Pół miliarda dla linii „lotniskowej”

Ponad pół miliarda złotych dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na rewitalizację i odbudowę częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Inwestycja zwiększy możliwości podróży koleją, w tym dojazd do lotniska w Pyrzowicach. To efekt podpisanej wczoraj w Katowicach przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz PKP Polskie Linie Kolejowe umowy o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”


.

Całkowita wartość projektu to 741 792 400,82 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi 503 132 631,78 zł netto. PKP PLK planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś. Inwestycja przewiduje elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice.

Linia kolejowa Zawiercie – Tarnowskie Góry umożliwi dla połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach. Dojazd do portu lotniczego będzie możliwy od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Planowany, orientacyjny czas przejazdu na lotnisko z Tarnowskich Gór to ok. 17 minut natomiast z Zawiercia ok. 23 minuty. Linia, na którą szykowana jest dokumentacja, będzie również bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice. Roboty budowlane zaplanowano w latach 2020 – 2022.

– Dzięki realizacji projektu zwiększy się w regionie dostępność do kolei. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami Śląska oraz w sprawność kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Projekt ma również istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach projektu dotyczącego linii Zawiercie – Tarnowskie Góry, PLK przygotowują dokumentacje projektową na rewitalizację i odbudowę nieczynnego odcinka linii, elektryfikację, nowe przystanki osobowe i przebudowę już istniejących przystanków oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Przewiduje się budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji Pyrzowice – Lotnisko, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba.

8 komentarzy

    1. Z punktu widzenia pasazerow to swietna wiadomosc! Obecnie dojazd do Pyrzowic jest tragiczny. Oby tylko zrobili przadny takt tak jak np w Warszawie.

  1. Na lotnisko to by się w ogóle przydała nowa linia idąca bezpośrednio z GOPu na północ (np. z Ząbkowic albo z Radzionkowa), bo obecny wariant to trochę zataczanie koła. Ale patrząc na fakt że nowe linie kolejowe w naszym kraju w zasadzie nie powstają od dziesięcioleci no i że w ogóle ktoś tknął tą zapomnianą trasę to i tak niemały sukces.

    1. Z Ząbkowic to jakieś 20 km i ma jedną niepowtarzalną zaletę – zbliża lotnisko do Krakowa

      1. To prawda; byłaby niepowtarzalna szansa ożywienia linii 133, ale taki scenariusz nie wydaje mi się prawdopodobny z wielu względów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *