Jak oni to robią?

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Celem jest zamiana zdegradowanych i nieużywanych tras w szlaki, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego, czyli Kolei Dolnośląskich. Gdyby te zamierzenia zakończyły się sukcesem, to zdecydowanie ma poprawi się cały system komunikacyjny w regionie.


W przypadku realizacji tego planu mieszkańcy województwa dolnośląskiego zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. przypadku przejęcia tych szlaków tamtejsi mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji. Wczoraj odbyła się konferencja prasowa na której ujawniono te plany. Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu. Dolnośląskie władze samorządowe oczekują równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej.

Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego – Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować – mówił na konferencji Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz jeden obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego – dodaje radny wojewódzki Patryk Wild.

Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie – dysponuje obecnie 57 nowoczesnymi pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi – podkreślił marszałek Przybylski.

OD REDAKCJI SILESIA INFO TRANSPORT:

Nasza redakcja zdaje sobie sprawę, ze mamy czas wyborów i można obiecywać wiele, bądź jeszcze więcej. Tylko, że dotychczasowe działania dolnośląskich samorządowców już przyniosły wymierne efekty. Dowodem niech będzie powołanie i kilkuletnie już funkcjonowanie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei i doświadczenie zdobyte na utrzymywaniu dwóch szlaków kolejowych Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz Szklarska Poręba Górna – granica Państwa. Tytułowe pytanie jest formą zdziwienia i zazdrości, kierowaną w tamtą stronę z województwa śląskiego, bo przecież my też mamy samorząd na szczeblu województwa, a nawet wydział w tejże tkance, który czymś takim powinien się parać. Powinien… Tymczasem u nas nie ma planów, a przede wszystkim chęci, skierowania pociągów regionalnego przewoźnika nawet na wyremontowane szlaki, które się aż o to proszą. Linia Orzesze Jaśkowice – Tychy. Co zrobiono z tak pięknym narzędziem jak RPO? Więcej, jak już społeczeństwo za darmo zrobiło za ów wydział robotę przedstawiającą dobitnie przesłanki do powrotu kolei na odcinku Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała, to w końcu udało się pobudzić wydawałoby się martwą tkankę do działania. Ale cała energia skierowana została na to, by znaleźć w budynku na Ligonia w Katowicach najbardziej zapomnianą przez świat szufladę i tam świetne i fachowe opracowanie schować. Tak wygląda różnica pomiędzy tymi, który chcą coś wykonać, będąc już na tej samorządowej posłudze, a tymi którzy bezproduktywnie pobierają z naszego otoczenia tlen i pieniądze. Nasze nieszczęście niestety polega na tym, że to nie dziecinna zabawa – znajdź 7 szczegółów różniące oba  obrazki. To smutna proza życia…

Wykaz odcinków linii kolejowych planowanych do przejęcia przez samorząd dolnośląski

L.p. Nr linii Początek odcinka Koniec odcinka
1 340 Mysłakowice Karpacz
2 308 Ogorzelec Jelenia Góra
3 322 Kłodzko Nowe Stronie Śląskie
4 372 Bojanowo Góra Śląska
5 869/291 Wałbrzych Szczawienko Boguszów Gorce
6 316 Chojnów Rokitki
7 317 Gryfów Śląski Mirsk
8 336 Mirsk Świeradów-Zdrój
9 310 Kobierzyce Piława Górna
10 283 Jelenia Góra Lwówek Śląski
11 284 Jerzmanice-Zdrój Lwówek Śląski
12 303 Rokitki Przemków Odlewnia
13 345 Kamienna Góra Ogorzelec
14 312 Marciszów Jerzmanice Zdrój
15 302 Strzegom Marciszów
16 335 Henryków Targowica
17 319 Strzelin Łagiewniki
18 317 Lubomierz Gryfów Śląski
19 318 Srebrna Góra Bielawa Zachodnia
20 330 Kamienna Góra Okrzeszyn
21 327 Nowa Ruda Słupiec Radków
22 318 Srebrna Góra Nowa Ruda Słupiec

 

4 komentarze

  1. Tam po prostu wszystkim na tym zależy, a naszym zależy tylko na tym aby ich było na wierzchu. Zreszta KŚ najpierw musi dość do ładu ze sobą a potem sie brać za takie coś. A nawet jakby chcieli to beton w IZ Sosnowiec nie pozwoli, bo nie i koniec. Problem więc leży w naszych lokalnych władzach.

  2. Niestety dla nas, a na szczęście dla Wrocławia nasza mała ziemia jest dziurawa jak ser szwajcarski a w dodatku obecna władza chce w oparciu o przemysł zlokalizowany w woj. śląskim oraz zasoby węgla zbudować CPK KDP wiele pomników ku swojej chwale i koń wie co jeszcze.
    Linie kolejowe nie mogą być samorządowe bo głównie mają służyć kolejarzom oraz wywożeniu masy towarów. Przewóz pasażerów tylko w tym przeszkadza. Lokalne samorządy mogą tylko modlić się o kropelki z budżetu.

  3. Hmmm…..
    Chyba w 2005 roku jechałem z Mysłowic do Stronia Śląskiego przez Nysę. Mimo kiepskiej prędkości było to najszybsze i najlepsze połączenie ze Śląska w Kotlinę Kłodzką. Słyszałem o planach rewitalizacji linii 137, więc może kiedyś znowu….

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *