Zmienia się trasa kolejowa Tunel – Sosnowiec

Obecnie prowadzona jest inwestycja na linii Tunel – Sosnowiec za 190 mln zł. Nawet dwukrotnie szybciej pojadą pociągi pasażerskie i towarowe. Podróżni zyskają wygodniejsze przystanki i stacje. Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych. Inwestycje finansowane są z budżetu państwa.


PKP Polskie Linie Kolejowe na małopolskim odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski realizują prace za 150 mln zł, a od strony Śląska za 40 mln zł na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

Od sierpnia toczą się prace na odcinku Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski. To zadanie za ponad 132 mln zł. Ważnym efektem będzie lepszy standard obsługi pasażerów. Z myślą o podróżnych zmieniana jest stacja Wolbrom. Rozebrano już tor. Będzie nowy peron oraz przejście pod torami, które zastąpi dotychczasową kładkę. Nowy obiekt poprawi dostęp do pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa. Zastosowanie wind, ułatwi dostęp do peronu osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Objętych przebudową są również przystanki: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Poza przystankami wymieniane są tory, rozjazdy i elementy sieci trakcyjnej. Przebudowa objęła urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W październiku rozpoczęła się także wymiana torów na odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom, to projekt za 17 mln zł. Do końca roku zaplanowano wymianę szyn w jednym z dwóch torów między Tunelem a Charsznicą.

Łącznie na trasie Tunel – Jaroszowiec Olkuski, PLK wymienią 39 km torów, sieć trakcyjną na długości 20 km a także naprawią 22 obiekty inżynieryjne. Nowa infrastruktura pozwoli zwiększyć prędkość pociągów miejscami nawet z 40 do 120 km/h.

Inwestycje na linii z Tunelu do Sosnowca nr 62, pozytywnie wpływają na przejazd pociągów pasażerskich oraz towarowych z Małopolski na Śląsk. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa, a przebudowa peronów poprawia obsługę podróżnych. Poza realizowanym obecnie projektami na małopolskim odcinku trasy, już w latach 2016 – 2018 wykonano roboty na szlakach Olkusz – Bukowno i Bukowno – Sławków za ponad 40 mln zł. Na Śląsku wykonano prace za 49 mln zł na odcinku Sosnowiec Główny – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce.

Zadania realizowane są w ramach projektu: „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”, szacowanego prawie na 295 mln zł. Prace zaplanowano do końca 2020 r.

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

2 komentarze

  1. Kiedys co godzine byl pociag w kier Wolbromia i dalej. Teraz ledwo 5. Czy bedzie kiedys jak dawniej? Do tego nie trzeba EN57 mozna mniejszym. Czesto korzystalem i korzystam z tej trasy w ta czesc Jury. Nie chce busem

  2. Mieszkam od dziecka przy linii 62. Pamiętam pełne pociągi w latach 90. Dzisiaj widzę puste stacje i 2-3 osoby wsiadające lub wysiadające na przystankach, zamknięte dworce dla podróżnych w Sosnowcu Południowym, Bukownie,Olkuszu, Wolbromiu, Charsznicy i wyburzone w Sosnowcu Dańdówce, Sosnowcu Kazimierzu i Dąbrowie Górniczej Strzemieszycach. Wszystko fajnie, wszystko pięknie, ale nowi włodarze powinni sobie wziąć do ręki rozkład jazdy z lat 90tych i zobaczyć jak wtedy wyglądał rozkład jazdy. W tej chwili wykonywane są remonty, ale dla kogo? Dla 6 par pociągów w dni robocze i 3 par w dni wolne? Na dodatek nie ma szans dojechać do Katowic na 6 rano i na 22 do większości zakładów pracy. Większość osób z miejscowości leżących na linii 62 została skazana na jazdę busem albo samochodem. Kik-bus i Kayatrans trzepią kasę jeżdżąc do Olkusza co 30 minut, a bus z Katowic do Sosnowca Kazimierza i autobus 815 nie dość, że stoją w korkach to jeszcze jeżdżą jak jeżdżą. Jeżeli są wykonywane remonty to na tej linii, żeby ludzie przesiedli się do pociągów musi być ułożony rozkład jazdy na 3 zmiany oraz dla wszystkich czyli tam powinno być 15 par pociągów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *