Metrobiletem po GZM

Sześć stref i wspólne bilety miesięczne umożliwiające podróżowanie zarówno autobusami, tramwajami, trolejbusami, jak i pociągami Kolei Śląskich. Pod koniec pierwszego kwartału 2019 na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zacznie obowiązywać Metrobilet.


W czwartek GZM, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Koleje Śląskie oraz KZK GOP podpisali porozumienie w sprawie utworzenia wspólnego biletu integrującego transport publiczny w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wspólne bilety powinny zacząć obowiązywać z końcem pierwszego kwartału 2019 roku. Natomiast już od 1 listopada bilety dobowe komunikacji miejskiej zyskają nową funkcjonalność – będą uprawniały do przejazdu autobusami metropolitalnych linii ekspresowych na lotnisko oraz dodatkowo jednorazowego przejazdu pociągami KŚ.

– Wprowadzenie wspólnego biletu obowiązującego w komunikacji miejskiej oraz pociągach Kolei Śląskich to milowy krok w usprawnianiu funkcjonowania transportu publicznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM o Metrobilecie. Tak bowiem nazywa się wspólna oferta umożliwiająca podróżowanie na obszarze GZM nie tylko autobusami, tramwajami i trolejbusami, ale również pociągami Kolei Śląskich. – Naszym celem jest odbudowanie znaczenia transportu szynowego w metropolitalnym systemie transportu publicznego. Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że rozbudowa infrastruktury kolejowej to nie zadanie na rok czy dwa, ale nawet na dekadę. Natomiast wspólny bilet z KŚ jest tym elementem, który można i – z czego bardzo się cieszę – uda się wprowadzić w pierwszym kwartale 2019 roku – dodaje.

Metrobilet to kolejna forma wspólnego biletu, której poświęciliśmy sporo wysiłku i sami jesteśmy ciekawi, jak zostanie ona przyjęta przez mieszkańców regionu. W miarę możliwości, wspólnie z pozostałymi partnerami projektu, będziemy się starać dalej udoskonalać tę ofertę. Mam nadzieję, że Metrobilet zachęci nowych pasażerów do korzystania z naszej wspólnej oferty, a tym podróżnym, którzy już wcześniej korzystali z Kolei Śląskich, pozwoli na jeszcze lepsze planowanie codziennych podróży – mówi Wojciech Dinges, prezes Kolei Śląskich.

W ramach Metrobiletu obszar komunikacyjny Metropolii zostanie podzielony na sześć stref: Strefę Katowice oraz Żółtą, Zieloną, Czerwoną, Niebieską i Pomarańczową. Będą to bilety miesięczne, które na początku będą dostępne w taryfie normalnej, ale opracowywana jest wspólna taryfy dla biletów ulgowych, dla studentów do 26 roku życia.

Trzy warianty cenowe dla biletów normalnych:

– Strefa Katowice, która uprawnia do przejazdu pociągami KŚ oraz komunikacją miejską w obrębie Katowic – 119 zł;
– Jedna, wybrana strefa plus Strefa Katowice. Bilet będzie uprawniał do przejazdu pociągami KŚ w ramach wskazanej linii kolejowej wraz ze wszystkimi przystankami kolejowymi na terenie Katowic oraz do korzystania z autobusów, tramwajów i trolejbusów na terenie całej Metropolii – 179 zł;
– Bilet na całą sieć obejmujący wszystkie sześć stref – 229 zł.

W sprzedaży pozostanie m.in. dotychczas funkcjonujący EkoBilet, który uprawnia do podróżowania pociągami KŚ oraz komunikacją miejską organizowaną przez KZK GOP, MZKP Tarnowskie Góry oraz MZK Tychy, przez dobę, 12 godzin oraz 6 godzin. Jego cena wynosi odpowiednio 38 zł, 24 zł i 16 zł.

Od 1 listopada w automatach biletowych ŚKUP będzie dostępny bilet dobowy w wersji papierowej, który zyska nową funkcjonalność. Od 1 listopada bilet dobowy będzie uprawniał bowiem również do jednorazowego przejazdu połączeniami oferowanymi przez Koleje Śląskie na terenie Metropolii. Zgodnie z dotychczasowymi zapowiedziami bilet dobowy będzie także honorowany w metropolitalnych liniach lotniskowych. Cena tego biletu pozostanie bez zmian i wyniesie 14 zł.

3 komentarze

  1. Ten bilet to żadna rewelacja,teraz miesięczny bilet pomarańczowy czyli autobusy i trajtki na terenie Tychów + KŚ na odcinku miedzy Tychy Żwaków a Katowice Szopienice to koszt 130 zł.

  2. Bilet dobowy komunikacji miejskiej bedzie upowaznial tylko do jednego przejazdu pociagiem ? ? ?
    Hm doprawdy? Czy dalodobowy bilet ZTM w Warszawie tez ogranicza korzystanie z pociagow do jednego razu na dobe? A bilet pomaranczowy Katowice-Tychy calodobowy tez ma ograniczenie do jednego przejazdu pociagiem na dobe? Podobnie moglbym sie spytac o bilet Euro-Nysa-ZVON albo o bilet calodobowy na Berlin ABC, albo o calodobowe bilety w innych komunikacjach miejskich w UE, czy jest taki bilet calodobowy z ograniczeniem, ile razy mozna skorzystac z pociagu???

    (z tego co wiem, to, dla przykladu, przy podrozach na wieksze odleglosci w taryfy VBB – Berlin i Brandenburgia, na bilet calodobowy mozna pociagiem jechac tylko jeden raz tam i jeden raz z powrotem)

    Czy te bilet ma byc dostepny tylko w automatach KZKGOP, czy moze bedzie dostepny takze w kasach biletowych KS ?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *