Modernizują również wokół Opola

Prawie o połowę skróci się czas podróży między Opolem a Kędzierzynem-Koźlem dzięki inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego kosztem 412 mln zł (netto). Zwiększy się komfort obsługi na 10 stacjach i przystankach. Prace ruszyły na odcinku Raszowa – Gogolin.


Wczoraj informowaliśmy o działaniach zarządcy na linii kolejowej nr 1 i modernizacji odcinka Częstochowa = Zawiercie. Dzisiaj kilka słów o działaniach w sąsiednim, województwie opolskim i modernizacjach linii kolejowych nr 136 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Groszowice i fragmencie LK132 pomiędzy stacjami Opole Groszowice i Opole Zachodnie.

Inwestycja realizowana w ramach KPK zapewni o połowę krótszy czas podróży na trasie Kędzierzyn Koźle – Opole. Pociągi międzyregionalne będą mogły jechać o ok. 25 min, czyli prawie o połowę krócej niż obecnie. Przebudowa obejmie ok. 44 km linii, z tego 6 km pomiędzy Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim. Wymienionych zostanie przeszło 80 rozjazdów. Zaplanowana jest kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej. Odpowiednią moc, dla szybszych i cięższych pociągów, zapewnią dwie zmodernizowane podstacje trakcyjne.

Poprawi się komfort pasażerów na stacjach i przystankach: Kędzierzyn Koźle, Raszowa, Zdzieszowice, Jasiona, Gogolin, Górażdże, Przywory Opolskie, Opole Grotowice, Opole Groszowice. Perony będą wyższe i wyposażone w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Dla pasażerów planowane są nowe przejścia na perony w Gogolinie (przejście podziemne) i w Opolu Grotowicach (kładka dla pieszych). Przebudową objęte będą m.in. przejścia pod torami w Kędzierzynie Koźlu i Zdzieszowicach.

Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa 27 przejazdów. Odnowionych zostanie 66 obiektów inżynieryjnych w tym 4 wiadukty i 8 mostów. Obiekty te będą przystosowane do większej prędkości i większych obciążeń pociągów. Wykonawcą jest konsorcjum PORR Polska Construction S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.

Modernizacja rozpoczęła się od odcinka Raszowa – Gogolin. Wykonawca zdemontował już 4 km sieci trakcyjnej i przygotował 50 fundamentów pod konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Na stacji Zdzieszowice zdemontowany jest tor i rozpoczyna się budowa nowego. Prace obejmują także peron nr 2. Na placu budowy jest 26 000 podkładów, ponad 65 km szyn i prawie 1000 elementów do konstrukcji sieci trakcyjnej. Jeszcze we wrześniu na torach rozpocznie prace specjalistyczny sprzęt, m.in. pociąg do potokowej wymiany nawierzchni (PUN) oraz oczyszczarka tłucznia RM – 80.

Wartość umowy to 412 mln zł (netto), dofinansowanie ze środków unijnych CEF przewidziano w kwocie 260 mln zł.

Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *