Uważajcie rano i po południu

– Najwięcej wypadków na przejazdach jest o godzinie 8 rano, niebezpiecznie jest też między 16 a 18. Na całej sieci kolejowej najmniej bezpieczne są godziny 17 i 18 – takie wnioski można wyciągnąć po analizie danych zebranych za rok 2017 przez Urząd Transportu Kolejowego.


UTK opublikował właśnie bardzo ciekawe zestawienie, w którym wnikliwie zbadano przyczyny ponad 1800 niebezpiecznych zdarzeń, do których doszło w ubiegłym roku. Pod lupę wzięto wiele czynników, które doprowadziły do tych nieszczęśliwych zdarzeń. Nawet poddano analizie godziny, które są najniebezpieczniejsze dla uczestników ruchu w okolicach linii kolejowych. Polecamy…

W ubiegłym roku na liniach kolejowych doszło łącznie do 1868 zdarzeń, w których śmierć poniosło 171 osób, a 87 zostało ciężko rannych. Prawie 1/4 z nich wydarzyła się na przejazdach kolejowych. Wypadki, w których byli zabici i ranni to najczęściej takie, których przyczyny leżą poza systemem kolejowym.

Liczba wypadków i incydentów w 2017 r. różniła się w poszczególnych miesiącach, przy czym można wskazać miesiące, w których odnotowano ich znaczący wzrost. Najwięcej zdarzeń kolejowych wystąpiło w drugiej połowie roku – w okresie wakacyjnym (lipiec – 183 zdarzenia, sierpień – 186 zdarzeń) i w październiku – 183 zdarzenia.

Wyraźnie niebezpieczne godziny można zauważyć przyglądając się występowania zdarzeń w ciągu doby. Najwięcej zdarzeń było między godziną 15 a 18. W tych godzinach miało miejsce 428 zdarzeń (140 wypadków, w tym trzy poważne i 288 incydentów), co stanowi 22,9% wszystkich zdarzeń kolejowych z roku ubiegłego.

Do wypadków na przejazdach oraz wypadków z udziałem osób i poruszających się pojazdów kolejowych (kategorie 18–22 i 31–35) najczęściej dochodzi o godzinie ósmej oraz w przedziale godzin 16 – 18. Zwiększona liczba zdarzeń po godzinie 8 rano oraz w godzinach popołudniowych w głównej mierze wiąże się ze zwiększonym ruchem pojazdów kołowych np. osób wracających z pracy lub udających się po zakupy (tzw. godziny szczytu).

Porównując liczbę zdarzeń na sieci kolejowej z wypadkami drogowymi widać, że okresy i godziny „szczytu” wypadają w podobnym czasie. Jednak liczba wypadków drogowych gwałtownie maleje w godzinach nocnych (23-6), a na kolei liczba zdarzeń utrzymuje się na stałym poziomie. Podobnie przy analizie sezonowości – na drogach „szczyt wakacyjny” rozpoczyna się miesiąc wcześniej, niż na kolei. Również wyraźnie widać wzrost liczby wypadków drogowych w okolicach świąt Bożego Narodzenia.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *