Modernizacja oficjlanie rozpoczęta

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły modernizację linii Zawiercie – Częstochowa. Koszt inwestycji to  371 mln zł. Prace rozpoczęły się od odnowy odcinków Częstochowa Osobowa – Poraj i Myszków – Zawiercie. Zarządca infrastruktury wydał oficjalny komunikat dotyczący przebiegu i spodziewanych efektów tej inwestycji.


Inwestycja obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej. Zamontowane zostaną nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 18 mostów. Wybudowana będzie na nowo przeprawa nad rzeką Stradomką. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych.

Efektem inwestycji Częstochowa – Zawiercie będzie skrócenie czasu przejazdu o ok. 10 minut. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.

Na modernizowanej trasie o długości 44 kilometrów pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystankach – Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony. Na przystanku Częstochowa Raków będzie również remont przejścia podziemnego.

Prace przebiegają bez wstrzymania ruchu. Pociągi kursują według ustalonego z przewoźnikami i ogłoszonego rozkładu jazdy. Niektóre pociągi podmiejskie i dalekobieżne jadą przez stację Częstochowa Mirów. Na przystanku Częstochowa Raków przygotowany został peron tymczasowy. Dzięki temu wyeliminowano wprowadzenie komunikacji zastępczej autobusowej na odcinku Częstochowa – Częstochowa Raków. Przejazd autobusów byłby dłuższy niż przejazd pociągów. Dzięki przyjętemu rozwiązaniu, pasażerowie unikają również przesiadek.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany jest w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość robót to ok. 371 mln zł. z czego dofinansowanie unijne to 198 280 172 zł.

3 komentarze

  1. ,,Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie monitoring i system informacji pasażerskie”. Może pomyśli ktoś w końcu w tych Kolejkach Śląskich, żeby przy okazji remontu zainstalować automaty biletowe lub jeśli jest taka możliwość otworzyć kasy biletowe. To jest komfort dla podróżnego, żeby nie latać po całym elfie, za kupnem biletu, a potem za poszukiwaniem miejsca.

    1. W pełni popieram.
      Trzeba biegać i szukać konduktora o przepraszam to teraz się nazywa – obsługa pokładowa – jak w samolocie tylko, że jakość nie ta sama – by na końcu od niego jeszcze usłyszeć, że trzeba przyjść natychmiast .
      Traktują pasażera jak śmiecia a to my płacimy pieniądze na ich pensje.

  2. Czy można prosić by nazwy miejscowości były pisane prawidłowo.
    Zgodnie z Wykazem urzędowych nazw miejscowości –
    Żarki Letnisko – pisze się z myślnikiem – Żarki-Letnisko dopełniacz -rek-Letniska.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *