IC Nightjet w Raciborzu

Nie Metropol a Nightjet w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 będzie kursować przez Racibórz. Dzięki temu połączeniu zajedziemy do Berlina, Wiednia, Budapesztu czy nawet .. Przemyśla.


W kwietniu pisaliśmy o tym, że Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, przyznał spółce PKP Intercity otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Kunowice (gr.) – Chałupki (gr.) – Kunowice (gr.). Wniosek o przyznanie otwartego dostępu dotyczył relacji międzynarodowej Berlin – Budapeszt – Berlin dla pociągu EN Metropol.

Dzisiaj już wiadomo, że połączenie będzie nosić nazwę Nightjet i będzie codzienną, bezpośrednią relacją Berlin Hbf – Wien Hbf – Belin Hbf. Pociąg na trasę wyjedzie w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019, które w życie wejdzie od 9 grudnia. Po stronie polskiej zatrzymywać się będzie na stacjach Wrocław Główny, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Dodatkowo pociąg będzie prowadził wagony do Budapesztu i Przemyśla. Wagony do Przemyśla Głównego będą odczepiane na stacji w Raciborzu po czym wyruszą w podróż do Katowice przez Gliwice i Zabrze z pominięciem już stacji Kędzierzyn-Koźle.

Z racji tego, że jest to połączenie nocne, pociąg z Berlina do Wiednia swój przyjazd na stację w Raciborzu zaplanowany ma o godzinie 0:47, zaś odjazd o godzinie 1:17 po wcześniejszym odłączeniu wagonów do Przemyśla, które dalej w Katowicach dołączone zostaną do pociągu Przemyślanin, relacji Świnoujście – Przemyśl Główny. Pociąg w kierunku przeciwnym, czyli z Wiednia do Berlina w Raciborzu zatrzymuje się o godzinie 2:40, zaś odjazd zaplanowany jest o godzinie 3:00.

Jest to pierwszy od lat pociąg międzynarodowy, który zatrzymuje się w Raciborzu. Oby był to dopiero początek w tworzeniu dobrych połączeń dalekobieżnych przez Racibórz. Teraz tylko pozostało nam czekać na informację związane z przebudową raciborskiej stacji i budynku dworca kolejowego, którego przyszłość nie jest jeszcze tak jasna .. przynajmniej do roku 2023.

10 komentarzy

  1. ,,Wagony do Przemyśla Głównego będą odczepiane na stacji w Raciborzu po czym wyruszą w podróż do Katowice przez Gliwice i Zabrze z pominięciem już stacji Kędzierzyn-Koźle” jaki jest sens puszczać ten pociąg przez Gliwice na obrót, skoro jest trasa przez Rybnik, Łaziska Średnie, Tychy po remoncie, gdzie już kursują codziennie pociągi miedzynarodowe. 20 minut postoju w Gliwicach na obrót i później ze 40 minut w Katowicach na manewry z Przemyślaninem. Toż to godzina wyjęta dla pasażera. Chyba, że od Raciborza jest jakaś łącznica omijająca Kędzierzyn Koźle odrazu do linii 137 bo jakoś innej opcji nie widzę.

  2. Co to za chore kombinacje z tym zjazdem do Raciborza i potem powrotem na Gliwice ?!
    Dlaczego to nie jedzie z K-K do Katowic i tam część wagonów do Przemyśla, a reszta przez Pszczynę do Bohumina i dalej do Wiednia/Budapesztu

  3. Bo trasa pociągu przebiega przez: Chałupki, Racibórz, Kędzierzyn, Opole, Wrocław, Rzepin.
    A w Katowicach są odczepiane wagony z Przemyślanina do Berlina.

  4. Przecież to będzie Metropol, a nie żaden Nightjet. Nightjet to kategoria nocnych pociągów uruchamianych przez Koleje Austriackie, a że w IC pracują ułomy (co widać po projekcie rozkładu), to nazwali to Nightjet… Katowice nawet nie zobaczą tych wagonów, bo pewnie dadzą tam jakieś graty (we wniosek były wpisane m.in. 111A)

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *