Na dworcu w Legnicy

Dworzec kolejowy w Legnicy to jeden z niewielu wiekowych obiektów, charakteryzujący się charakteryzujący się nietypową konstrukcji hali peronowej. Do niedawna w naszym kraju były tylko trzy takie dworce. W Bytomiu, Wrocławiu i właśnie w Legnicy. O ile bytomski dworzec znamy doskonale, wrocławski jest popularny i prezentowany w wiadomościach a nawet często trafia do reklam, o tyle ten legnicki tak sobie funkcjonuje trochę w ciszy i na uboczu. I może dlatego dzisiaj chcemy zaprezentować parę zdjęć wykonanych tam w ubiegłym tygodniu.


Budynek dworcowy w Legnicy w tym kształcie, który możemy aktualnie podziwiać, zbudowano w latach 1923-1929. Charakterystyczna hala peronowa, zakrywająca cztery z pięciu peronów to jedna z ostatnich elementów obiektu, które oddano do użytku. Jak było wyżej, podobne konstrukcje mogliśmy przez długi czas podziwiać w Polsce tylko we Wrocławiu i Bytomiu. Dopiero kilka lat temu powstały obiekty o podobnych konstrukcjach, choćby w Katowicach czy Gliwicach, ale chyba te trzy obiekty na zawsze już pozostaną symbolami tego typu konstrukcji. I to nie tylko nie tylko na gruncie kolejowym.

Ciekawostką jest to, że w Legnicy zachowany został jeszcze poprzedni budynek poprzedniego dworca, który do połowy lat dwudziestych XX wieku obsługiwał pasażerów . O ile wrocławski dworzec żyje aktualnie pełnią życia o tyle w Legnicy jest ciszej spokojniej. I pociągów zdecydowanie mniej. Niemniej, cztery perony przyjmują pociągi i zdarza się, tak jak przed godziną 16, ze na obiekcie panuje dość duży ruch. Obiekt nie jest w jakimś zastraszającym stanie, ale pora poważniejszego remontu się zbliża. A może w pakiecie odświeżyć oba bliźniaczo niema do siebie hale peronowe. Legnicką i bytomską. Bo ta druga koniecznie potrzebuje już odnowy.

3 komentarze

  1. Przez długie lata były tylko takie hale peronowe w Polsce:
    Legnica, Wrocław Główny i Bytom.
    No i jeszcze Lwów, Görlitz, Dredsen Hbf. i Dresden Neustadt, ale to już poza Polską, choć hala w Görlitz stoi dosłownie kawałeczek od polskiej granicy.

    W ostatnich latach wybudowano w Polsce jeszcze kilka hal peronowych, np. w Katowicach, Gliwicach, no i być może jeszcze gdzieś w Polsce – może ktoś pomoże i w osobnym komentarzu te nowe hale dworcowe wypisze : )

    Co ciekawe, hale peronowe: w Legnicy i w Bytomiu budowano niemal w tym samym czasie, czyli w latach dwudziestych.

  2. FRANKFURT NAD MENEM 1888 1924 ROZBUDOWA NAJWIEKSZY DWORZEC W NIEMCZECH W TAMTYCH LATACH

  3. Podobno to dworzec w Lipsku (Leipzig Hbf.) jest uważany za najwiekszy dworzec kolejowy w Niemczech i w Europie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *