Trzy ET25 dla PKP Cargo

Jeszcze w tym roku Newag przekaże 3 sztuki ciężkiej lokomotywy Dragon 2 spółce PKP Cargo. Wartość lokomotyw to prawie 45 mln zł


W siedzibie firmy Newag w Nowym Sączu podpisano umowę na zakup trzech lokomotywy Dragon 2 przez PKP CARGO S.A.

Wartość lokomotyw to prawie 44.970.000,00 zł netto, a wraz z częściami i podzespołami do szybkich napraw awaryjnych – około 45,3 mln zł netto. Pojazdy już zostały wyprodukowane i czekają tylko na dopuszczenie do użytkowania z pełną homologacją przez Urząd Transportu Kolejowego, co nastąpi najpóźniej do końca roku. Dwa pojazdy będą pomalowane w barwy PKP CARGO, a jedna lokomotywa zyska biało-czerwoną malaturę z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w ceremonii podpisania umowy, powiedział, że cieszy go dobra współpraca między dwiema polskimi firmami: przewoźnikiem kolejowym i producentem taboru. – To polska myśl techniczna, polscy inżynierowie realizują projekty o najwyższej światowej jakości – stwierdził minister Adamczyk. I dodał, że polski tabor jest wyposażony w polskie urządzenia sterowania, elektroenergetyczne, że wysoki poziom produkcji pojazdów kolejowych w Polsce zwiastuje, iż ten przemysł będzie się rozwijał w kierunku innowacyjności.

Zbigniew Konieczek, szef Newagu, zwrócił uwagę na przełomowy charakter podpisanej umowy. – Po ponad 30 latach jest to pierwsza polska sześcioosiowa lokomotywa, która zostaje kupiona przez narodowego przewoźnika PKP CARGO. Jestem z tego bardzo dumny, że lokomotywy Dragon 2 numer 1,2,3 trafią do PKP CARGO – stwierdził Zbigniew Konieczek.

Lokomotywa Dragon 2 to jedyny pojazd elektryczny, sześcioosiowy z dopuszczeniem do eksploatacji w Polsce. Dragon 2 jest w pełni zgodny z TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), posiada także zabudowany fabrycznie system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2.

Lokomotywa ma doskonałe parametry trakcyjne dla prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić składy o masie brutto ponad 4 tys. ton.

Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50 proc. oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

One comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *