Solaris na InnoTrans z nowościami

Tegoroczne premiery targowe Solarisa koncentrują się na pojazdach bezemisyjnych. Tegoroczne targi InnoTrans były miejscem premiery trolejbusu Trollino 12 nowej generacji oraz elektrycznego Urbino 12 z najnowszymi rozwiązaniami skoncentrowanymi wokół elektromobilności.


Na targach InnoTrans 2018 polski producent pokazuje bezemisyjne pojazdy korzystające z ponad 8 mln kilometrów doświadczenia. Najnowsze rozwiązania technologiczne dotyczące ogrzewania, chłodzenia oraz układu kierowniczego skupiają się na ograniczeniu zużycia energii. Solaris ofertuje swoim klientom kompleksowe prowadzenie inwestycji, które obejmuje nie tylko dostawę autobusów i systemów ładowania, ale także zapewnia przygotowanie ich instalacji łącznie z pracami budowlanymi.

Zdalna diagnoza

Nowością jest również system zdalnej diagnozy autobusów elektrycznych nazwany eSConnect. Usprawnia on i wspiera możliwości diagnostyczne i serwisowe oraz umożliwia analizę specjalistycznych danych gromadzonych przez pojazd. Autobusy wyposażone w system zdalnej diagnozy pozwolą producentowi na stworzenie bazy rzeczywistych danych eksploatacyjnych, a te z kolei będzie można wykorzystać do dalszego udoskonalenia stosowanych rozwiązań.

System zdalnej diagnozy proponowany przez firmę Solaris daje szereg korzyści klientom. Dla nabywców autobusów elektrycznych Solaris system oznacza lepsze wykorzystanie floty pojazdów oraz zapewnienie poprawnego użytkowania autobusów przez kierowców. Ponadto, daje ona klientom możliwość gromadzenia i analizy danych ułatwiających precyzyjne definiowanie wymagań technicznych dla autobusów na potrzeby obsługi poszczególnych linii.

Solaris Urbino 12 electric

Jednostką napędową prezentowanego na targach InnoTrans Solarisa Urbino 12 electric, są dwa silniki elektryczne, o mocy 125 kW każdy, zamontowane przy piastach kół osi napędowej. Energia potrzebna do ich napędzania magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. Pojazd ładowany jest przez stacjonarną ładowarkę o mocy 40 kW. Jest to jeden z pięciu autobusów elektrycznych zamówionych przez przewoźnika z Frankfurtu nad Menem.

Oprócz wielu nowinek technicznych wykorzystanych przy konstrukcji układu napędowego autobusów dla Frankfurtu, producent z Bolechowa zastosował również wiele rozwiązań wpływających na zwiększenie komfortu i poziomu bezpieczeństwa podróżnych. Solarisy Urbino 12 electric wyposażone zostały m.in. w wydajny układ całopojazdowej klimatyzacji, energooszczędne oświetlenie wnętrza wykonane w technologii LED oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej, w skład którego wchodzą 3 monitory LCD. Producent zamontował także gniazda USB, dzięki którym pasażerowie mogą naładować swoje urządzenia mobilne. Co ciekawe, gniazda te znajdują się przy każdym rzędzie siedzeń. Pojazdy In Der City Bus GmbH z Frankfurtu nad Menem zapewniają także dostęp do bezprzewodowego Internetu poprzez Wi-Fi.

Solaris dostarczył dotychczas blisko 200 autobusów z napędem elektrycznym. Kolejnych 130 pojazdów jest w trakcie produkcji. Elektryczne Urbino pokonały już ponad 8 mln kilometrów u klientów z 14 różnych państw.

Wodorowy Solaris Trollino 18,75

Rigas Satiksme, przewoźnik ze stolicy Łotwy, zamówił 10 trolejbusów Trollino 18,75 wyposażonych w wodorowe ogniwo paliwowe zwiększające zasięg. To absolutna nowość nie tylko w łotewskim transporcie publicznym, ale także jedyny i pierwszy taki pojazd na świecie.

Trollino dla Rygi zostało wyposażone w wodorowe ogniwo paliwowe oraz baterie, dzięki czemu pojazd przejedzie przynajmniej 100 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Solaris Trollino 18,75 wyposażony jest w silnik elektryczny oraz napęd pomocniczy w postaci wodorowego ogniwa paliwowego o mocy 80 kW, które zasila baterie Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ogniwo paliwowe i baterie są wykorzystywane na tych odcinkach trasy, które nie mają sieci trakcyjnej. Tam trolejbusy czerpią energię z baterii, a te z kolei będą doładowywane za pomocą ogniwa wodorowego. Energia z ogniwa paliwowego może też być bezpośrednio przekazywana do silnika elektrycznego.

Wyprodukowane w bolechowskiej fabryce przegubowe Trollino są zaprojektowane z myślą
o maksymalnym komforcie podróżujących. Każdy z trolejbusów dla Rygi pomieści nawet do 135 pasażerów, z czego 44 na miejscach siedzących. Klimatyzowana przestrzeń pozwala cieszyć się jazdą w każdych warunkach pogodowych.

Dwuprzegubowy Solaris Trollino 24

Najnowszym projektem trolejbusowym, nad którym pracuje Biuro Badań i Rozwoju firmy Solaris jest dwuprzegubowy trolejbus o długości 24 metrów. Prototypowy pojazd – nowy Solaris Trollino 24
– powstaje z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym i elektrycznym. Napęd w 24-metrowym trolejbusie stanowić będą dwa silniki trakcyjne, napędzające dwie osie. Zamontowany w pojeździe pakiet baterii o pojemności 58 kWh ładowany będzie podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana będzie z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu będzie skrętna. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 2-2-2-2-2, wyposażony zostanie ponadto w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. W przestrzeni pasażerskiej zagospodarowano aż 53 miejsca siedzące, z których 16 jest dostępnych z niskiej podłogi, co ułatwi korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Producent przewidział także miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce oraz zatokę do przewożenia rowerów.

Prezentowany Solaris Trollino 12

Prezentowany w Berlinie Solaris Trollino 12 jest jednym z 14 trolejbusów standardowej długości zamówionych w 2018 roku przez Urząd Miasta Gdynia. Wraz z nimi dostarczonych zostanie także 16 przegubowych Trollino 18. Kontrakt ma wartość 95 mln złotych (ok. 24 mln euro).

Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że oba typy pojazdów bez pantografu będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu gdyńskie trolejbusy będą mogły obsługiwać te rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.

Trollino 12 prezentowany na targach InnoTrans 2018 wyposażony jest w silnik o mocy 175 kW i baterie o pojemności 58 kWh. Klimatyzowane wnętrze trolejbusu oferuje 30 miejsc siedzących. Z oddzielnej klimatyzacji korzysta kierowca. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa zamontowano system kamer rejestrujących obraz z wnętrza pojazdu, przed i za nim. Oddzielna kamera przeznaczona jest do stałej obserwacji pantografu. Całość oświetlenia pojazdu wykonana jest w technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddano cztery podwójne gniazda ładowarek USB.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *