Autobusem Metropolii na lotnisko

Metropolia uruchomi cztery ekspresowe linie lotniskowe, które będą łączyć wszystkie pięć podregionów GZM z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice Airport. Metropolitalne linie lotniskowe wyjadą w trasę w połowie listopada.


Cztery linie połączą osiem miast Metropolii. Trzy z nich będą kursować przez całą dobę, zapewniając częstotliwość odjazdów od pół godziny w ciągu dnia do półtorej godziny – w nocy. Natomiast w przypadku linii tyskiej – za dnia pasażerowie będą mogli dojechać na dworzec PKP w Katowicach, korzystając z szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego ze stolicą Metropolii, zaś w nocy, gdy pociągi nie kursują, pasażerów na lotnisko dowiezie tyska linia lotniskowa, która będzie skomunikowana z autobusem AP3. Oto trasy czterech metropolitalnych linii lotniskowych:

AP1 (kursuje raz na godzinę od 2:00 do 23:00 i raz na około półtorej godziny od 23:00 do 2:00)
Trasa: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 66-74 min)

AP2 (kursuje raz na godzinę od około 5:00 do 22:00)
Trasa: Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 57-67 min)

AP3 (kursuje raz na godzinę od 3:00 do 22:00)
Trasa: Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 46-52 min)

AP4 (kursuje raz na godzinę od północy do 5 rano)
Trasa: Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec (szacowany czas przejazdu: 31-32 min)

Przystanki metropolitalnych linii lotniskowych zostały zlokalizowane w takich miejscach, aby pasażerowie mogli wysiąść jak najbliżej hali odlotów i przylotów.

Pasażerowie zmierzający na lotnisko będą wysiadać z autobusu bezpośrednio pod terminalem A. Z kolei autobusy jadące w drugą stronę, będą odjeżdżać ze stanowiska zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu C, gdzie dzisiaj stoją połączenia prywatne – m.in. komercyjne autobusy PKM Katowice. Przystanek ten będzie odpowiednio oznaczony, aby nie było wątpliwości, które autobusy należą do komunikacji publicznej.

14 zł – tyle będzie kosztował bilet dobowy, uprawniający również do przejazdu autobusowymi liniami ekspresowymi na lotnisko. Ale nowością jest oferta dla osób, które dużo częściej odwiedzają Katowice Airport. Będą mogli oni kupić bilet 30-dniowy, za który zapłacą 180 zł lub 90-dniowy za 440 zł. Metropolitalne linie lotniskowe wyjadą w trasę w połowie listopada.

Wszystkie autobusy, potrzebne do obsługi czterech metropolitalnych linii lotniskowych, są już w komplecie, w bazach u naszego dostawcy – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym – We wtorek zakończyła się instalacja systemu ŚKUP w 12 z 15 pojazdów. Przed nami jeszcze ostatnie prace związane m.in. z oklejeniem autobusów metropolitalnymi symbolami, aby wyróżniały się na naszych ulicach. Ze względu na złożoność tych prac, a dodam, że wszystkie te autobusy to pojazdy nowe, wyprodukowane w 2018 roku, planujemy, że metropolitalne połączenia lotniskowe zostaną uruchomione w połowie

Prace techniczne to jedno, ale przed uruchomieniem nowych metropolitalnych linii lotniskowych, trzeba było również zmodyfikować dotychczas obowiązujący cennik biletów. Tam też na pasażerów czeka kilka nowości.

Myślę, że największą nowością jest pojawienie się nowych biletów okresowych, które będą uprawniały do podróżowania wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami Metropolii oraz liniami lotniskowymi – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.

Dostępne będą dwa warianty biletów okresowych: 30-dniowy będzie kosztować 180 zł, zaś 90-dniowy – 440 zł. W sprzedaży dostępne będą również bilety ulgowe, których cena będzie wynosić odpowiednio 90 i 220 zł. Bilety będą zapisywane na spersonalizowanej karcie ŚKUP.

Do skorzystania z metropolitalnych linii lotniskowych będą upoważniały również bilety dobowe. W czasie trwania swojej ważności, będą uprawniać do nielimitowanego podróżowania całą siecią komunikacji miejskiej w Metropolii (KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry), nielimitowaną liczbą przejazdów liniami lotniskowymi oraz – od 1 listopada – jednorazowego przejazdu Kolejami Śląskimi.

Ale uwaga! Do przejazdu KŚ będzie uprawniała jedynie papierowa wersja biletu, ponieważ system kontroli stosowany w KŚ jeszcze nie jest kompatybilny z systemem ŚKUP. Nad tym trwają prace związane z wdrożeniem METROBILETU, który ma zacząć obowiązywać od pierwszego kwartału 2019 roku. Ponadto pasażerowie rozpoczynający swoją podróż z biletem dobowym w pojazdach MZK Tychy, które nie są liniami lotniskowymi, również powinni mieć ze sobą wersję papierową biletu 24-godzinnego, ponieważ w pojazdach tych nie ma jeszcze kasowników ŚKUP, w których można aktywować bilet elektroniczny.

Bilety 24-godzinne są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je kupić w powszechnej dystrybucji (automaty ŚKUP, aplikacje mobilne). Nowy automat ŚKUP pojawił się na lotnisku, bilet będą również sprzedawane przez kierowców.

Należy jednak pamiętać, że póki co u kierowcy linii lotniskowej za bilet zapłacimy wyłącznie gotówką. Chcemy, aby zmieniło się to jak najszybciej, a system ŚKUP zyskał nową funkcjonalność, jednak do ogłoszonego w tej sprawie przetargu przez KZK GOP, nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy ponawiać to postępowanie, jednak do tego czasu, kupując bilet u kierowcy w autobusach linii lotniskowych, płatność gotówką będzie jedyną możliwością. Oczywiście kartą zapłacimy za bilet, kupując go w automacie ŚKUP – wyjaśnia Lucjan Dec.

Fot. Wojciech Mateusiak

 

8 komentarzy

  1. »Ze względu na złożoność tych prac, a dodam, że wszystkie te autobusy to pojazdy nowe, wyprodukowane w 2018 roku, planujemy, że metropolitalne połączenia lotniskowe zostaną uruchomione w połowie«

    W polowie czego?
    Czy może w połowie ma oznaczać połowicznie?
    A może chodzi o jakis POŁÓW?
    W każdym razie, nie zrozymiałem tego zdania.

    Poza tym, odnosze wrażenie, że AP4 będzie bardziej funkcjonowała jako linia nocna, łaczaca Tychy, Giszowiec i Katowice, niż linia wożąca pasażerów na lotnisko.

    Nie ma ani jednej linii z serii AP z Radzionkowa i z Tarnowskich Gór, a to są z tego co wiem stacje pasażerskei Kolej Śląskich, najbliżej położone pyrzowickiego lotniska.

    Co ciekawe, Tychy sąpotraktowane inaczej, niż reszta tzw. Metropolii: »Natomiast w przypadku linii tyskiej – za dnia pasażerowie będą mogli dojechać na dworzec PKP w Katowicach, korzystając z szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego ze stolicą Metropolii«

    To znaczy dla tyszan robi się autobus, który w porze dziennej będzie zaczynal bieg na lotnisko z miejsca, gdzie dojeźdżają pociągi, natomiast dla porównania, autobus z Gliwic ma zacyznać bieg w Gliwicach, to znaczy tak jakby Metropolia zakładała, że z Tychów jest jak podjechać pociagiem bliżej lotniska, natomiast z Gliwic i Zabrza lepiej tego nie rekomendować, i z tamtych miast autobus ma jechac bezpośrednio.

    Ciekawi mnie, dlaczego linie AP1-AP4 nie mogłyby startowac ze stacji kolejowych jak najbiższych pyrzowickiemu lotnisku, np. z Tarnowskich Gór, Radzionkowa, Bytomia, Zawiercia, czy Dąbrowy Górn Ząbkowic – czyżby Metropolia uważała, że na sprawny tarnsport w aglomeracji, polegaący na spranych przesiadkach autobus-pociąg, jest wciąż za wcześnie??

    Według GMaps, czas przejazdu z dworca w Dabrowie Górn Ząbkowic na lotisko to 20 minut samochodem, to 22 minuty.

    1. Według GMaps, czas przejazdu z dworca w Dabrowie Górniczej Ząbkowicach na lotnisko samochodem, to 22 minuty.

  2. »zaś w nocy, gdy pociągi nie kursują, pasażerów na lotnisko dowiezie tyska linia lotniskowa, która będzie skomunikowana z autobusem AP3«

    To znaczy mimo tego, że linia AP3 ma zaczynać bieg na przystanku Katowice Dworzec a linia AP4 będzie kończyć na przystanku Katowice Dworzec, i linie te maja być ze soba w nocy skomunikowane, to nikt nie wpadł na to, aby autobus linii AP4 jechał prosto i bezpośrednio do Pyrzowic? Czyli w środku nocy jest planowana przesiadka!

  3. »14 zł – tyle będzie kosztował bilet dobowy, uprawniający również do przejazdu autobusowymi liniami ekspresowymi na lotnisko.«

    A ekobilet szesciogodzinny za 16 zl ma być ważny w liniach lotiskowych? Da się ten Ekobilet kupić poza kasami KŚ, np. w Pyrzowicach?
    Ekobilet w wersji 6 godzinnej upoważnia do przejazdów w autobusach, tramwajach i trolejbusach KZK GOP, MZKP, MZK Tychy oraz na całej sieci KŚ (oprócz Chałupki – Bogumin, Żywiec – Zakopane)

    1. Ale Eko Bilet nie jest wazny w lini Lotniskowej,co do zakupu to mozna go tez dostac za posrednictwem SkyCasha

      1. Jesli Ekobilet nie jest wazny w linii lotniskowej, to znaczy, ze linia lotniskowa nie jest linia KZK GOP – MZKP – MZK Tychy,

        GDYZ

        na ekobilecie jest napisany, ze jest wazny (oprocz pociagow KS) takze w liniach KZK GOP, MZKP, MZK Tychy.

  4. Z tych komentarzy wynika jedno – konieczność przedłużenia linii 133 z Ząbkowic do Pyrzowic. To radykalnie wspomoże połączenie z Lotniskiem.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *