Starych Rozkładów Czar – Lata 90 – Odmienny stan umysłu

W naszej opowieści o rozkładach jazdy dochodzimy do lat 90. Od tego momentu zamiast dekad
będziemy przeskakiwali w rozkładzie jazdy po pięć lat w przód, bo dużo, a nawet bardzo dużo działo się wtedy w rozkładach jazdy, a wszystko nie przez rozwój kolei, ale raczej jej zwijanie, które trwało nieprzerwanie przez ponad 20 lat, a w naszym regionie było odczuwalne. I tonbardzo dotkliwie. Dziś część pierwsza lat 90.


Na linii Częstochowa – Katowice nie zaszły wielkie zmiany, bo na trasie nadal w ciągu doby pojawiało się 25 par pociągów. Pierwsza po godzinie 3 nad ranem, ostatnia grubo po 23 meldując się w Katowicach o 1:28. Jednak pojawiły się już pierwsze rysy, które miały odstraszać pasażerów. Było to skasowanie porannego pociągu przyspieszonego, ale w zamian pozostawiono poranny, jadący na okrętkę od Ząbkowic przez Jaworzno Szczakową. Znaczenie Częstochowy zaczęło też spadać z powodu oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej choć mimo że pociągi Górnik czy Chemik jeździły już tą trasą wszystkie pociągi międzynarodowe nadal kursowały przez Częstochowę. W tym czasie sezonowo z Częstochowy mogliśmy dojechać nawet do bułgarskich kurortów.

Od strony Radomska do Częstochowy dojeżdżało 17 par pociągów z czego część jadąc z Łodzi, Koluszek czy Piotrkowa jechała dalej do Katowic i do Gliwic. Jako ciekawostkę można wskazać skład 1423, Koluszki (3:44) – Gliwice (9:25), który odjeżdżał z Radomska o 5:42, a zaraz po nim o 5:53 odjeżdżał pociąg osobowy do Częstochowy. Być może spowodowane to było przepełnieniem pociągu 1423, tego nie wiemy,

Na odcinku Zawiercie – Gliwice niewiele się zmieniło i pociągi w szczycie nadal jeździły co 10 minut i o dziwo mieściły się między coraz gromadniej jeżdżącymi pociągami pospiesznymi czy ekspresami, dziś pewnie wymagałoby to setek kombinacji i wyprzedzania się pociągów między posterunkami ruchu.

Jako kolejną ciekawostkę należy podać pojawienie się w rozkładzie jazdy tabeli 104 z Łudina do Olkusza. Czyli niczego innego jak linii LHS, po której zaplanowano kursowanie pociągu Moskwa – Olkusz w co drugi dzień tygodnia, a dodatkowo w jego godzinach w niedzielę zaplanowano pociąg w relacji Brześć – Olkusz.

20 par pociągów wjeżdżało na katowicką stację od strony Olkusza w różnych relacjach. Dalej kursował nieśmiertelny pociąg Dęblin – Gliwice (jako nocny przyspieszony dla wytrwałych, skład EN57) a także składy z Sędziszowa, Tunelu, Kozłów, Wolbromia czy Kielc. W ramach „ulepszania” oferty na przyległym do trasy odcinku z Bukowa do Jaworzna rozkomunikowano pociągi tak, aby przypadkiem na nie nie dojechać. I tak np. przyjazd pociągu do Wolbromia zaplanowano w Bukownie na 5:39, odjazd pociągu do Szczakowej o 5:20, następny pociąg był o 6:15.

Odmiennym stanem umysłu można było nazwać pociągi na trasie Szczakowa – Sosnowiec Kazimierz, które ze
Szczakowej odjeżdżały o 5:43, 7:02, 14:30 i 17:33. W drodze powrotnej 6:12, 7:25, 15:57, 18:55. Tutaj także dbano o pasażera. Skład meldujący się w Szczakowej 7:40 miał skomunikowanie w kierunku Katowic już zaraz. Dokładnie o godzinie… 9:10.

Co ciekawe, w ramach rozwoju oferty dbano także o jej pozorny rozwój uruchamiając niejako testowo pociągi między Kozłowem, a Koniecpolem przez Szczekociny, ale godziny tych trzech par pociągów nie dość, że były oderwane od rzeczywistości były rozkomunikowane z ciągiem Kielce – Częstochowa i choć jeździły także pociągi bezpośrednie Sędziszów – Częstochowa czy Kozłów – Częstochowa starano się robić tak, żeby przypadkiem nie spotkały się one z pociągami z Krakowa do Sędziszowa czy w relacji przeciwnej..

Na linii z Kielc do Częstochowy nie zaszło dużo zmian, ale w ramach projektu udoskonalania połączeń pociąg z Kielc do Koniecpola z około 22:20 przesunięto na 23:50. Nie zapominano także o tym, aby zrobić dziurę w szycie w odjazdach z Częstochowy w kierunku Włoszczowy gdzie pociągu nie było od 15:47 do…. 19:05. Za to rano jechał pociąg o 3:18 i 4:20…

13 par pociągów jeździło z Żywca do Suchej Beskidzkiej, ale tutaj także zauważono potrzebę uruchamiania pociągów po to, aby w porze letniej korzystały z nich głównie muchy. O ile pociągi i tak w nocnym szczycie z Suchej do Żywca pociągi jechały o 2:42, 3:21 za to nie było pociągu między 4, a 6, za to Ci, którzy nie zdążyli z II zmiany na pociąg z Żywca do Suchej z 22:08 mogli jeszcze jechać pociągiem o 23:43 za to jeżeli nie zdążyło się na pociąg do Suchej na 17:00 następny pociąg jechał zaraz o 20…

O jedną parę mniej zawierał rozkład jazdy między Bielskiem, a Wadowicami. Jednak pomimo że nic jeszcze nie skasowano zaczęło się majstrowanie w rozkładzie jazdy i w ten oto sposób ostatni pociąg do z Wadowic do Bielska Białej jechał o 20:14, o 20:59 do Kęt i tak, żeby znowu zdążyć z 2 zmiany o 23:55 z Wadowic do Bielska na 1:19, który jechał o 3:30 do Kalwarii.

TEKST: Przemysław Brych

One comment

  1. Nie byloby az tak mocnych ciec w rozkladach jazdy w latach 90tych w Woj. Slaskim, gdyby:
    JEDEN – pociagi jezdzily do Katowic (pociagow Gliwice – Bytom czy Pyskowice – Mikulczyce – Bytom czy Fosowskie – Tarn G nie przedluzono do Katowic)

    Co ciekawe, z linii Wisla Glebce – Goleszow – Chybie zlikwidowano wszystkie pociagi, jak nie jchaly bezposrednio do Katowic lub dalej (kiedys byly pociagi relacji Wisla – Cieszyn, Ustron – Bielsko, Wisla – Jastrzebie, Wisla – Pawlowice, Wisla – Krakow, Wisla – Kedzierzyn) czyli jeszcze raz: pociagi bezposrednie do-z Katowic sie ostaly, pierwszy od wielu lat pociag Wisla – Knurow – Gliwice (jadacy przez Wisle, ale nie przez Katowice) ma zaczac kursowanie dopiero w grudniu 2018

    DWA, byly wspolne bilety pociag-autobus: coz, brak wspolnych biletow kolej-PKS a takze kolej-komunikacja miejska, co spowodowal, ze wielu pasazerow, co by mogli dojezdzac do pracy – na uczelnie np. tam pociagiem a z powrotem autobusem, lub w kazdy dzien tygodnia inaczej zrezygnowalo z uslug kolei – tacy pasazerowie zostali mniej lub bardziej przymuszeni do wybrania autobusu badz samochodu. Nie kazdego bylo stac na dwa bilety miesieczne (jeden na autobus drugi na pociag, a bilet na autobus najczesciej byl tanszy i pozwalal blizej podjechac pod prace, uczelnie, dom) ! ! !

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *