7 lat Kolei Śląskich

Na początek października przypadają kolejne urodziny Kolei Śląskich. Tym razem siódme. Tradycją już jest, że przewoźnik organizuje jakiś atrakcyjny przejazd, często nieznanymi czy nie uczęszczanymi przez pociągi osobowe szlakami. Nie inaczej będzie w tym roku. KŚ świętować będą w najbliższą sobotę, 6 października, a specjalny pociąg zajedzie z Katowic do Częstochowy.


Dzięki kolejnym urodzinom KŚ zwiedziliśmy kilka dziwnych, ciekawych i niedostępnych normalnie miejsc na kolejowej mapie naszego regionu. Przejazdy proponowaną kolejową obwodnicą GOP, wizyty w Ornontowicach czy Siemianowicach Śląskich, to tylko niektóre przykłady miejsc gdzie byliśmy, a codziennie pociągiem pasażerskim, póki co, nie sztuka tam dotrzeć.

Nie jest inaczej w tym roku. Przejazd „Jubilacika” – bo tak będzie się nazywać ten wyjątkowy pociąg – rozpocznie się sobotę, w Katowicach o godzinie 15:08. Trasa będzie wiodła m.in. przez Boronów, a więc w części linią na co dzień nieobsługiwaną przez Koleje Śląskie. Oprócz Katowic zatrzymamy się również w Chorzowie, Bytomiu i Tarnowskich Górach. Dokładny rozkład jazdy można sprawdzić w poniższych tabelkach.

Do wzięcia udziału w jubileuszowym przejeździe konieczne jest wcześniejsze zgłoszenie się poprzez formularz rejestracyjny, liczba miejsc jest bowiem ograniczona. W tym celu trzeba skorzystać z elektronicznego systemu rezerwacyjnego na naszej stronie internetowej KŚ. Rezerwacja miejsc rozpoczęła się już wczoraj. Po jej dokonaniu należy wykupić bilet w Centrum Obsługi Pasażera KŚ na dworcu w Katowicach. Do udziału w przejeździe będzie uprawniał bilet „10 godzin po sieci” wraz ze specjalnym kuponem – będzie zatem możliwość podróżowania innymi pociągami naszego przewoźnika w czasie 10 godzin. Koszt takiego biletu to 18 zł. Rezerwacja gwarantuje miejsce siedzące, nie są one jednak numerowane. Z tego co udało się nam ustalić, wycieczka odbędzie się jednostką EN75 – Flirt.

W cenie biletu przewidziany jest nie tylko przejazd tam i z powrotem, ale również zwiedzanie Muzeum Historii Kolei (oczywiście pociąg powrotny będzie czekał na zwiedzających). Zwiedzanie nie będzie wymagało dalekiej wycieczki, bowiem ekspozycja muzealna została umieszczona w kilku salach położonych na pierwszym piętrze dworca w Częstochowie Stradomiu. Na zwiedzających czekają tu m.in. bogate zbiory lamp kolejowych, urządzeń kolejowych i mundurów kolejarskich. Rzadkim eksponatem jest symulator jazdy elektrowozem. Można tu również zobaczyć zrekonstruowane pomieszczenie zawiadowcy stacji.

Ludzie z KŚ również przez nasze skromne łamy zapraszają do przyłączenia się do świętowania, rokując nadzieję , że podobnie jak w ubiegłych latach, tak i tym razem ich propozycja spotka się z ciepłym przyjęciem i dużym zainteresowaniem ze strony podróżnych. Miła atmosfera to pewnik, ale nie jest wykluczone, że kilka drobnych i miłych niespodzianek spotka gości na pokładzie świątecznego pociągu…

3 komentarze

  1. Na takie okazyjne przejazdy to powinno się wystawiać zabytkowy skład. EN57-022, skład z 1963 roku, który jak dla mnie powinien zostać wpisany w rejestr zabytków i zostać ściągnięty do Kolei Śląskich, a później doprowadzony do historycznych barw. Cały czas jest szansa by historyczny skład, który ma 55 lat nie trafił pod palnik jak inne jednostki. Mam nadzieję, że władze Kolei Śląskich i Stowarzyszenia Miłośników Kolei pomyślą coś na ten temat. Procedura jest doprowadzenia takiego składu na zabytek jest bardzo prosta, wystarczy tylko chęci. Za niedługo wszystkie klasyczne EN57 zostaną zastąpione przez nowoczesne składy, ale kawałek historii powinien pozostać w naszej spółce.

    1. Przypomnę, że EN57-022 stoi na torach odstawczych w Częstochowie i póki co mam informacje, że nie ma jeszcze jakiejkolwiek decyzji z Przewozów Regionalnych, ani przetargu na złomowanie tej jednostki także jest jeszcze szansa na odratowanie tego zabytkowego składu.

    2. To doskonałe zadanie dla Przewozów Regionalnych. KŚ mają swoje pojedyncze zabytki i nie ma najmniejszego sensu pakować się w utrzymanie taboru który ani do ruchu się nie nada, a jeszcze trzeba w niego ładować kasę.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *