Wąskotorówką do stacji Stodoły tej jesieni

Niebawem w Rybniku ruszą procedury odbiorcze nowego odcinka kolejki wąskotorowej. Jesienią pojedziemy kolejką od stacji Rudy poprzez Paproć do stacji w rybnickich Stodołach.


Na końcowej stacji „Stodoły”, położonej tuż przy przecięciu się torów kolejki z ulica Rudzką, pojawiła się już stylowa wiata, która służyć będzie oczekującym na peronie pasażerom wąskotorówki. Nieopodal powstanie też niewielki parking dla samochodów i rowerów.

Trasa kolejki wąskotorowej kończy się na stacji Stodoły, ale można stąd rozpocząć malownicze rowerowe wycieczki, na przykład w kierunku zalewu Pniowiec, którego otoczenie zapewnia atrakcyjny wypoczynek nie tylko latem – zapowiada prezydent Rybnika Piotr Kuczera. – Turystyczna kolejka łącząca Rybnik z Rudami przyciąga tutaj gości z całego regionu, dlatego również z myślą o nich chcielibyśmy znacząco rozszerzyć sieć rowerowych ścieżek, wykorzystując istniejące dukty lasów rudzkich – dodaje prezydent.

Kolejka wąskotorowa, ruszająca z Rud Raciborskich dojeżdżała do tej pory jedynie do miejscowości Paproć. Dzięki ułożeniu kolejnych 700 metrów szyn wąskotorówka dojeżdżać będzie teraz do rybnickiej dzielnicy Stodoły.

Starania o wydłużenie linii kolejowej Rybnik rozpoczął już w ubiegłym roku. Jednak ogłoszone wtedy przetargi dotyczące budowy dworca i torów zostały unieważnione ze względu na zbyt wysokie ceny złożone przez oferentów w stosunku do zaplanowanego przez miasto budżetu na ten cel. Zadanie zostało przekazane do Rybnickich Służb Komunalnych, które podzieliły prace związane z inwestycją. Służby komunalne zakupiły elementy małej architektury, a roboty budowlane wykonuje firma Inżbud, wybrana wcześniej w przetargu.

Kolej wąskotorowa to jedna z największych atrakcji regionu. Ma długą tradycję – jej początki sięgają 1899 roku – chociaż dzisiaj po dawnej kolei pozostał jedynie sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach. Zabytkowa stacja w Rudach znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki.

Fot. L. Tyl

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

One comment

  1. Tak to juz jest z ludzmi. Jak do polowy lat dziewiecdziesiatych, byl jeszcze dzialajacy system kolejek waskotorowych w GOP-ie, to dopuszczono do demotazu wielu linii waskotorowych. A wystarczylobo dajmy na to zachowac trzy linie wychodzace z Bytomia Karbiu, jako zabytki:
    – do Miasteczka
    – do Rud Raciborskich
    – do Siemianowic lub moze nawet do Szopienic.

    Do Siemianowic jeszcze cos okolo 1995 roku jezdzily turystyczne waskotorowki, jeszcze wowczas bylo odgalezienie do Rozbarku, z wiaduktem nad ul. Siemianowicka w Bytomiu.

    Jaka szkoda, ze podczas budowy Carrefoura w Bytomiu, podczas poszerania DK88 kolo Miechowic i podczas rozbudowy ukladu drogowego wokol ul. Elektrownia w Miechowicach, nie pomyslano o zachowaniu sladu waskotorowki. No ale coz.

    A teraz, gdy z waskotorowki pozostaly resztki, dopiero teraz mysli sie o jej odnowieniu.

    Dalsza uwaga odnosnie waskotorowki, jezdzacej w sezonie na przyklad z Rud do Stanicy. Otoz, jak kilka lat temu pytalem sie na stacji w Rudach, ile kosztuje bilet do Stanicy dla pasazera plus rower, dowiedzialem sie, ze rudzka waskotorowka rowerow nie przewozi ! ! !

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *