Co było pierwsze? Kura czy tory?

Kilka razy zdarzyło się nam ostatnio jechać pociągiem po wyremontowanym odcinku Bielsko-Biała Główna – Wilkowice Bystra, stanowiącym fragment linii kolejowej nr 139. Wrażenia pierwsza klasa. Piszemy o tym z kilku powodów…


Pierwszy, to taki, że tak ma wyglądać odnowa linii kolejowej. Kilka osób, które jeżdżą tym szlakiem praktycznie codziennie, powiedziało wprost – nie sądziliśmy, że doczekamy, że będzie podróżować się tutaj w takich warunkach. I tu padają wyrazy uznania dla tych, którzy ten remont zrobili. Efekt? Pociągi aktualnie bezszelestnie suną szybciutko i sprawnie pomiędzy Bielskiem a Wilkowicami zatrzymując się jedynie na kolejnych przystankach, a nie z racji niesprawności szlaku.

Powód drugi. To społeczne głosy sprzeciwu publikowane w niektórych lokalnych mediach, że po remoncie pociągi jeżdżą szybciej i podzieliły miasto na pół. A co gorsza, polikwidowano dzikie przejścia na szlaku. I teraz jest wszędzie dalej. Pociągi jeżdżą znacznie szybciej i nie można sobie skakać po torach gdzie się tylko chce. Tak się składa, że równolegle do kolejowego szlaku przebiega droga ekspresowa S1. Jakoś nikt nie ma tam ciekawości hasania w obie strony szybkiej arterii, po której samochody pędzą 120 km/h i więcej. Czyli – pociągi tną miasto, droga ekspresowa nie. Po torach należy chodzić, po drogach ekspresowych w żadnym wypadku.

Owszem, jest jeden z argumentów lokalnej społeczności, który wydaje się w miarę logiczny. To nadmierne używanie sygnałów dźwiękowych przez przejeżdżające pociągi. Też uważamy, że przepisy są zbyt restrykcyjne w tej materii i czasami jest wręcz groteskowe, jak co kilka sekund pociągi jadą i używają tych przecież niezbyt cichych argumentów. W Cieszynie podejrzeliśmy, że czeskie pociągi oprócz klasycznego, głośnego sygnału, mają zamontowane coś na wzór gwizdka na czajniku gdy gotuje się woda. Ten dźwięk jest znacznie bardziej stonowany niż nasz klasyczny. Jest jednak na tyle głośny, że skutecznie informuje o nadjeżdżającym ;pociągu. Z drugiej strony pamiętajmy też o tym, że te sygnały używane są nie tylko na mocy przepisów, lecz również jako ostrzeżenie w nagłej sytuacji. Np. jak ktoś przechodzi przez tory w nieuprawnionym miejscu tuż przed zbliżającym się składem.

A na koniec argument naszym zdaniem najważniejszy. Wszyscy, co do jednego, którzy mieszkają w pobliżu torów kolejowych, obojętnie czy się tam urodzili czy w te okolice sprowadzili nie mogą powiedzieć, że oni nie wiedzieli… No bo co było pierwsze? Oni? Czy linia kolejowa i wszystkie dogodności i niedogodności z tym związane…

ppz: Okolice stacji Wilkowice Bystra o remoncie

 

10 komentarzy

  1. Nic dodać nic ująć, artykuł mówi o mentalności ludzi którym zawsze wszystko źle , rzadko pociągi jeżdżą, teraz za często i tym hałasują , że jeżdżą powoli , teraz że za szybko, że nie idzie przez tory przejść a gdy coś się stanie to winna kolei bo szlak kolejowy kiedyś był szlakiem turystycznym .

  2. Mój kolega mieszka przy tej linii i jest zadowolony ze zmiany na tory bezstykowe, bo teraz jest ciszej i nie słyszy charakterystycznego „stukotu” kół przejeżdżających pociągów i drgań tym powodowanych 😉

  3. Czy odcinek Wilkowice Bystra – Zywiec bedzie przebudowany na dwutorowy?

    Co do przejsc przez linie kolejowa lub przez S1 (dawniej S69), to przejscia co jakis czas musza byc co jakis czas, gdyz jak takich przejsc bedzie zbyt malo, to bedzie pokusa do mijania drogi lub kolei w miejscach niedozwolonych.

    Niekiedy sie dziwie projektantom talkich ciagow komunikacyjnych, ze nie zapominaja o przepustach (rurach na odprowadzenie deszczowki w poprzek ciagu komunikacyjnego) lub o przejsciach dla plazow, a jakby takie przejscie dla plazow lub przepust zrobic o nieco wiekszym przeswicie, oczywiscie jak jest wiekszy nasyp, to za jednym razem mogloby powstac przejscie pieszo-rowerowe.

  4. witam,
    czy może ktoś podać terminy realizacji (chociaż przybliżone) rewitalizacji poszczególnych odcinków Bielsko-Biała Główna -Zwardoń ? Jaki jest w końcu plan na odcinek Bielsko-Biała Główna – Bielsko-Biała Lipnik? Czy będzie ona dwutorowa ?

    1. Witam. Jedyne co jest wiadomo aktualnie to to, że wiosną ruszą dalsze prace od Węgierskiej Górki w kierunku Zwardonia. Natomiast w innych tematach cisza…

  5. Nie ma piekniejszego dzwieku Jak stukot przejezdzajacego skladu zwlaszcza towarowego noca. CZLOWIEKA ODCZUWA SZACUNEK DLA MECHANICZNEGO LOMOTU. Jest w tym jakas niepojeta magia POEZJA!?

  6. Wszędzie gdzie linia była wolna i rzadziej używana pojawiają się protesty. Słynna linia kolejowa 192 gdzie mieszkańcy protestują powstała – uwaga – w 1868 roku (Tychy – Murcki) oraz 1904 (Murcki – Ligota). Ci, którzy budowali domy w tym czasie liczyli na jej likwidację. Przeliczyli się. W niektórych domach mieszka pewnie trzecie pokolenie ale nie zmienia to faktu funkcjonowania tej linii ponad 100 lat.

  7. Czy może odcinek Żywiec – Węgierska Górka będzie, przy okazji tego remontu, przebudowany na dwutorowy?

    Co do odcinka Bielsko Biała Główna – BB Lipnik, to ten odcinek podobno był kiedyś dwutorowy, ale podczas elektryfikacji przekształcony został w jednotorowy.

    Słyszałem, że docelowo cały odcinek Bielsko – Zwardoń – Czadca w dalekiej przyszłości ma być przebudowany na dwutorowy, ale czy akurat to się kiedyś stanie?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *