Starych Rozkładów Czar – Lata siedemdziesiąte (cz.II)

Dzisiaj część dalsza opowieści o tym, jak wyglądał rozkład jazdy pociągów w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Ponoć okresu gdy przewozy pasażerskie na kolei rozwijały się najbardziej.


Pomimo ciągłego polepszania się oferty w całym regionie lekki regres nastąpił między Jaworznem
Szczakową a Chrzanowem, a 7 par pociągów, a 8 zaczynała trasę w Jaworznie. Część pociągów jechała nie tylko do Spytkowic, a także do Wadowic i Suchej Beskidzkiej. Nadal rekordowa ilość pociągów, bo 14 par utrzymywała się między Kętami i Bielskiem, a pociągi kursowały bez większych przerw od 4 rano do 23. Jednak nadal tylko jeden pociąg łączył Kraków z Bielskiem odjazd po 4 rano i Bielsko z Krakowem odjazd po 7 rano. Nadal utrzymany był kursujący tylko w poniedziałki o godzinie 0:34 pociąg do Wadowic.

9 par pociągów osobowych kursowało z Katowic do Krakowa Głównego z czasem przejazdu około 1,5 godziny. Uzupełnieniem 9 par pociągów do Krakowa były pociągi osobowe z Jeleniej Góry i Wrocławia, które tworzyły wraz pociągami osobowymi 11 par. Część pociągów jadących z Katowic do Krakowa zaczynała trasę w Kędzierzynie-Koźlu, Gliwicach i Tychach Mieście. Na trasie pojawiły się także pierwsze pociągi ekspresowe jak Wawel ze Szczecina do Krakowa czy Ślązak z Zielonej Góry do Przemyśla. Wartym odnotowania jest także międzynarodowy pociąg z Lipska do Przemyśla.

Równą godzinę i 14 par połączeń mogliśmy znaleźć w rozkładzie jazdy między Katowicami, a Oświęcimiem. Składy także miały łączone relacje stąd z Oświęcimia mogliśmy jechać do Kluczborka, Rybnika, Chałupek, a w drodze powrotnej pierwszym pociągiem z Katowic o godzinie 0:45, który dzień wcześniej rozpoczynał trasę w Lublińcu. W tabeli rozkładu jazdy nadal znajdziemy 4 składy pociągów zmianowych z Mysłowic do Wesołej Śląskiej, które dowoziły pracowników na 3 zmiany 8 godzinne lub dwie zmiany trwające 12 godzin.

16 par pociągów kursowało między Czechowicami, a Oświęcimiem, a jedyną zmianą jaka zaszła w tabeli był nowy pociąg sezonowy kursujący w weekendy z Krakowa Głównego do Ustronia, który w tej stacji co ciekawe nie był skomunikowany z żadnym pociągiem jadącym od razu dalej do Wisły, a żeby tam dojechać dalej trzeba było czekać grubo ponad godzinę.

7 par pociągów jechało z Pawłowic Śląskich w kierunku Skoczowa, a kolejne 4 uzupełniały ofertę z Chybia do Skoczowa. Pociągi z Katowic zaczęły być trasowane przez Pszczynę i Chybie. Pociągi zagęściły się także między Goleszowem, a Wisłą i były skomunikowane ze składami relacji Bielsko Biała Główna – Cieszyn. W tamtym czasie narodziły się także takie weekendowe pociągi jak Gliwice – Wisła Głębce czy Sosnowiec – Wisła Głębce, który to ostatni z biegiem lat był wydłużany tak, aby wreszcie po latach i do dziś kursować w relacji Częstochowa – Wisła Głębce. Nawiązując do trasy z Bielska Białej do Cieszyna czas jazdy się nie polepszył i nadal wynosił około godziny i dwudziestu minut. Także na tej trasie pojawiły się pociągi zmianowe, które dowoziły pracowników do cieszyńskiego Polifarbu i w ten oto sposób pociągi jadące z Bielska-Białej kończyły trasę w Cieszynie Marklowicach.

Oferta pociągów na trasie łączącej Cieszyn z Jastrzębiem i Zebrzydowicami nie ulegała zmianie, ale jako ciekawostką,, którą wręcz należy odnotować była grupa wagonów z Warszawy Wschodniej do Wisły Głębce, która w Zebrzydowicach odłączana była od jednego z pociągów międzynarodowych i jechała do Perły Beskidów przez Cieszyn i Goleszów.

15 par pociągów kursowało jeździło z Czechowic do Zebrzydowic z czego część z nich jechała z Żywca i Bielska Białej. Jednak największą ciekawostką był pociąg osobowy z Krakowa do Zebrzydowic, który prowadził grupy wagonowe z Krakowa do Belgradu i Sofii. Tak więc mieszkańcy wsi między Krakowem, a Zebrzydowicami mogli zobaczyć dość egzotyczne relacje, które przejeżdżały przez ich miejscowości. Zagadką pozostaje tylko czy dla mieszkańców tych miejscowości relacje te były ujawnione czy też nie.

TEKST: Przemysław Brych

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *