazdu na trasie Cieszyn – Katowice? Tego jeszcze nie wiadomo, bo jeśli chodzi o rozkład jazdy 2018/2019 to, w przypadku naszego regionu, nie jesteśmy pewni, czy to co jeszcze kilka dni temu oglądaliśmy po różnych, tych oficjalnych i tych mniej oficjalnych komunikatorach, będzie faktycznie realizowane w tej formie od 9 grudnia… Ale to już nie działanie PKP PLK…

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

9 komentarzy

  1. Jest też niestety druga strona medalu, bo prędkość miała pierwotnie wynieść 70 km/h. Ale grunt że PKP w ogóle zauważyło tą trasę. Teraz czas na odcinek Bronów-Goleszów-Wisła/Cieszyn. I najwyższa pora, żeby w końcu zapadła decyzja co dalej z odcinkiem Bielsko-Skoczów…

    1. Co do odcinka Chybie Mnich – Skoczow, tam czas jazdy wynosi 25-26 minut, a Zabrzeg Czarnolesie – Skoczow 39-44 minut, troche przydlugawo, jak na druga dekade dwudziestego pierwszego wieku.

      W Goleszowie powinna powstac lacznica, aby w przyszlosci ulatwic kursowanie pociagow miedzy Wisla a Cieszynem czy Ostrawa (widze, jak w Wisle i Ustroniu z roku na rok jest coraz wiecej turystow w Rep. Czeskiej), ciekawe, czy taka lacznica byla w okresie Austro-Wegier. Dodatkowy przystanek powinien powstac w poblizu ul. Radoniowej w Goleszowie. Taki przystanek moglby pelnic cztery funkcje:

      1. Mialby lokalizacje blizej centru. Goleszowa, niz dotychczasowa stacja
      2. Taki przystanek obslugiwalby bez zmiany czola zarowno pociagi Wisla-Katowice, Wisla-Bielsko, jak i Wisla-Cieszyn (- i dalej: Ostrawa, Ostrawica, Frydek Mistek, Hawierzow) oczywiscie, jakby powstala lacznica goleszowska,
      3. Jakby ulica Radoniowa jezdzily autobusy Wispolu i DAS-II z Cieszyna do Ustronia, Wisly i gm. Istebna, to na takim przystanku bylaby mozliwosc przesiadki z pociagu z kierunku Katowic na autobus w strone Cieszyna
      4. Jak dalej do Ustronia i Wisly, zwlaszcza w weekendy, bedzie wjezdzac TYLE samochodow, albo i jeszcze wiecej, to zorganizowanie takiego Park+Rail, np. w rejonie Goleszowa, stanie sie po prostu koniecznoscia, a nie fantazja.

    1. Oferte tych wspomnianych przez dddbb dwoch, trzech lub pieciu par kursow pociagow moglyby miec wiecej pasazerow, jakby Samorzad Woj. Slaskiego i powiatow pomyslaly o uruchomieniu nastepujacych skomunikowanych autobusow:
      – Cieszyn – droga 938 – Pruchna, mysle, ze do Pruchnej autobus zajedzie szybciej, jak do Zebrzydowic (jak sie skonczy wreszcie remont na dk938)
      – Zebrzydowice – Jastrzebie – Wodzislaw dworzec
      – Cieszyn Hajduka – Cieszyn Al. Lyska (tuz kolo dworca w Czeskim Cieszynie) – Dziegielow Zamek (blisko gora Tul, podgorska restauracja pod Tulem, szlak ma Czantorie-Siszow-Stozek, Pszczele Miasteczko w Dziegielowie i przejscie graniczne Gorna Leszn-Horni Listna) – Goleszow Centrum – Goleszow stacja kolejowa (przesiadki na pociagi do Katowic i Wisly).

  2. Powiedzmy se szczerze, podkłady z odzysku itd. Jak to zrobią a robią to pod poc. towarowe to do dwuch lat te tory się rozlezą .

  3. Dzisiaj AKS-730 jeździła na zapoznanie szlaku w relacji Gliwice- Pierściec-Gliwice przez Sośnice-Gieraltowice-Knurow-Rybnik- Żory- Chybie w planie PWJ 446012 i 446016.

  4. Po polskiej stronie trwa remont nii kolejowej Ze rzydowice – Cieszyn, natomiast po czeskiej stronie trwa remont linii kolejowej Chotebuz – Karvina – Detmarovice (po polsku: Kocobedz – Karwina – Dziermorowice), ciekawe, czy podczas tych dwoch remontow kolej po obu stronach Olzy pomyslala o wybudowaniu sciezki pieszo-rowerowej wraz z mostem nad Olza pomiedzy przystankami Chotebuz i Cieszyn-Markowice. Nie jest to daleko, a moglyby powstac nowe ciekawe polaczenia, np. Katowice-Cieszyn Marklowice – przejscie piesze – Chotebuz – Ostrava stred (przystanek w samym centrum Ostrawy) lub Chotebuz – Trinec – Navsi – Mosty (kolej prosto w Beskidy).

  5. Tutaj aż się prosi o jakąś inerwencje. Myślę że tą stronę odwiedzają ludzie z KŚ, oni mają bowiem interes w tym by z oferty moglo skorzystać jak najwięcej ludzi (czytaj skomunikowania!) bo wtedy więcej zarobią. Więc jeśli winna jest PLK co za 5 dwunasta zmienia rozkład to trzeba ich męczyć tak długo aż zrobią jak trzeba zwłaszcza że jest to jedyny pociąg pasażerski na tej trasie!

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *